• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد البرز ایرانیان مطرح کرد

سهمیه‌بندی نامتوازن سامانه بهین‌یاب برای شرکت‌های نوردی

  • کد خبر : 2190
  • 08 اردیبهشت 1400 - 13:23
سهمیه‌بندی نامتوازن سامانه بهین‌یاب برای شرکت‌های نوردی
مدیرعامل شرکت فولاد البرز ایرانیان گفت: میزان نیاز شرکت فولاد البرز ایرانیان به شمش فولادی روزانه سه تا چهار هزار تن است اما طبق سهمیه‌بندی صورت گرفته توسط سامانه بهین‌یاب، سهمیه شرکت ما به دو هزار تن تقلیل یافته است و کمتر از 50 درصد ظرفیت اسمی فعالیت می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد البرز ایرانیان گفت: میزان نیاز شرکت فولاد البرز ایرانیان به شمش فولادی روزانه سه تا چهار هزار تن است اما طبق سهمیه‌بندی صورت گرفته توسط سامانه بهین‌یاب، سهمیه شرکت ما به دو هزار تن تقلیل یافته است و کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت اسمی فعالیت می‌کنیم.

قاسم خلیل خلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت فولاد البرز ایرانیان دو خط تولید در اختیار دارد که شامل یک خط تولید میلگرد با ظرفیت ۷۵۰ هزار تن و خط تولید دیگر با ظرفیت ۷۵۰ هزار تن وظیفه تولید مقاطع فولادی مانند انواع سایزهای تیرآهن، نبشی و ناودانی و H را بر عهده دارد. ضمن اینکه در تلاش هستیم تسمه نیز به عنوان محصول مهم فولادی دیگر که ذوب‌آهن اصفهان تنها تولیدکننده آن در ایران است را نیز به سبد محصولات خود اضافه کنیم.

وی افزود: خط تولید میلگرد با ظرفیت ۷۵۰ هزار تن می‌تواند انواع این محصول را از سایز ۱۰ تا ۳۲ میلی‌متر را به طور کامل تولید کند. در همین حال ظرفیت تولید انواع تیرآهن ۳۰۰ هزار تن است و ظرفیت تولید نبشی نیز به ۱۵۰ هزار تن می‌رسد. ضمن اینکه ظرفیت تولید ناودانی شرکت فولاد البرز ایرانیان ۱۵۰ هزار تن است و در زمینه تولید مقاطع فولادی دیگر نیز ۱۵۰ هزار تن ظرفیت داریم.

سامانه‌های ناقص ثبت اطلاعات، انرژی شرکت‌ها را می‌گیرند

خلیلی خاطرنشان کرد: به طور کلی، میزان تولید شرکت حدود ۴۲ تا ۴۳ درصد ظرفیت است. البته کمبود میزان تولید نسبت به ظرفیت به دلیل کم بودن تقاضا و عدم کشش از سوی بازار نیست؛ بلکه بازار در سال ۱۳۹۹ در زمینه مقاطع طویل فولادی کشش خوبی داشت. متاسفانه سامانه بهین‌یاب که از طریق آن سهمیه شرکت‌های نوردی برای تامین مواد اولیه تامین می‌شود، با میزان ظرفیت درج شده در پروانه‌های بهره‌برداری فاصله بسیاری دارد. مشخص نیست که سهمیه‌های شرکت‌های نوردی از سوی سامانه بهین‌یاب با چه ملاکی تعیین می‌شود.

وی اذعان کرد: نحوه محاسبه سهمیه‌بندی شرکت‌ها از سوی سامانه بهین‌یاب کاملا اشتباه است و هنوز تولیدکنندگان نمی‌دانند که ملاک محاسبه سهمیه‌بندی چیست. آیا این سهمیه‌بندی بر اساس پروانه بهره‌برداری است یا سرمایه در گردش یا میزان تولید سال‌های گذشته؟ اگر این ملاک‌ها را مبنای سامانه در نظر بگیریم، ممکن است یک واحد تولیدی در یکی دو سال اخیر به بهره‌برداری رسیده و پیش از این تولید نکرده باشد؛ در این صورت چه ملاکی برای تعیین سهمیه مواد اولیه این واحد در نظر گرفته می‌شود؟

