• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

سیاست‌گذاری همه‌جانبه فولاد مبارکه در مدیریت کیفیت

  • کد خبر : 16115
  • 22 فروردین 1402 - 16:08
سیاست‌گذاری همه‌جانبه فولاد مبارکه در مدیریت کیفیت
شرکت فولاد مبارکه به عنوان یکی از نقش‌آفرینان اصلی صنعت فولاد در کشور و منطقه خاورمیانه، همواره سیاست‌گذاری‌های خود را به نحوی انجام می‌دهد تا محصولات و شاخص‌های عملکردی فرایندهای تولید خود را همگام با استانداردها و نیاز مشتریان برنامه‌ریزی کند.

شرکت فولاد مبارکه به عنوان یکی از نقش‌آفرینان اصلی صنعت فولاد در کشور و منطقه خاورمیانه، همواره سیاست‌گذاری‌های خود را به نحوی انجام می‌دهد تا محصولات و شاخص‌های عملکردی فرایندهای تولید خود را همگام با استانداردها و نیاز مشتریان برنامه‌ریزی کند.

علی کیانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص اهمیت کیفیت در تولید محصولات فولادی، بیان کرد: مقوله کیفیت در گذر زمان تعاریف متفاوتی را به خود دیده و امروزه ابعاد و مفاهیم گسترده‌ای اتخاذ کرده است. در ابتدا قابلیت‌های بنگاه در پاسخگویی و برآورده شدن نیاز مشتریان، تنها فاکتور ارزیابی عملکرد کیفی تلقی می‌شد. با تعریف و تدوین استانداردها در صنایع، مفهوم کیفیت به سمت تطابق با این استانداردها تغییر مسیر داد. امروزه مفهوم کیفیت از منظر فعالان صنعت و مشتریان چیزی فراتر از محور‌های کیفیت محصول در نظر گرفته می‌شود. مسائل نوظهوری مانند ملاحظات زیست‌محیطی در فرایند عملیاتی شرکت تولیدکننده به انتظارات مشتریان از کیفیت محصول راه یافته است. با توجه به این تغییرات، مفهوم کیفیت، دیگر تطابق با استانداردهای موجود کفایت نمی‌دهد. در صنعت فولاد همانند سایر صنایع و کسب‌وکارها، کیفیت یکی از مهم‌ترین ارکان برای حضور و ادامه حیات در فضای رقابتی آن محسوب می‌شود. بنابراین تنها واحدهایی می‌توانند در این فضا حضور داشته‌ باشند که همواره کیفیت محصول خود را مدیریت و با توجه به خواسته مشتریان و ذی‌نفعان، فلسفه بهبود بی‌پایان را درون سازمان پیاده‌سازی کنند.

وی افزود: به عنوان مثال طی چند سال‌ اخیر، در صنعت فولاد بحث تولید فولاد سبز مطرح شده است و با توجه به پیگیری جهانی این موضوع، انتظار می‌رود بنگاه‌هایی که توان انطباق با این الزامات زیست‌محیطی را نداشته باشند، نه تنها از قدرت رقابت در بازارهای‌ آتی برخوردار نیستند بلکه با چالش از دست‌دادن سهم و قدرت بازار خود مواجه‌ شوند.

رئیس سیستم‌های مدیریت کیفیت و سرآمدی شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: مدیریت کیفیت شامل تمامی فرایندها، روش‌ها و اصولی است که بر اساس آن محصول و خدمات مطابق با خواسته‌ها و انتظارات ذی‌نفعان ارائه می‌شود. در حقیقت کیفیت به صورت تصادفی ایجاد نمی‌شود بلکه باید برای تحقق آن برنامه‌ریزی را در تمامی ابعاد سازمان، از بازاریابی و شناسایی خواسته‌های مشتری گرفته تا طراحی محصول، فرایند تولید، نگهداری و انبارش محصول، تحویل به مشتری و حتی خدمات پس از فروش و نحوه و عواقب استفاده از محصول اجرایی کرد. در نتیجه در صورتی که مدیریت کیفیت به طور نظام‌مند و یکپارچه در سازمان ایجاد شود، می‌توان انتظار بهبود در کل سیستم را داشت. از این رو با توجه به ابعاد ذکرشده مدیریت کیفیت، تمامی ارکان یک سازمان باید در تولید یک محصول با کیفیت هماهنگ باشند.

