• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت مهندسی آذرنگ پولاد:

فقدان زیرساخت مناسب برای واردات قراضه آهنی

  • کد خبر : 8130
  • 20 مرداد 1401 - 16:04
فقدان زیرساخت مناسب برای واردات قراضه آهنی
مدیرعامل شرکت مهندسی آذرنگ پولاد گفت: متاسفانه به دلیل مشکلات زیرساختی، امکان واردات ضایعات آهنی وجود ندارد و باید سرمایه‌گذاری مناسب جهت ایجاد اسکله‌ مخصوص صورت پذیرد اما تاکنون هیچ نهاد و سازمانی متولی واردات قراضه آهنی در کشور نشده‌ است.
مدیرعامل شرکت مهندسی آذرنگ پولاد گفت: متاسفانه به دلیل مشکلات زیرساختی، امکان واردات ضایعات آهنی وجود ندارد و باید سرمایه‌گذاری مناسب جهت ایجاد اسکله‌ مخصوص صورت پذیرد اما تاکنون هیچ نهاد و سازمانی متولی واردات قراضه آهنی در کشور نشده‌ است.

مهدی مرتضوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار کرد: تمرکز اصلی شرکت مهندسی آذرنگ پولاد، معطوف بر تولید قطعات چدنی اعم از قطعات صنعتی و قطعات صنعتی مورد استفاده در معادن و شرکت‌های فولادی است. در حال حاضر با پنج کوره القایی با ظرفیت دو کوره چهار تنی و سه کوره ۶ تنی با خط تولید به روش قالب‌گیری ماشینی به فعالیت می‌کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: طی یک سال و نیم گذشته، بخشی از مجموع فعالیت شرکت، اختصاص به صادرات دریچه‌های منهول به اروپا و کشورهایی عراق و ترکیه بوده است. همچنین در کنار آن، قطعات مورد مصرف کامیون و خودروهای سواری هم در خط تولید داریم. علاوه بر این موارد، با توجه به سفارش مشتریان به صورت موردی برای برخی از کشورهای اروپایی قطعات مورد نیاز آن‌ها را نیز تولید می‌کنیم. تقریبا قطعات خودرو تولید شده، در صنایع داخلی به مصرف می‌رسد؛ در سال گذشته، حدود ۷۰درصد از قطعات غیرخودرویی یعنی ۲٫۵ میلیون دلار اختصاص به صادرات داشته  و تنها ۳۰ درصد محصولات تولیدی شرکت در داخل کشور مصرف شده است. در حال حاضر، برنامه طرح توسعه، افزودن سایر محصولات به سبد تولیدی خود را در دستور کار قرار داده‌ایم و با توجه به مسائلی که در ابتدای سال جاری، در خصوص نرخ ارز در کشور ایجاد شد، منجر به تغییر رویکرد شرکت مهندسی آذرنگ پولاد شد و بازار آینده شرکت مهندسی آذرنگ پولاد، تقربیا ۸۰ درصد به بازار داخلی و ۲۰ درصد به صادرات اختصاص خواهد یافت.

عدم جذب نیروی انسانی، بزرگ‌ترین چالش شرکت

مرتضوی، موقعیت مکانی شرکت را بزرگ‌ترین چالش شرکت مهندسی آذرنگ پولاد عنوان کرد و گفت: انرژی و موقعیت مکانی شرکت، بزرگ‌ترین مشکل شرکت مهندسی آذرنگ پولاد است که در پی آن منجر به کمبود نیروی انسانی شده؛ به طوری که در شرکت مهندسی آذرنگ پولاد در شهرک صنعتی اشتهارد در شعاع بالای ۱۲۰ کیلومتری از تهران واقع شده و علی‌رغم اینکه این شهرک بزرگ‌ترین شهرک صنعتی ایران است اما متاسفانه فاقد زیرساخت مناسب اعم از آب، برق و … است. از سوی دیگر، با توجه به اینکه حدود دو هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در شهرک صنعتی اشتهارد در کنار شرکت ما قرار گرفته‌اند، کارگران در صنعت ریخته‌گری، علاقه‌ای به فعالیت ندارند. علی‌رغم تلاش‌های مکرر برای جذب نیروهای انسانی کارآمد اما متاسفانه تاکنون در این زمینه موفق نشده‌ایم و به عنوان یکی دیگر مشکلات شرکت مهندسی آذرنگ پولاد می‌توان تلقی کرد.

این تولیدکننده بیان کرد: به نظر می‌رسد، تنها راهکار حل مشکل کمبود نیروی انسانی در شهرک صنعتی اشتهارد در حوزه ریخته‌گری این است که با اتخاذ تصیمیات سیاسی، مجوز به‌کارگیری از نیروهای مهاجر افغانستانی را داشته باشیم تا با استفاده از این نیروها تاحدودی بتوانیم مشکلات را رفع کنیم اما علی‌رغم پیگیری‌های متعدد در این زمینه، تاکنون مثمر ثمر واقع نشده است.

انحصار در فروآلیاژها

مدیرعامل شرکت مهندسی آذرنگ پولاد عنوان کرد: ضایعات آهنی و فولادی و همچنین فروآلیاژها از مواد اولیه مهم و حیاتی در پروسه تولید قطعات شرکت محسوب می‌شوند. در سال گذشته، تولیدکنندگان فروسیلیس‌ها به منظور توسعه صنعت فروآلیاژها و فروسیلیس در کشور، اقدام به تشکیل انجمن صنفی تولیدکنندگان فروسیلیس کرده‌اند که ماهانه با توجه به مسائل گوناگون از این انحصار به دست آمده استفاده کرده و توافق صورت گرفته میان خود، متاسفانه با قیمت‌های مدنظر و با شیوه  نادرست مواد افزودنی‌ها را قیمت‌گذاری می‌کنند. طی دو سال گذشته قیمت این ماده اولیه افزودنی، چندبرابر شده است، به طوری که در یک مقطعی فروسیلیس با قیمت ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلو رسید، در صورتی که سال ۱۴۰۰ با قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به بازار عرضه شد که متاسفانه این موضوع نیز یکی از چالش‌های بزرگ صنعتگران بدل شده است.

