• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

سرمایه‌گذاری‌های جدید سرب، بازاری نوسانی را تجربه خواهند کرد

  • کد خبر : 11678
  • 11 بهمن 1401 - 6:11
سرمایه‌گذاری‌های جدید سرب، بازاری نوسانی را تجربه خواهند کرد
فلز سرب به تازگی به لیست محبوب‌ترین کالاها پیوسته است و منجر به حضور مجموعه جدیدی از مشارکت‌کنندگان در بازاری شده که نزدیک به دو سال در تلاش برای متعادل کردن مجدد روند عرضه و تقاضا بوده است.

فلز سرب به تازگی به لیست محبوب‌ترین کالاها پیوسته است و منجر به حضور مجموعه جدیدی از مشارکت‌کنندگان در بازاری شده که نزدیک به دو سال در تلاش برای متعادل کردن مجدد روند عرضه و تقاضا بوده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، اگرچه وزن سرب تنها ۰٫۹۳۶ درصد کمتر از هر فلز صنعتی دیگری است اما برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ توانست در شاخص کالای بلومبرگ گنجانده شود.

ورود فلز سرب به یکی از شاخص‌های مبنایی که به طور گسترده رصد می‌شود، باعث تقویت سرمایه‌گذاری قابل‌ توجهی در هنگام آغاز پنجره آربیتراژ در شاخص کالای بلومبرگ که زمان شروع آن دوشنبه ۹ ژانویه ۲۰۲۳ بود، شد.

حضور شرکت‌های سرمایه‌گذار و وجوه در گردش جدید هنگام نوسانات غیرعادی در بازاری که از لحاظ تاریخی در وضعیت به نسبت آرام و باثبات بود، انجام شد.

قیمت سه ماهه سرب بورس فلزات لندن «LME» از پایین‌ترین سطح یک هزار و ۷۴۶ دلار در ماه سپتامبر ۲۰۲۲، به دو هزار و ۲۹۰ دلار در هر تن در ماه ژانویه ۲۰۲۳ رسید که بخشی از آن به لطف گنجاندن شدن این فلز در شاخص کالای بلومبرگ است.

رسیدن موجودی انبار بورس فلزات لندن به پایین‌ترین سطح خود در قرن حاضر و کاهش حجم عرضه دو ساله در بازار فیزیکی‌، موجب این افزایش قیمت در سال ۲۰۲۳ شده است.

کاهش ذخیره انبار سرب بورس فلزات لندن

ذخایر سرب بورس فلزات لندن در سال ۲۰۲۲ با ۵۴ درصد کاهش به ۲۵ هزار و ۱۵۰ تن رسید. این رقم پس از ارائه چندین حواله فروش در ابتدای ماه ژانویه در بندر کائوهسیونگ تایوان، اندکی بهبود یافت و به ۲۵ هزار و ۷۷۵ تن رسید.

با این حال، ابطال تعدادی از این حواله‌ها در اواخر ماه دسامبر ۲۰۲۲ به این معنی بود که ۶۴ درصد از حجم این فلز در انتظار تدارک بارگیری فیزیکی در انبارها بود.

تناژ فعلی فلز سرب در بورس فلزات لندن ۹ هزار و ۲۲۵ تن بوده که کمترین میزان در قرن حاضر و معادل حدود ۶ ساعت مصرف جهانی است.

اختلاف قیمت‌ها به طرز شگفت‌انگیزی در حالت نوسانی قرار داشتند و پریمیوم نقدی بورس فلزات لندن نسبت به قیمت سه ماهه این فلز در یک مرحله در هفته ابتدایی ژانویه ۲۰۲۳ به ۶۳ دلار در هر تن رسید که بیشترین میزان آن از دسامبر ۲۰۲۱ است.

توزیع موجودی انبار بورس فلزات لندن، مطالب زیادی در مورد تنش‌های اساسی در زنجیره تامین بازار فیزیکی بیان می‌کند.

تمامی حجم موجود باقی‌مانده انبار بورس فلزات لندن در آسیا و عمده آن در بندر کائوهسیونگ تایوان قرار دارد. در همین رابطه هیچ محموله‌ای از این ذخایر برای ایالات متحده آمریکا به ثبت نرسید و فقط یک هزار و ۷۷۵ تن آن برای اروپا ثبت شد که حواله همگی آن‌ها ابطال شد.

بازارهای اروپا و آمریکای شمالی بیش از دو سال است که به دلیل زیان در واحد‌های ذوب، به ویژه زیان در واحد ذوب استولبرگ در آلمان از اواسط سال ۲۰۲۱، در محدودیت قرار دارد.

گروه بین‌المللی مطالعه سرب و روی «ILZSG» اعلام کرد که حجم تولید سالانه سرب تصفیه‌شده در ۱۰ ماهه اول سال ۲۰۲۱ حدود ۱٫۳ درصد کاهش یافت و بازار جهانی را به سمت کسری عرضه ۴۶ هزار تنی سوق داد؛ در حالی که سال ۲۰۲۲ معادل ۴۸ هزار تن مازاد عرضه وجود داشت.

تصور اتکا بر چین جهت تامین حجم تقاضای سرب کشورهای غربی

چین به عنوان تامین‌کننده و آخرین راه حل برای گسترش بازار کشورهای غربی مطرح شد.

کشور چین در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، واردکننده محض سرب تصفیه‌شده بود اما در سال ۲۰۲۱ این روند تغییر کرد و حجم صادرات این کشور به ۹۵ هزار تن رسید که بالاترین حجم کل سالانه از سال ۲۰۰۷ است.