کیانی با بیان اینکه لازمه کسب قدرت بازاری برای هر سازمان، مشتری‌محوری است. تصریح کرد: مشتری‌محور بودن بدین معناست که در تمامی فرایندهای سازمان، مشتری باید محور و کانون تمرکز و توجه باشد و خواسته‌ها و الزامات او مدنظر قرار گیرد و به عبارتی دیگر صدای مشتری باید در تمامی فرایندهای سازمان لحاظ و تمامی خواسته‌ها چه تصریحی و تلویحی برآورد کرد.

زنجیره کنترل کیفی در صنعت فولاد

وی در ادامه به اهمیت کیفیت در صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: در صنعت فولاد مانند سایر صنایع، کلیه اجزای زنجیره تامین بر روی کیفیت و مدیریت تاثیرگذار است. تامین‌کنندگان صنعت فولاد همچون معادن، یکی از مهم‌ترین ارکان تاثیرگذار بر این صنعت هستند زیرا کیفیت سنگ‌آهن فرآوری‌ شده و کنسانتره ارسالی جدای از آنکه تاثیر بسزایی بر محصول نهایی از طریق ایجاد ناخالصی یا سایر عیوب را دارد، موجب افزایش هزینه تولید و مصارف انرژی و در مجموع هدررفت منابع می‌شود. فرایندهای تولیدی نیز به عنوان هسته مرکزی تاثیر مستقیمی بر کیفیت دارند. علاوه بر این موارد، بینش‌ها، سیاست‌های کلان، تعهد مدیریت و به دنبال آن اصول کلی و ارزش‌هایی که در یک صنعت وجود دارد، می‌تواند بر موثر بودن مدیریت کیفیت اثرگذار باشد. همچنین شرکت‌های پیمانکار به عنوان بازوهای اجرایی نقش مهمی بر کیفیت محصولات و عملکرد صحیح و اثر بخش مدیریت کیفیت ایفا می‌کنند.

رئیس سیستم‌های مدیریت کیفیت و سرآمدی شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در کنار عوامل درون‌سازمانی و لجستیکی، سیاست‌های بین‌المللی نیز بحث مدیریت کیفیت را در صنعت فولاد تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهند. برای مثال ردپای سیاست جهانی کربن صفر به صنعت فولاد، خواسته‌ها و الزامات اساسی را برای شرکت‌ها ایجاد کرده‌ است. در واقع صنعت فولاد باید اهمیت پایداری را در آینده جهان درک کند و در کنار مسائل اقتصادی و صنعتی، موضوعات زیست‌محیطی و اجتماعی را در نظر بگیرد. بدیهی است که حصول این امر مهم نیازمند تغییر روند کلی، نه فقط در فرایند تولید بلکه در کل حلقه‌های زنجیره تولید است. فولاد، تار و پود زندگی و محور توسعه تمامی محصولات در صنایع دیگر و زیرساخت حیاتی جامعه بشری است. به همین سبب لازم است صنایع فولادی برای این امر مهم، جایگاه ویژه‌ای قائل شوند و توجه به مسائل پایداری را در دستور کار خود قرار دهند.

