• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت ذوب فلز شرق:

فسفر در میان نوسانات ارز نایاب شد

  • کد خبر : 8697
  • 30 آذر 1401 - 16:51
فسفر در میان نوسانات ارز نایاب شد
مدیرعامل شرکت ذوب فلز شرق، تولیدکننده قطعات چدنی خودرویی گفت: مهم‌ترین چالش در واحدهای تولیدی ریخته‌گری در سال جاری، نوسانات نرخ ارز محسوب می‌شود که علاوه بر افزایش قیمت فروآلیاژها که عمدتا از بازارهای وارداتی تامین می‌شوند، عامل کمبود چشمگیر این محصولات به ویژه فسفر در سطح بازار شده است.

مدیرعامل شرکت ذوب فلز شرق، تولیدکننده قطعات چدنی خودرویی گفت: مهم‌ترین چالش در واحدهای تولیدی ریخته‌گری در سال جاری، نوسانات نرخ ارز محسوب می‌شود که علاوه بر افزایش قیمت فروآلیاژها که عمدتا از بازارهای وارداتی تامین می‌شوند، عامل کمبود چشمگیر این محصولات به ویژه فسفر در سطح بازار شده است.

رضا رضوانیان نقندر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت ذوب فلز شرق در سال ۱۳۶۸ در خراسان رضوی با ظرفیت اسمی تولید سه هزار تن در سال آغاز به کار کرده است و امروز با یک ‌سوم ظرفیت، به تولید محصولات خود که قطعات خودرو است، ادامه می‌دهیم.

وی افزود: درگذشته نه ‌چندان دور، در ریخته‌گری فولاد و نورد نیز حضور داشتیم که به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی، در حال حاضر فعالیتی در این زمینه نداریم و تنها مشغول ریخته‌گری چدن و تولید قطعات خودرویی هستیم.

مدیرعامل شرکت ذوب فلز شرق با اشاره به مشکلات پیش رو در حوزه ریخته‌گری چدن با گذشت ۹ ماه از سال جاری، عنوان کرد: مشکل اصلی واحدهای تولیدی فعال در این حوزه، نوسان قیمت فروآلیاژها مانند فرومنگنز، فروسیلیس و فروکروم است که به ‌عنوان مواد افزودنی در تولید فطعات چدنی به کار می‌رود. هرچند برخی مواد دیگر همچون آهن، چدن و پیلیسه در بازار موجود است اما فروآلیاژها همگی وارداتی و وابسته به نرخ ارز هستند. در حقیقت زمانی که نرخ ارز با نوسان همراه می‌شود، قشر تولیدکننده به ‌خصوص فعالان عرصه ریخته‌گری به شدت از این معضل آسیب‌ می‌بینند و طی این مدت، به‌ وضوح می‌‌توان تاثیر آن را در عرصه تولید مشاهده کرد.

رضوانیان نقندر ادامه داد: نکته قابل ‌توجه علاوه بر نوسانات قیمت، نایاب شدن این مواد در بازار است؛ به‌ طوری‌که فسفر در حال حاضر در سطح بازار به شدت کمیاب شده و قیمت آن نسبت به سالیان گذشته که ما آن را از بی‌ارزش‌ترین مواد اولیه مورد نیاز خود می‌دانستیم، به ۸۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است. در صورتی ‌که فسفر را پنج تا ۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌خریدیم و دلیل این افزایش قیمت، تنها نوسان نرخ دلار به شمار می‌آید.

وی همچنین با اشاره به روش تولید در این واحد تولیدی که ریخته‌گری گریز از مرکز است، کوره‌های القایی ساخت داخل را  تجهیزات اصلی فعالیت خود دانست و در خصوص نحوه تولید محصولات این شرکت که شامل قطعات خودرویی همچون سیلندر است، تصریح کرد: ماده اولیه مورد نیاز مجموعه، ورق روغنی و پیلیسه‌هایی است که حجم بیشتر آن از تولیدات خود مجموعه به ‌صورت ضایعات شکل می‌گیرد و علی‌رغم نوسانات قیمت در ابتدای سال جاری، طی چند ماه اخیر به ثبات مشخصی رسیده است.

جای خالی تخصص در صنعت ریخته‌گری

مدیرعامل شرکت ذوب فلز شرق، عدم تمایل نیروی انسانی بابت فعالیت در عرصه ریخته‌گری را از دیگر چالش‌های موجود دانست و ابراز کرد: متاسفانه عدم تمایل نیروی کار با توجه به میزان حقوق و سختی کار در عرصه ریخته‌گری، یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات موجود به شمار می‌آید که همچنان به قوت خود باقی است.

رضوانیان نقندر با بیان اینکه در چنین شرایطی ناچار به استفاده از نیروهای کارگری اتباع بیگانه هستیم، خاطرنشان کرد: نبود تخصص و آموزش لازم کاری در کارگاه‌های ریخته‌گری، بزرگ‌ترین مشکل این افراد قلمداد می‌شود که نمی‌توانند آن‌چنان‌که باید در مسیر نیل به اهداف مجموعه فعالیت کنند.

وی در ادامه با ابراز تاسف از تعطیلی بسیاری از شرکت‌های ریخته‌گری به دنبال گرانی قیمت گاز به ویژه در صنعت فولاد، تصریح کرد: چالش انرژی، یکی دیگر از عواملی بود که امسال واحدهای تولیدی را با مشکلات فراوانی مواجه کرد؛ به ‌طوری‌ که یکی از شرکت‌های فعال زیرمجموعه ما به دلیل گرانی قیمت گاز، ناچار به تعطیلی شد؛ چراکه دیگر سوددهی لازم را نداشت و به دلیل افزایش قیمت انرژی، در مسیر زیان‌دهی قرارگرفته بود.

تاخیر در برگشت سرمایه حاصل از تولید

این فعال صنعت ریخته‌گری در ادامه رکود حاکم در بازار و از سوی دیگر، تاخیر در بازگشت سرمایه از سوی خودروسازان را امری بسیار دشوار در مسیر تولید دانست و اذعان کرد: رکود در بازار، از دیگر دغدغه‌هایی است که طی روزهای اخیر، تولیدکنندگان را با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو کرده است. البته با توجه به اینکه عمده مشتریان ما خودروسازان هستند، می‌توانند در بازگشت هزینه، مسیر را برای تولیدکننده هموار کنند. در صورتی ‌که متاسفانه در برگشت سرمایه از سوی مشتریان، با تاخیر سه تا چهار ماهه روبه‌رو هستیم که همین مسئله ادامه تولید را برای ما دشوار ساخته است.

رضوانیان با اشاره به پیشینه درخواست‌های شرکت خود بابت اخذ تسهیلات و ابراز ناامیدی نسبت به حمایت دولت، خاطرنشان کرد: در حقیقت اعطای وام و تسهیلات، مختص به شرکت‌هایی با روابط خاص است که نمی‌تواند در مسیر تسهیل شرایط برای تمام تولیدکنندگان کارساز باشد.

وی در پایان نوسان نرخ ارز را مهم‌ترین چالش اقتصادی موجود در عرصه صنعت ریخته‌گری دانست و یادآور شد: اگر این موضوع از سوی مراجع نظارتی  با قطع کردن دست دلالان ارز همراه باشد در حقیقت تولیدکننده می‌تواند با برنامه‌ریزی درست در مسیر عرضه و تقاضا که مستلزم قیمت ثابت ارز است، مسیر رشد را مهیا کند درحالی‌که این مسیر امروز با چالش‌های مختلف ازجمله نوسان قیمت ارز روبه‌رو است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8697

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است