این افزایش در حجم صادرات در سال ۲۰۲۲ با ارسال محموله سرب تصفیه‌شده از طریق دریا در مجموع به ۱۰۰ هزار و ۴۰ تن در ماه‌های ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ رسید.

این ارسال محموله‌ها شامل یک محموله ۱۵ هزار تنی به ترکیه در ماه ژانویه ۲۰۲۲، یک محموله ۱۱ هزار تنی به هلند در ماه مارس ۲۰۲۲ و یک محموله ۳۰ هزار تنی به ایالات متحده آمریکا در ماه ژوئن ۲۰۲۲ بود.

تمام این کشورها مقاصدی بسیار غیرعادی (به لحاظ مسافت) برای صادرکنندگان چینی هستند که نشان‌دهنده انگیزه اقتصادی ایجادشده توسط پنجره آربیتراژ و پریمیوم بالا در بازار فیزیکی است.

با این حال، سرعت ارسال محموله‌های صادراتی در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به میزان قابل‌ توجهی کاهش یافت و تناژهای با حجم پایین‌تر به مقصدهای معمولی (از لحاظ مسافت) مانند تایوان، کره جنوبی و ویتنام ارسال شد.

وضعیت ذخایر انبار سرب بورس آتی شانگهای نیز چندان مناسب نیست. حجم ذخایر انبار ثبت شده در بورس آتی شانگهای «ShFE» در ماه سپتامبر ۲۰۲۱، بیش از ۲۰۰ هزار تن بود. حجم ذخایر انبار آن اکنون به ۳۷ هزار و ۹۲۵ تن رسیده است.

حجم صادرات فلزات تصفیه‌شده به وضوح در کاهش موجودی انبارها تاثیر داشته‌ است. این موضوع درباره صادرات باتری‌های سرب اسیدی نیز صدق می‌کند.

در همین راستا نیز اجرای سیاست کووید صفر در چین در سال ۲۰۲۲ تاثیری در فروش خودروها به عنوان مصرف‌کننده اصلی فلز سرب نداشت.

انجمن خودروسازان چین «CAAM» در ماه جولای ۲۰۲۲، پیش‌بینی خود را برای رشد فروش در سال ۲۰۲۲ از ۵٫۴ درصد به ۳ درصد کاهش داد. طبق این پیش‌بینی حجم فروش تا ماه نوامبر ۲۰۲۲، رشد ۳٫۳ درصدی در سال ۲۰۲۱ را تجربه کرد.

شرکت‌های باتری‌ساز در چین با روی آوردن به بازار صادرات این کمبود رشد را جبران کردند. حجم صادرات در سال ۲۰۲۱ به رکورد ۱۹۹ میلیون دستگاه رسید و در ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۲، حدود ۱۰ درصد دیگر نسبت به مدت مشابه ۲۰۲۱ افزایش داشت که مقداری بیش از حجم جبران شده توسط شرکت‌های تولیدکننده داخلی چین بود.

حجم تقاضای صادرات باتری موجب افزایش مصرف داخلی چین شد. این در حالی است که ارسال ۲۰۰ هزار تن فلز تصفیه‌شده اولیه به بازارهای غربی در دو سال گذشته باعث شد که ذخایر موجودی انبار چین کاهش یابد.

با این حال بسیار بعید به نظر می‌رسد که چین با این وضعیت توانایی ادامه پر کردن شکاف‌های زنجیره تامین کشورهای غرب را داشته باشد.

ایجاد تعادل مجدد در روند عرضه و تقاضا

به مدت دو سال است که تلاش شده است تعادل در روند عرضه و تقاضا در بازار سرب ایجاد شود و در همین راستا آغاز فعالیت واحد ذوب شرکت «Nyrstar» در شهرک پورت پیری در استرالیا پس از سه ماه فرایند تعمیر و نگهداری می‌تواند به این موضوع کمک کند.

با این حال، هنوز کمبود حجم تولید ۱۵۵ هزار تن در سال توسط واحد ذوب استولبرگ که شرکت «Trafigura» سهام آن را خریده و شرکت «Nyrstar» آن را مدیریت می‌کند، احساس می‌شود.

اگرچه تعمیرات این واحد ذوب که در سال ۲۰۲۱ به دلیل وقوع سیل آسیب دید تکمیل شده است اما شروع مجدد فعالیت این واحد ذوب به تایید قانونی خرید سهام این واحد ذوب توسط شرکت «Trafigura» بستگی دارد که هنوز انجام نشده است.

در همین حال، حجم تقاضای سرب با توجه به وضعیت فعلی در بخش خودرو و بهبود وضعیت اقتصادی چین در برابر رکود اقتصادی اروپا تعیین خواهد شد.

با این حال، شایان ذکر است که فلز سرب تا حدی از چرخه اقتصادی گسترده‌تر به‌ ویژه در شرایط زمستانی که به تازگی آمریکای شمالی را تحت تاثیر قرار داده است، به دلیل نیاز به باتری‌های جایگزینی که هر چند سال یک‌بار خراب می‌شوند، جدا خواهد شد.

در همین رابطه عواملی که به عنوان یک مبنای قیمت برای سرب عمل می‌کنند، ممکن است در سال جاری موجب ادامه وضعیت عدم تعادل در روند عرضه و تقاضا در بازار کشورهای غربی شوند.

آخرین پیش‌بینی گروه بین‌المللی مطالعه سرب و روی در ماه اکتبر ۲۰۲۲ برای یک سال متوالی دیگر، کمبود عرضه در سال ۲۰۲۳ به میزان ۴۲ هزار تن بود.

وضعیت سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در رابطه با فلز سرب می‌تواند قبل از بازگشت به وضعیت ثبات گذشته، یک حالت نوسانی را تجربه کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=11678

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.