کیانی با تاکید بر اینکه ارتباط مقوله مدیریت کیفیت و بقای سازمان، دو سویه و به شکل یک هم‌زیستی پایدار است، اضافه کرد: به این مفهوم که خود اقدامات و سیاست‌های انجام شده در حوزه مدیریت کیفیت می‌تواند با هم‌گامی با بازار، موجب افزایش فروش و تقویت شاخص‌های سودآوری برای مجموعه شود. همان‌گونه که در بخش‌های قبلی توضیح داده شد، کیفیت شامل انطباق محصول با خواسته‌ها و انتظارات مشتری است که با لنز پایداری شامل محیط زیست، اجتماع و اقتصاد نیز می‌شود. بنابراین اقدامات انجام شده در مدیریت کیفیت، موجب بهبود کیفیت محصول تولیدی‌ می‌شود و به دنبال آن، جذب مشتریان بیشتری را به دنبال خود دارد که از کیفیت محصولات ارائه شده رضایت دارند. همچنین موضوعات جدیدی در حوزه صنعت مانند فولاد بدون کربن و فولاد سبز، موجب ایجاد فضاهای رقابتی جدیدی شده که در حال تسخیر فضای قبلی است و تنها با انجام اقداماتی در این حوزه می‌توان به آن‌ها ورود پیدا کرد.

پایداری فولاد مبارکه در مدیریت کیفیت

وی عنوان کرد: شرکت فولاد مبارکه اصفهان مانند همیشه رویکردهای خود قبلی خود، مبنی بر تقویت و به‌روزرسانی استانداردهای مدیریتی مانند ایزو ۹۰۰۰، ایزو ۱۴۰۰۰ و… را ادامه می‌دهد. تفاوت اصلی رویکردهای جدید فولاد مبارکه، لحاظ کردن مدیریت پایداری و لنز پایداری در تمامی استراتژی‌ها و حرکت‌های خود است. بدین معنا که در هر استراتژی توسعه‌ای و محصول جدیدی که ارائه می‌شود، باید رویکردهای پایداری مد نظر قرار بگیرد. باید در تمامی مسائل سازمان سه‌جنبه زیست‌‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی در کانون توجه قرار گیرد.

رئیس سیستم‌های مدیریت کیفیت و سرآمدی شرکت فولاد مبارکه تاکید کرد: در رویکردهای اخیر فولاد مبارکه، توجه از مشتری به سمت ذی‌نفع توسعه‌یافته و تعامل و مشارکت با کلیه ذی‌نفعان، محور اساسی تمامی حرکت‌ها قرار گرفته است و نگاه تک‌بعدی به مسئله کیفیت به طور کلی کنار گذاشته شده و تمامی ذی‌نفعان مرتبط با سازمان به نوعی مورد توجه قرار گرفته‌اند. در همین راستا پروژه‌هایی مانند مدیریت ذی‌نفعان که شامل شناسایی و دسته‌بندی کلیه بخش‌های مرتبط با فولاد مبارکه و بررسی خواسته‌ها و انتظارات آن‌ها و پاسخ‌دهی مناسب است، جزو یکی از استراتژی‌های اساسی سازمان قرار گرفته است. از آنجایی که حرکت مطابق استانداردها از ابتدا، یکی از رویکردهای کلان و اساسی شرکت فولاد مبارکه بوده است، در این زمینه نیز این شرکت مطابق با استانداردهای مرتبط که شامل استاندارد AA1000 می‌شود، حرکت می‌کند و در ادامه نیز با توجه به استانداردهای جهانی از جمله GRI  گزارش‌های پایداری مربوطه ارائه می‌شود.

کیانی در پایان یادآور شد: لازم به ذکر است که شرکت فولاد مبارکه در سال‌های اخیر، موفق به اخذ ۱۰ گواهی استاندارد مدیریتی در حوزه‌های مختلف کیفیت، محیط زیست، ایمنی، بهداشت شغلی، انرژی، تعدیل ریسک، آموزش، رضایت مشتری، کالیبراسیون و آزمایشگاه شده است و برنامه استقرار دو استاندارد دیگر در حوزه مدیریت نوآوری و مدیریت آب را در دستور کار خود قرار داده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=16115

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.