• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
رمضان کریتی ثانی، مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین

صنعت زغال‌سنگ می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند/ رکوردشکنی‌های پیاپی در تولید زغال‌سنگ

  • کد خبر : 1455
  • 13 فروردین 1399 - 18:54
صنعت زغال‌سنگ می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند/ رکوردشکنی‌های پیاپی در تولید زغال‌سنگ
معادن زغال‌سنگ کشور عمدتا در استان خراسان جنوبی و شهرستان طبس قرار دارند. ذخایر بیش از یک میلیارد تنی قطعی در این منطقه، نوید آینده خوب صنعت زغال‌سنگ را در کشور می‌دهند اما این امر نیازمند حمایت مناسبی از معدنکاران زغال‌سنگ کشور است. برخی شرکت‌ها توانستند با توسعه معدنکاری و تکمیل زنجیره تولید، نقش موثری در صنعت زغال‌سنگ کشور ایفا کنند. در رابطه با وضعیت معان زغال‌سنگ طبس به ویژه حوزه پروده، با رمضان کریتی ثانی، مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس به گفت‌وگو نشسته‌ایم. وی می‌گوید این شرکت بیش از 40 درصد از تولید زغال‌سنگ کشور را در اختیار دارد و توانسته است با تکمیل زنجیره تولید خود از معدنکاری تا فرآوری، نقش موثری در زنجیره این صنعت ایفا کند. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

معادن زغال‌سنگ کشور عمدتا در استان خراسان جنوبی و شهرستان طبس قرار دارند. ذخایر بیش از یک میلیارد تنی قطعی در این منطقه، نوید آینده خوب صنعت زغال‌سنگ را در کشور می‌دهند اما این امر نیازمند حمایت مناسبی از معدنکاران زغال‌سنگ کشور است. برخی شرکت‌ها توانستند با توسعه معدنکاری و تکمیل زنجیره تولید، نقش موثری در صنعت زغال‌سنگ کشور ایفا کنند. در رابطه با وضعیت معان زغال‌سنگ طبس به ویژه حوزه پروده، با رمضان کریتی ثانی، مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس به گفت‌وگو نشسته‌ایم. وی می‌گوید این شرکت بیش از ۴۰ درصد از تولید زغال‌سنگ کشور را در اختیار دارد و توانسته است با تکمیل زنجیره تولید خود از معدنکاری تا فرآوری، نقش موثری در زنجیره این صنعت ایفا کند. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

در خصوص معادن زغال‌سنگ طبس، تاریخچه شرکت زغال‌سنگ پروده طبس و معادن در اختیار شرکت توضیحاتی بفرمایید.

شهرستان طبس به عنوان پهناورترین شهرستان کشور، با مساحت ۵۵ هزار و ۴۰۰ کیلومترمربع در غرب استان خراسان جنوبی واقع شده است. ذخایر و معادن متعدد زغال‌سنگ این شهرستان حاکی از وجود جنگل‌های انبوه و دریاچه‌های بزرگ در تاریخ منطقه است.

ذخایر زغال‌سنگ ایران به صورت عمده در نواحی البرز، کرمان و طبس واقع شده‌اند که بر اساس داده‌های اکتشافی، حوضه زغا‌ل‌دار طبس حدود ۷۶ درصد از ذخایر کشوری را درخود جای داده و این منطقه را به قطب زغالی ایران تبدیل کرده است.

فعالیت‌های اکتشافی زغال در منطقه طبس از سال ۱۳۵۶ در چهار منطقه پروده، نایبند، مزینو و آبدوغی آغاز شد که حاصل این عملیات، کشف ذخایر عظیم زغال‌سنگ با وسعت ۳۰ هزار کیلومتر مربع در این منطقه بود. ذخایر زغال‌سنگ کک‌شو و حرارتی شناسایی شده در این حوضه در حدود ۲٫۷۵ میلیارد تن برآورد شده است. مهم‌ترین ناحیه در این محدوده، ذخایر ۱٫۱ میلیاردتنی زغال‌سنگ کک‌شو در منطقه پروده در ۷۵ کیلومتری جنوب طبس بوده که این ناحیه را به بزرگ‌ترین حوضه زغال‌سنگ کک‌شوی تبدیل کرده است.

منطقه پروده طبس بر اساس تقسیم‌بندی مبتنی بر گسل خوردگی و تکتونیک منطقه، به ناحیه‌های پروده یک، پروده دو، پروده سه، پروده چهار و پروده شرقی تقسیم شده است.

