• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
رئیس هیئت مدیره شرکت تولیدی بازرگانی طوطیای سپید امیر:

عمده معضلات به تامین مواد اولیه و صادرات برمی‌گردد

  • کد خبر : 5901
  • 27 خرداد 1400 - 21:56
عمده معضلات به تامین مواد اولیه و صادرات برمی‌گردد
رئیس هیئت مدیره شرکت تولیدی بازرگانی طوطیای سپید امیر گفت: تامین خاک معدنی روی از داخل کشور با معضلاتی نظیر قیمت‌گذاری سلیقه‌ای مواجه است و واردات آن از کشوری نظیر ترکیه، صرفه اقتصادی ندارد.
رئیس هیئت مدیره شرکت تولیدی بازرگانی طوطیای سپید امیر گفت: تامین خاک معدنی روی از داخل کشور با معضلاتی نظیر قیمت‌گذاری سلیقه‌ای مواجه است و واردات آن از کشوری نظیر ترکیه، صرفه اقتصادی ندارد.

مهدی کریم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت تولیدی بازرگانی طوطیای سپید امیر در زمینه تولید اکسید روی فعالیت دارد و علاوه‌ بر فروش در داخل کشور، به کشورهای دیگر نیز در شرایط مساعد، صادرات انجام می‌دهد.

وی افزود: ظرفیت تولید این شرکت بر اساس سنجش شرایط حاکم بر بازار و قیمت‌های تعیین شده، روزانه نزدیک به ۱۰ تن هست اما با توجه به اینکه در حال حاضر اوضاع اقتصادی نامطلوبی حاکم شده و قیمت‌های مواد اولیه به شدت افزایش پیدا کرده، روزانه در نهایت چهار تن اکسید روی تولید می‌کنیم.

تقاضای مطلوب برای محصول

این تولیدکننده اکسید روی گفت: با توجه به اینکه این شرکت در استان یزد مستقر بوده و تقاضا برای این محصول از صنایع مختلف، زیاد است، از بابت انجام سفارش مشتریان و میزان تقاضا، تاکنون چالشی برای این شرکت به وجود نیامده است.

تکنولوژی تولید اکسید روی

رئیس هیئت مدیره شرکت تولیدی بازرگانی طوطیای سپید امیر در توضیح تکنولوژی تولید مورد استفاده در این شرکت، عنوان کرد: برای تولید اکسید روی، تکنولوژی‌های مختلفی به کار می‌رود که البته آنچنان تفاوت و تغییر محسوسی در کیفیت و کمیت محصول، نخواهند داشت؛ از تکنولوژی‌های مدرن و پیشرفته فرانسوی، آمریکایی و… به طور معمول استفاده می‌شود که در این واحد تولیدی، تکنولوژی فرانسوی که شامل کوره دوار، مکنده‌ها، بگ‌فیلتر و… هستند، به کار رفته است.

وی تشریح کرد: تکنولوژی تولید فرانسوی اینگونه است که مواد اولیه  را در داخل انواع بوته یا کوره‌های دوار کوچک یک هزار و ۲۰۰ درجه حرارت می دهیم. پس از ذوب، روی شروع به بخار شدن می‌کند که این بخار توسط هواکش‌ها و مکنده‌های مخصوص به کانال اکسیداسیون هدایت می‌شود و سپس در کانال‌های خنک‌کننده حرارت خود را از دست می‌دهد و سپس به سیکلون‌ها و بگ‌فیلترها وارد شده و به پودر اکسید روی تبدیل می‌شود.

به دلیل تحریم، از صادرات صرف نظر کردیم

کریم‌زاده در خصوص فروش صادراتی توضیح داد: در این زمینه، خیلی فعالیت چشمگیری نداشته‌ایم؛ چراکه به علت وضع تحریم‌های سنگین علیه کشور، با مشکلات فراوانی مواجه شدیم و بیشترین معضل مربوط به بخش بازگشت ارز به کشور بود. به کشورهای چین و ترکیه به ترتیب ۱۰۰ و ۵۰ تن محموله اکسید روی صادر کردیم که برای دریافت ارز حاصل از فروش محصول، با معضل مواجه شدیم و نتوانستیم به صادرات ادامه دهیم. تصمیم بر این شد تا دست نگه داریم بلکه شرایط و قوانین صادرات و بازگشت ارز حاصل از فروش، کمی بهبود پیدا کند.

مشتریان پودر اکسید روی

این تولیدکننده اکسید روی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه عموم مشتریان این شرکت از چه صنایعی هستند، تصریح کرد: اکسید روی عمدتا در واحدهای لعاب‌سازی صنایع کاشی و سرامیک و لاستیک‌سازی‌ها کاربرد دارد. ۸۰ تا ۹۰ درصد مصرف‌کنندگان این محصول در استان یزد، تولیدکنندگان کاشی و سرامیک هستند.