زیرساخت واردات قراضه در کشور نداریم

مرتضوی عنوان کرد: نبود متولی مشخص در مبحث قیمت‌گذاری قراضه آهنی و تامین پر دردسر آن نیز جزو یکی از چالش بسیار وحشتناک کشور است که متاسفانه در بعد کلان به این موضوع پرداخته نشده است. در حال حاضر متاسفانه به دلیل مشکلات زیرساخت مناسب، امکان واردات ضایعات آهنی وجود ندارد و بهتر است در این زمینه عنوان شود که واردات قراضه آهنی امکان‌پذیر نیست. در نتیجه این موضوع مشمول نواسانات شدید قیمتی هستیم. در حقیقت واردات قراضه آهنی، اسکله‌ مخصوص به خود را نیاز دارد که توانایی انتقال حمل و نقل را داشته باشد اما متاسفانه تاکنون به دلیل اینکه نیازمند سرمایه‌گذاری است، هیچ نهاد و سازمانی متولی این موضوع نشده‌اند و کشور فاقد هرگونه امکانات زیرساختی در این زمینه است. خوشبختانه این مشکل قابل حل است؛ دولت باید چند تن از شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی کشور را ملزم به ساخت اسکله مناسب برای برطرف شدن مشکلات واردات قراضه آهنی کنند و یا شرکت‌های فولادی در این زمینه یاری‌گر دولت برای رفع مشکل ایجاد شده باشند؛ به طوری که اگر این شرکت‌ها بخشی از نیاز خود را از طریق واردات قراضه آهنی تامین کنند، فشار بر روی بازار قراضه آهنی کاهش پیدا می‌کند و شرکت مهندسی آذرنگ پولاد نیز می‌تواند با قیمت مناسب، قراضه آهنی مورد نیاز واحد تولیدی خود را تامین کند.

تکرار رویه قطع برق

مدیرعامل شرکت مهندسی آذرنگ پولاد اظهار کرد: متاسفانه شرکت مهندسی آذرنگ پولاد در تابستان سال جاری، به شدت با محدودیت قطعی برق مواجه است؛ به طوری که یک روز در هفته یعنی یکشنبه‌ها با خاموشی روبه‌رو هستیم. در حقیقت در تابستان سال گذشته، حدود هفت تا هشت ساعت در روز با خاموشی برق مواجه شده بوده‌‌ایم که در عمل واحد تولیدی ما متوقف شده بود. در سال ۱۴۰۰، محدودیت یا قطعی برق، به ویژه در ماه‌های گرم و به تبع آن کاهش تولید محصولات شرکت به یک روال معمول تبدیل شده بود؛ وقوع این معضل کاملا قابل پیش‌بینی است اما تاثیرات آن بر عملکرد شرکت مهندسی آذرنگ پولاد به شکلی باورنکردنی افزایش داشته است، در واقع برنامه وزارت نیرو برای تکرار رویه قطع برق شرکت‌ها منجر به زیان معنادار آن‌ها شد.

مشکلات زیرساختی، گریبانگیر رونق صنعت ریخته‌گری

وی در پایان عنوان کرد: صنعت ریخته‌گری با توجه به پتانسیل بالا می‌تواند به شدت صنعت روبه رشدی برای کشور باشد؛ به طوری که اگر شرایط و مباحث زیرساختی اعم از تحریم، حمل و نقل و نواسان نرخ ارز و … در این حوزه فراهم  و تاحدودی برطرف شود، می‌توانیم به خوبی از این صنعت پررونق بهره‌ کافی ببریم. گفتنی است یکی از شرایط زیرساختی برای توسعه صادرات صنعت ریخته‌گری، زیرساخت حمل و نقل است. اکنون هزینه حمل و نقل، یک کانتینر از تهران به اروپا بالغ بر ۶ تا هفت هزار یورو هزینه بر می‌دارد که با توجه به نواسانات قیمت ارز این هزینه تغییر می‌کند و در حال حاضر سه هزار دلار، هزینه حمل و نقل محصولات می‌شود. البته تاثیرپذیری تحریم‌های موجود در این زمینه را نیز نیاید غافل شد. طی یک سال گذشته، وضعیت بازار صنعت ریخته‌گری به طور کامل بازار رو به رشد بوده و از حدود دو سال گذشته بازار صادرات در حوزه ریخته‌گری بسیار پررونق شده است. علی‌رغم اینکه در حال حاضر تاحدودی با افت صادرات قطعات روبه‌رو شده‌ایم اما تاکنون صنعت ریخته‌گری، متاثر از آن رشدی است که مشمول بسیاری از صادرکنندگان قطعات چدنی شده است. در نتیجه بازار قطعات ریخته‌گری هنوز هم دارای نتایج مثبت است. به نظر می‌رسد، چشم‌انداز صنعت ریخته‌گری به شدت متاثر از نواسانات نرخ ارز است که اگر نرخ ارز از ۲۲ هزار تومان افت قیمتی نداشته باشد، کماکان بازار رو به رشد خواهیم داشت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8130
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است