مدیرعامل شرکت فولاد البرز ایرانیان تاکید کرد: به نظر می‌رسد تعیین سهمیه‌ها و سقف خرید شمش فولادی به عنوان ماده اولیه در سامانه بهین‌یاب بر اساس ملاک‌های آن کاملا اشتباه بوده و این امر به طور مستقیم بر کاهش میزان تولید شرکت ما تاثیرگذار بوده است. اکنون میزان سهمیه تعیین شده برای شرکت فولاد البرز ایرانیان ۴۰ هزار تن است و در صورتی که این میزان به ۷۰ تا ۸۰ هزار تن در ماه برسد، شرکت ما هم توان تولید محصول از ماده اولیه را دارد و هم اینکه بازار خوبی برای فروش در اختیار خواهد داشت. متاسفانه علی‌رغم همه پیگیری‌های صورت گرفته و نامه‌نگاری‌های صورت گرفته با مسئولان مربوطه در استان مازندران و وزارت صنعت، معدن و تجارت، هیچ یک از مسئولان پیگیری نامه را نمی‌پذیرند و به یکدیگر محول می‌کنند.

خلیلی تصریح کرد: اگر مسئولان بتوانند سهمیه‌بندی سامانه بهین‌یاب برای تامین مواد اولیه شرکت‌های نورد فولادی را بر اساس پروانه بهره‌برداری در نظر بگیرند و سهمیه‌بندی را اصلاح کنند، طبیعتا میزان تولید شرکت ما و شرکت‌های دیگر افزایش خواهد یافت و نرخ بهره‌برداری شرکت نیز به ۷۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت اسمی خواهد رسید.

لزوم جمع‌آوری اطلاعات با یک سامانه یکپارچه

مدیرعامل شرکت فولاد البرز ایرانیان بیان کرد: در کشور ما یک سامانه جامع و یکپارچه که همه موضوعات مرتبط با تولیدکنندگان را در بر بگیرد، وجود ندارد. در حال حاضر، برای ثبت و درج اطلاعات مربوط به خرید و فروش نیازمند استقرار یک تیم چند نفره در دوره‌های مختلف زمانی است. همچنین وزارتخانه‌های مختلف مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد، اداره مالیات، تامین اجتماعی، سامانه جامع تجارت، بهین‌یاب، سامانه مهتاب، گمرک و… برای تکمیل اطلاعات خود برای تولیدکننده باید هر بار یک فرم در سامانه‌های مجزا قرار می‌دهند. امروز دغدغه بسیاری از تولیدکنندگان این است که چگونه اطلاعات درخواستی را در سامانه‌های یاد شده قرار دهند.

وی اضافه کرد: با توجه به پیشرفت‌های جمع‎‌آوری اطلاعات در دنیا از تولیدکنندگان، صحیح نیست در کشور ما هر یک از سازمان‌های متولی به صورت جزیره‌ای عمل کنند. چراکه اطلاعات در سامانه‌های کنونی به صورت ناقص درج می‌شود و طبعا نتایج رضایت‌بخشی از درج اطلاعات ناقص کسب نخواهد شد. قطعا در شرایط کنونی نیازمند ادغام و یکپارچه‌سازی سیستم‌های دریافت اطلاعات برای سازمان‌ها هستیم. این امر نه تنها به بهره‌وری سازمانی تولیدکنندگان کمک خواهد کرد، بلکه باعث می‌شود سازمان‌های متولی نیز اطلاعات مورد نیاز خود را از آن استخراج کنند.