طرح تجهیز معادن زغال‌سنگ طبس با هدف خودکفایی کشور در تامین کنسانتره زغال‌سنگ کک‌شو از سال ۱۳۷۰ وارد مرحله اجرایی شد. مطالعات اولیه و بررسی‌های فنی و اقتصادی طرح توسط شرکت آدام از کشور کانادا انجام شد و ظرفیت تولیدی سالانه به میزان ۲٫۲۵ میلیون تن زغالسنگ استخراجی از سه معدن (معدن شماره یک، معدن مرکزی، معدن پروده ۴ و در دو فاز یک و دو) طراحی شد. براساس مفاد تبصره ۲۹ قانون بودجه سال ۱۳۷۷ و مصوبه شماره ۳۴/۱۴۶۷ مورخ ۲۶ اسفند ۱۳۷۷ شورای محترم اقتصاد به منظور تولید سالیانه ۱٫۵ میلیون تن زغال خام معادل ۷۵۰ هزار تن کنسانتره زغال‌سنگ کک‌شو برای تامین بخشی از نیازهای کارخانه ذوب آهن، در فاز یک اجازه داده شد تا نیاز اعتبار ارزی طرح از طریق فاینانس تامین شود.

عملیات اجرایی طرح تجهیز معادن زغال‌سنگ طبس در سال ۱۳۷۹ توسط کنسرسیوم ایریتک-ایراسکو آغاز و نهایتا پس از ۹ سال، فاز اول تجهیز در ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ به طور رسمی توسط رئیس جمهور وقت در معادن شماره یک و مرکزی واقع در ناحیه پروده یک افتتاح شد.

با عنایت به لزوم اداره طرح تجهیز معادن زغال‌سنگ طبس پس از افتتاح رسمی معدن و ورود به فاز بهره‌برداری، شرکت زغال‌سنگ پروده طبس از سال ۱۳۸۶ فعالیت اجرایی معدن را عهده‌دار شد و با آغاز استخراج از اولین کارگاه تمام مکانیزه لانگوال کشور در خرداد ۱۳۸۷، نقطه عطف استخراج زغال‌سنگ ایران شکل گرفت.

میزان ذخایر اکتشافی در حیطه ۷۰ کیلومتر مربعی معادن تحت اختیار، حدود ۶۴ میلیون تن است که با احتساب شرایط زمین‌شناسی و تکتونیکی، پروانه بهره‌برداری برای برای برداشت ۲۶٫۵ میلیون تن از ذخایر در یک دوره ۱۶٫۵ ساله برای شرکت زغال‌سنگ پروده طبس صادر شده است.

شرکت زغال‌سنگ پروده طبس در حدود ۱۱ سال فعالیت خود موفق به استخراج حدود ۹ میلیون تن زغال‌سنگ خام از مسیرهای پیشروی، هفت کارگاه مکانیزه لانگوال و کارگاه‌های نیمه‌مکانیزه و سنتی و بیش از چهار میلیون تن کنسانتره این محصول شده و بر اساس برنامه، تولید کنسانتره زغال‌سنگ کک‌شوی این شرکت در پایان استخراج هشتمین کارگاه مکانیزه لانگوال، به حدود پنج میلیون تن خواهد رسید. ضمن اینکه با عنایت به برنامه‌ریزی صورت گرفته، دستیابی به ظرفیت‌های تولید زغال‌سنگ خام و کنسانتره، تا افق ۱۴۰۰ محقق خواهد شد.

وضعیت شرکت زغال‌سنگ پروده طبس را در حال حاضر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این شرکت در پنج سال متوالی اخیر بزرگترین تولید کننده زغال‌سنگ کک‌شو در ایران بوده و در سال ۱۳۹۷ به تنهایی ۴۲ درصد از تولید ملی این محصول به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، شرکت زغال‌سنگ پروده طبس با صادرات ۶۵ هزار تن کنسانتره زغال‌سنگ کک‌شو به خارج از کشور، صادرکننده برتر استان خراسان جنوبی نیز معرفی شده است.

شایان ذکر است که این شرکت در سال ۱۳۹۸ نیز تا پایان بهمن ماه، موفق به اجرای بیش از ۶٫۲ کیلومتر حفر زیرزمینی معادن، استخراج بالغ بر یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن زغال‌سنگ خام و تولید ۵۲۰ هزار تن کنسانتره زغال‌سنگ کک‌شو شد.

آیا تولید و زغال‌سنگ خام به تنهایی دارای ارزش افزود است؟

محصولات معدنی دارای ارزش افزوده قابل توجهی هستند که این امر در صورت تکمیل زنجیره پایین‌دست محقق می‌شود. زغال‌سنگ نیز یکی از این مواد است که فرآوری و تبدیل آن به کنسانتره، فقط یکی از حلقه‌های این زنجیره ارزش افزوده است. ایجاد صنایع تبدیلی مانند کک‌سازی و صنایع پایین‌دستی مرتبط با استحصال مشتقات زغال‌سنگ، به طور قطع این ارزش افزوده را چند برابر ساخته و البته به اشتغال مولد و رشد صنعتی و اقتصادی نیز کمک می‌کند. در نتیجه، سرمایه‌گذاری برای ایجاد این صنایع در جوار معادن بزرگ و کمک به توسعه معادن و افزایش تولید، نقش قابل توجهی در رونق صنعتی، اقتصادی و اجتماعی ایجاد خواهد کرد.

