• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پویا نیرو مطرح کرد:

عرضه مهندسی شده شمش آلومینیوم

  • کد خبر : 17162
  • 06 اردیبهشت 1402 - 15:23
عرضه مهندسی شده شمش آلومینیوم
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پویا نیرو، تولیدکننده انواع هادی‌های آلومینیومی گفت: عدم وجود تعادل در عرضه و تقاضای شمش آلومینیوم در بورس کالا، بزرگ‌ترین مشکلی است که فعالان صنعت آلومینیوم با آن مواجه هستند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پویا نیرو، تولیدکننده انواع هادی‌های آلومینیومی گفت: عدم وجود تعادل در عرضه و تقاضای شمش آلومینیوم در بورس کالا، بزرگ‌ترین مشکلی است که فعالان صنعت آلومینیوم با آن مواجه هستند. افزایش قیمت شمش آلومینیوم تنها به نفع چند شرکت بزرگ تولیدکننده شمش است؛ در حالی که تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی و مصرف‌کنندگان به شدت از این موضوع آسیب می‌بینند.

شهریار پرویزی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» به معرفی شرکت دانش‌بنیان پویا نیرو پرداخت و گفت: شرکت پویا نیرو در گذشته در زمینه احداث نیروگاه‌های بادی و تولید انرژی تجدید‌پذیر فعالیت داشت اما در سال ۱۳۹۶ به تولید انواع هادی‌های آلومینیومی فشار قوی مورد استفاده در خطوط انتقال نیرو روی آورد؛ در حال حاضر این مجموعه ۶ سال که در بین شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته و در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به عنوان شرکت‌دانش‌بنیان برتر کشور انتخاب شده است. تولید و تحویل به موقع محصولات باکیفیت در کوتاه‌ترین زمان ممکن، وجه تمایز این شرکت با سایر واحد‌های تولیدی است. همچنین یکی دیگر از مواردی که باعث تمایز این شرکت با سایر مجموعه‌های دانش‌بنیان شده است، خودکفایی در روند تولید یعنی از ذوب شمش آلومینیوم تا تولید محصول نهایی است.

وی در همین راستاد ادامه داد: شرکت دانش‌بنیان پویا نیرو با اتخاذ سیاست‌هایی در زمینه قیمت‌گذاری مناسب، سعی در جلب رضایت بیش از پیش مشتریان دارد. از سال ۱۳۹۸، این شرکت به عنوان تنها تولیدکننده مغزی کامپوزیتی و مغزی فولاد با روکش آلومینیومی«AW» با مجهز بودن به پیشرفته‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی همچون ایستگاه تست، دستگاه‌های تست مکانیکی، الکتریکی، شیمیایی، تست تضعیف فیبر نوری و آنالیز مواد فعالیت دارد. این مجموعه طی سال‌های فعالیت خود افتخارت بسیاری از جمله بزرگ‌ترین تولیدکننده هادی آلومینیومی در خاورمیانه، اولین تولیدکننده هادی‌های کلد، پرظرفیت و کامپوزیت در کشور، صادرات محصولات به کشور‌هایی نظیر لیبی، بحرین، ترکیه، عراق، ترکمنستان و سودان، اولین دارنده ایستگاه تست هادی‌های هوایی در ایران و دومین در آسیا را نصیب خود کرده است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پویا نیرو در رابطه با ماشین‌آلاتی که در خط تولید این مجموعه مورد استفاده قرار می‌گیرند، توضیح داد: اکثر ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده در این مجموعه خارجی هستند. به عنوان مثال دستگاه‌های کلد آلومینیوم، دستگاه‌های استرندر، دستگاه کشش فولاد و آلومینیوم که همگی ساخت کشور‌های آلمان و ایتالیا هستند.

پرویزی در خصوص طرح‌های توسعه‌ای این مجموعه، ابراز کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که ما به دنبال عملی کردن آن هستیم تولید محصولاتی با دانش نانو بوده که برای اولین بار در ایران و جهان مطرح شده است. این نوع محصولات، باعث افزایش ۱۰ برابری میزان انتقال بار در سیم و کابل برق می‌شود. در حال حاضر نیز حدود پنج سال است که اقدامات لازم همچون تولید آزمایشی، اخذ مجوزات لازم و استاندار‌های بین‌المللی برای تولید محصولات با دانش نانو را انجام داده‌ایم اما در زمینه تولید انبوه، نیازمند حمایت‌های لازم از سوی نهاد‌های مربوطه هستیم.

مشکلات بی‌پایان

وی با اشاره به اصلی‌ترین چالش‌هایی که تولیدکنندگان با آن درگیر هستند، عنوان کرد: هم‌اکنون به دلیل عدم وجود تعادل در روند عرضه و تقاضای شمش آلومینیوم در بورس کالای ایران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنیم زیرا روند نادرست عرضه شمش آلومینیوم در بورس کالا موجب افزایش قیمت آن شده است. به عنوان مثال اگر قیمت شمش آلومینیوم ۷۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم باشد، سودی که تولیدکنندگان مواد اولیه از فروش شمش در این تالار صنعتی نصیب خود می‌کنند باید بین ۱۰ تا ۱۵ درصد باشد، در صورتی که با فروش شمش آلومینیوم به قیمت ۱۴۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم سود‌های کلانی را به دست می‌آورند. عدم وجود نظارت دقیقی از سوی نهاد‌های مربوطه باعث شده تا چند شرکت بزرگ تولیدکننده شمش، بتوانند به راحتی به مسیر خود ادامه داده و رشد کنند؛ این اتفاق به ضرر تولیدکنندگان بخش خصوصی، مصرف‌کنندگان و دولت است. البته باید به این نکته اشاره کنم که میزان تقاضا برای محصولات مناسب است اما تهیه مواد اولیه، سرعت‌گیری در مسیر تولید شده است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پویا نیرو تصریح کرد: رفع تعهد ارزی و نوسان نرخ ارز مشکلات دیگری هستند که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند. زمانی که ما محصولات خود را صادر می‌کنیم، باید ارز حاصل از صادرات را به بانک مرکزی تحول دهیم؛ بانک مرکزی هم یورو را که با نرخ ۵۵ هزار تومان در بازار آزاد به فروش می‌رود، با نرخ ۲۶ هزار تومان از ما خریداری می‌کند. وجود نرخ‌های متعدد برای ارز یک کشور، تنها باعث بروز مشکلات و سردرگمی برای تولیدکنندگان می‌شود؛ راهکارهای حل این مشکل، تک نرخی شدن ارز و شفاف‌سازی در مسائل اقتصادی کلان کشور است. در اکثر کشور‌ها تغییرات نرخ پول ملی در مقابل ارز سایر کشور‌ها، بسیار جزئی است در حالی که ما در داخل با نوسانات شدید نرخ ارز روبه‌رو هستیم؛ این موضوع باعث افزایش اختلاف طبقاتی در بین قشر‌های مختلف جامعه می‌شود.

تولید یا واسطه‌گری

پرویزی در پایان خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان به فکر رشد و ارتقای صنعت کشور هستند اما واسطه‌گران بدون داشتن هیچ‌کدام از مشکلاتی که تولیدکنندگان با آن روبه‌رو هستند، سود‌های کلانی را نصیب خود می‌کنند. اگر موانع موجود در مسیر تولید رفع نشوند، صنعتگران واقعی دیگر نمی‌توانند به تولید ادامه دهند و شاهد تعطیل شدن واحد‌های تولیدی خواهیم بود. با توجه به این شرایط باید گفت که آینده این صنعت آنچنان امیدوارکننده نخواهد بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=17162

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.