تامین تمام مواد اولیه از بورس کالا

خلیلی با بیان اینکه در تامین مواد اولیه یعنی شمش دچار مشکل هستیم، عنوان کرد: شرکت فولاد البرز ایرانیان عمدتا از دو گرید اصلی شمش فولادی استفاده می‌کند. یکی از آن‌ها ۳SP است که در تولید مقاطع فولادی مانند تیرآهن، نبشی و ناودانی به کار می‌رود. شمش فولادی دیگر نیز گرید ۵SP بوده و طول آن ۱۲ متر است که برای تولید میلگرد به کار می‌رود. شمش فولاد را از تامین‌کنندگان اصلی در بورس کالا همچون فولاد خوزستان، آهن و فولاد ارفع، جهان فولاد سیرجان، کاوه جنوب، فولاد خراسان و فولاد کویر دامغان تهیه می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد البرز ایرانیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از بازار آزاد نیز مواد اولیه خود را تامین می‌کنید، گفت: تمام مواد اولیه شرکت از بورس تامین می‌شود و امکان خرید شمش از بازار آزاد وجود ندارد. چراکه شمش فولادی با گریدهای مورد نیاز در بازار آزاد یافت نمی‌شود. حتی در صورتی که شمش فولادی در بازار آزاد موجود باشد، از نوع القایی خواهد بود که خرید آن با توجه به ظرفیت روزی سه تا چهار هزار تنی شرکت ما همخوانی ندارد زیرا میزان تولید شمش القایی در واحدهای تولیدی بسیار کم است و آن‌ها می‌توانند حداکثر ۲۰۰ تن شمش در روز به ما تحویل دهند. حال اگر قصد به ظرفیت رساندن خطوط تولید را داشته باشیم، باید از ۱۰ تولیدکننده شمش القایی خرید کنیم که هم باعث هدر دادن وقت و انرژی می‌شود و هم اینکه صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

وی مطرح کرد: طبق دستورالعمل و شیوه‌نامه فولادی، باید به هر میزان که تامین مواد اولیه را از بورس کالا انجام دادیم، به همان میزان نیز محصول در بورس کالا عرضه کنیم که شرکت ما نیز طبق همین دستورالعمل محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کند. شرکت فولاد البرز ایرانیان پس از اینکه به تعهدات خود برای عرضه در بورس عمل کرد، می‌تواند محصول خود را در بازار آزاد نیز به فروش برساند. ضمن اینکه در سال گذشته توانستیم ۲۰ هزار تن محصول صادر کنیم.

خلیلی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های شرکت فولاد البرز ایرانیان گسترش صادرات است. با توجه به اینکه شرکت در نزدیکی بندر امیرآباد واقع شده است، موقعیت خوبی از لحاظ صادرات داریم. چراکه کشورهای همسایه مانند ترکمنستان و حتی عراق نیز بازار خوبی محسوب می‌شوند اما صادرات نیز با توجه به دشوار شدن شرایط تحریمی و نوسان نرخ ارز و نحوه رفع تعهد ارزی، دشواری‌های خاص خود را دارد.

قصد بومی‌سازی تمام نیازها را داریم

مدیرعامل شرکت فولاد البرز ایرانیان با اشاره به اثرگذاری تحریم‌ها بر عملکرد تولیدکنندگان فولاد در خصوص تامین تجهیزات و ماشین‌آلات، خاطرنشان کرد: با وجود اثرگذاری تحریم‌ها، فرصتی برای تولیدکنندگان فولاد در کشور برای بومی‌سازی و توجه به ساخت داخل به وجود آمد. به طوری که شرکت فولاد البرز ایرانیان از طریق کارگاه‌های دانش‌بنیان و خودمحور، نیروهای خود را آموزش داده است و این افراد دوره‌های آموزشی متعددی را گذرانده‌اند. حتی اگر نیاز بوده، برخی افراد به خارج از کشور جهت یادگیری اعزام شده‌اند.

وی ادامه داد: برنامه داریم تا بتوانیم طی برنامه پنج ساله، همه نیازهای تعمیر و نگهداری را مرتفع سازیم. در این رابطه، حتی اگر لازم شد، قصد داریم کنسرسیوم میان شرکت‌های کوچک ساخت ماشین‌آلات در کشور پدید آوریم و پروژه‌های مرتبط با تعمیر و نگهداری را انجام دهیم.

خلیلی با اشاره بیان اینکه طرح توسعه یا در دست اقدام نداریم، عنوان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قصد داریم با تمام قوا تولید و فروش را به ظرفیت ۱۰۰ درصدی برسانیم و با توجه به تقاضای خوب داخلی و صادراتی، بازار بیشتری را جذب کنیم. همچنین به دنبال آن هستیم که به سبد کالایی کنونی شرکت، تسمه پهن فولادی که پیش از این شرکت ذوب‌آهن اصفهان تنها تولیدکننده آن بود، اضافه کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2190

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»