سال گذشته، دوزخ تولیدکنندگان در همه صنایع بود

وی در خصوص چالش‌های پدید آمده در سال ۱۳۹۹، تصریح کرد: تمام صنایع کشور در سال ۱۳۹۹، دچار چالش‌های فراوانی بودند؛ مهم‌ترین چالشی که بیشتر تولیدکنندگان را درگیر کرد، افزایش نرخ ارز بود. عموم شرکت‌ها به دلیل ایجاد آشفتگی در بازار و عدم تناسب قیمت از پیش تعیین شده با قیمت روز، در فروش محصول و خرید مجدد مواد اولیه دچار خسارت شدند.

عدم نظارت بر قیمت مواد اولیه

رئیس هیئت مدیره شرکت تولیدی بازرگانی طوطیای سپید امیر در پاسخ به این سوال که آیا در تامین مواد اولیه دچار معضل هستید یا خیر؛ گفت: بله، از دیگر عوامل کاهش تولید و فروش، مشکل تامین مواد اولیه است که بسیاری از کارخانجات را به تعطیلی و خانه‌نشین شدن تمام کارکنان و مدیران آن‌ها کشاند. متاسفانه چون مواد اولیه مورد نیاز ما خاک معدنی بوده و در انحصار معدن‌کاران استان زنجان است، قیمت آن با توجه به شرایط بازار و خارج از استاندارد خاصی، تعیین می‌شود و نظارتی بر آن وجود ندارد. مواد اولیه مورد نیاز خود را با واسطه از استان زنجان تهیه کرده و وارد خطوط تولید خود می‌کنیم.

بازپرداخت سخت اقساط تسهیلات

کریم‌زاده در مورد دریافت تسهیلات ویژه‌ای که توسط بانک‌ها به تولیدکنندگان برای جبران خسارات ناشی از شیوع کرونا و نوسان نرخ ارز، وعده داده شد، اذعان کرد: برای دریافت این تسهیلات ویژه، توانستیم اقدام کنیم و به ما نیز تعلق گرفت اما برای بازپرداخت اقساط، شرایط بسیار بدی را به مدت یک سال، پشت سر گذاشتیم. اگر برای بازپرداخت، مانند شرایط بازپرداخت اقساط مربوط به تسهیلات پنج ساله، برای چند ماه تنفس در نظر گرفته می‌شد تا بتوانیم از جهت تامین مالی، خود را قوی‌تر کنیم، قطعا شرایط بهتری رقم می‌خورد. حمایت از تولیدکننده در شرایط نامطلوب اقتصادی به این نحو نباید باشد.

وی در ادامه اذعان کرد: از نظر کیفیت محصول، توانایی رقابت با تولیدکنندگان خارجی را داریم. دولت باید کمک کند تا شرکت‌های تامین‌کننده خاک معدنی که دولتی هستند، با انجام برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌های درست، مواد اولیه را با شرایط آسان‌تری در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند تا ما نیز بتوانیم به کیفیت و کمیت بالاتری از محصول دست پیدا کنیم. متاسفانه عرضه خاک معدنی معادن زنجان انحصاری است و با افزایش نرخ دلار، قیمت خاک روی را افزایش می‌دهند اما در زمان کاهش نرخ دلار، اقدامی برای کاهش قیمت خاک معدنی نخواهند کرد که این امر، موجب ضرر شرکت ما می‌شود.

واردات خاک، صرفه اقتصادی ندارد

این تولیدکننده اکسید روی با بیان اینکه خود توانایی واردات خاک مورد نیاز را داشتیم اما در این زمینه اقدامی انجام ندادیم، مطرح کرد: این کار توجیه اقتصادی برای تولید ندارد. وقتی خاک معدنی از کشوری مانند ترکیه، توسط شرکت‌های بزرگ تامین‌کننده وارد می‌شود، دلیلی وجود ندارد که بخواهیم هزینه هنگفتی را صرف واردات کنیم؛ چراکه همان ماده اولیه با کیفیت خارجی را به اسم خاک معدن داخلی، دریافت می‌کنیم!

رئیس هیئت مدیره شرکت تولیدی بازرگانی طوطیای سپید امیر در پایان در ارتباط با اینکه جایگزینی معدن سرب و روی مهدی‌آباد به جای معدن انگوران، تا چه حد می‌تواند در رفع معضل کمبود مواد اولیه موثر باشد، اذعان کرد: معدن مهدی‌آباد می‌تواند جایگزین خوبی به جای معدن انگوران باشد اما باید در نظر داشت این معدن دارای خاک معدنی بسیار کم‌عیارتری نسبت به معدن انگوران است. طی سال‌های گذشته، دو شرکت بزرگ فرآوری ماده معدنی که در کنار معدن انگوران مستقر هستند، هنوز به ظرفیت اسمی خود نرسیده‌اند؛ حال، نمی‌توان از معدن سرب و روی مهدی‌آباد که نوپا است و ذخیره آن عیار کمتری نسبت به معدن انگوران دارد، توقع تامین کامل نیاز صنایع سرب و روی کشور به مواد اولیه را داشت.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5901
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است