آیا معدنکاران زغال‌سنگ از سوی مسئولان حمایت می‌شوند؟

در زمینه بحث‌های حمایتی، با توجه به دشواری عملیات معدنکاری زغال‌سنگ و مشکلات و مخاطرات این بخش، معمولا دولت‌ها برای استخراج و تولید زغال‌سنگ یارانه پرداخت می‌کنند. این امر در کشور ما نه تنها انجام نمی‌شود، بلکه وضع حقوق دولتی و مالیات و عوارض، فشار مضاعفی به معدنکاران زغال‌سنگ وارد می‌کند.

معدنکاران زغال‌سنگ با چه چالش‌هایی مواجه هستند؟

قیمت‌گذاری کنسانتره زغال‌سنگ بر اساس مصوبات ابلاغی، بر مبنای ۲۶٫۵ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان صورت می‌گیرد. با این حال، محدود بودن مشتری داخلی و معوق شدن مطالبات شرکت‌های زغالی، برای معدنکاران مشکلات گردش نقدینگی ایجاد کرده و زنجیره تامین نیازها را با مشکل مواجه کرده است.

از طرف دیگر، وابستگی بخشی از فناوری و تجهیزات معدنکاری به خارج از کشور و تحریم‌های اعمالی بین‌المللی باعث بروز مشکلات جدی در تامین قطعات و خدمات مورد نیاز شده و دشواری‌های مضاعفی را برای تولیدکنندگان فراهم آورده است.

استراتژی‌های شرکت شما برای افزایش تولید و تکمیل زنجیره چیست؟

توان عملیاتی و فنی شرکت و وجود منابع و سرمایه‌های انسانی ارزشمند و منحصر به فرد در کنار بیش از یک دهه سابقه و تجربه فعالیت در عرصه معدنکاری تمام مکانیزه استخراج زغال‌سنگ از ذخایر عمقی، شرکت زغال‌سنگ پروده طبس را به لحاظ برخورداری از دانش فنی و در اختیار داشتن منابع تجهیزاتی و سرمایه‌های انسانی جوان و متخصص در بخش‌های مدیریتی، پشتیبانی، برنامه‌ریزی، فنی و عملیاتی، در ایران پیشگام قرار داده است. ضمن اینکه این شرکت بزرگ‌ترین کارخانه زغال‌شویی کشور مجهز به فن‌آوری‌های روز و با ظرفیت خوراک‌دهی ۳۰۰ تن بر ساعت نیز در اختیار دارد.

با وجود این توانمندی، شرکت زغال‌سنگ پروده طبس آمادگی دارد به توسعه معدنکاری مکانیزه در کشور کمک کند و برای تحقق این مهم، آمادگی خود را اعلام کرده و در چند سال اخیر نیز به صورت مرتب درخواست کرده ذخایر زغالی جدیدی در اختیار این شرکت قرار گیرد تا با تکیه بر همین توانمندی فنی و عملیاتی، میزان استخراج و تولید این ماده معدنی در کشور را افزایش داده و بخش عمده نیاز صنایع کک‌سازی و فولادسازی کشور را تامین کند.

برنامه‌های توسعه شرکت برای افزایش استخراج زغال‌سنگ خام و بهبود راندمان تولید کنسانتره در دو بخش معدن و کارخانه زغال‌شویی تعریف شده است. به منظور افزایش سطح استخراج معادن، پروژه خرید سری دوم تجهیزات مکانیزه استخراج لانگوال در دستور کار قرار دارد که گزارشات فنی و اقتصادی طرح تهیه شده و در حال حاضر پیگیری برای استفاده از خدمات مشاورین متخصص در این زمینه برای نهایی کردن موضوع، در حال پیگیری است.

برای افزایش میزان تولید کنسانتره نیز پروژه اسپیرال در کارخانه زغال‌شویی این شرکت در حال اجرا است که هدف این طرح، افزایش راندمان فراوری زغال‌سنگ و بالابردن میزان تولید است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1455

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
این تازه آغاز راه است…
میرسینا امیرشنوا، مدیر تکنولوژی و توسعه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

این تازه آغاز راه است…

01اردیبهشت
گام‌هاي مستحکم فولاد سرمد در مسير توسعه/ تحقق ظرفيت اسمي توليد در سال ۱۴۰۲
علیرضا رحیم، مدیرعامل شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

گام‌هاي مستحکم فولاد سرمد در مسير توسعه/ تحقق ظرفيت اسمي توليد در سال ۱۴۰۲

25فروردین
به دنبال جهش توليد همگام با سودآوري در سال جديد هستيم/ تسريع در احداث کارخانه فولادسازي اکسين
علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

به دنبال جهش توليد همگام با سودآوري در سال جديد هستيم/ تسريع در احداث کارخانه فولادسازي اکسين