• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

فناوری نوین ژئوفیزیک اکتشافی در «ومعادن»

  • کد خبر : 10342
  • 27 دی 1401 - 6:43
فناوری نوین ژئوفیزیک اکتشافی در «ومعادن»
شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات باتوجه ‌به اینکه یک شرکت بزرگ در بخش معدن و صنایع معدنی است، توجه ویژه‌ای به بحث اکتشاف داشته و طی سال‌های گذشته، گام‌های مثبتی در جهت سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف برداشته است.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات باتوجه ‌به اینکه یک شرکت بزرگ در بخش معدن و صنایع معدنی است، توجه ویژه‌ای به بحث اکتشاف داشته و طی سال‌های گذشته، گام‌های مثبتی در جهت سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف برداشته است. «ومعادن» توجه ویژه‌ای به بحث تجهیزات حفاری و اکتشافی دارد و تجهیزات موردنظر از جمله دستگاه‌های حفاری به‌روز را سفارش داده است. همچنین از طرفی برنامه‌ریزی کرده است تا برای تربیت نیروهای متخصص موردنیاز نیز یک کار متناسب انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، احسان آشوری در خصوص ذخایر پنهان، بیان کرد: در مورد این ذخایر باید به این موضوع توجه داشت که ضرورت اکتشاف کانسارهای پنهان در کشور وجود دارد یا خیر. در کشورهای پیشرفته در صنایع معدنی اکتشافات سیستماتیک بر روی رخنمون سنگی انجام شده است و در حال حاضر به دنبال کانسارهای پنهان هستند.

به گفته‌ی وی، در کشور هنوز اکتشافات سیستماتیک به صورت مطلوبی انجام نشده است. به این معنا که ما به میزان کافی زون‌های مستعد کانی‌سازی کشور را اکتشاف نکرده‌ایم. اکتشافات دارای چند مرحله است؛ مرحله اول، اکتشافات ناحیه‌ای هستند که این‌ها در گرین‌فیلدها انجام نمی‌شوند. در اکتشاف، براون‌فیلد و گرین‌فیلد را این گونه معنا می‌کنیم که «گرین فیلد»، مکانی است که اکتشافات توسعه پیدا نکرده‌اند و «براون‌فیلد»، مکانی است که معدن‌کاری و ذخایر وجود دارد. به عنوان نمونه محدوده معدنی سرچشمه را می‌توان براون‌فیلد و جنوب استان اردبیل (ادامه زون هشجین – طارم) را گرین‌فیلد نام داد. چه در گرین‌فیلدها و چه در براون‌فیلدها، هنوز کارهایی زیادی برای انجام داریم.

کارشناس اکتشاف شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در همین راستا ادامه داد: در اکتشافات ناحیه‌ای، یکی از اطلاعات بسیار مهمی که می‌تواند به ما کمک کند، اطلاعات ژئوفیزیک هوایی است که سازمان‌های زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و انرژی اتمی، دو سازمانی هستند که می‌توان این اطلاعات را از آن‌ها تهیه کرد که البته این اطلاعات با قیمت بالایی به فروش می‌رسد و در اختیار عموم قرار نمی‌گیرد اما بحث اصلی این است که شرکت‌ها تا چه میزان می‌توانند به این اطلاعات اعتماد کنند؛ چراکه نظارتی بر روی آن صورت نمی‌گیرد که بتوان این اطلاعات را راستی‌آزمایی کرد.

آشوری با بیان اینکه در اکتشافات ناحیه‌ای با کمبود اطلاعات موثری مانند ژئوفیزیک هوایی مواجه هستیم، گفت: دنیا در حال حاضر به سمت الکترومغناطیس هلی‌بورد می‌رود که بتواند ارتفاع پرواز یا سنسورها را تغییر دهد که اندازه‌گیری‌ها دقیق‌تر شوند و عمق جست‌وجو افزایش یابد اما متاسفانه این تجهیزات در کشور ما وجود ندارد. در حال حاضر یک سری روش‌های پهپادی در کشور به تازگی استفاده می‌شود که در مقیاس وسیع نمی‌تواند جایگزین هلی‌کوپتر و هواپیما شود و در مقیاس خیلی‌ کوچک حدود ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر مربع کاربرد دارند.

وی در ادامه تاکید کرد: در دوره‌ای، صحبت درباره حفاری برای مثال پنج هزار متر بود که یک حرف عجیبی زده می‌شود؛ چراکه هم ذهنیت‌ها در این زمینه گسترده نبود و هم دستگاه‌های حفاری با کیفیت در کشور وجود نداشت اما امروز دیگر این‌گونه نیست و برای نمونه در جانجا حدود ۶۵ هزار متر حفاری انجام شده است.

این کارشناس حوزه اکتشاف خاطرنشان کرد: در حال حاضر آمار حفاری در شرکت‌های بزرگ دنیا در حدود یک تا پنج میلیون متر در سال است. در شرایط کنونی ۶۰ هزار متر حفاری در صبانور برای ما کار بسیار بزرگی است که در مقیاس با دنیا عدد بالایی نیست و باید حفاری بیشتری انجام شود، به همین دلیل اکتشافات سیستماتیک در کشور ما به اندازه کافی انجام نشده و همچنین دارای ضعف تکنیکی، علمی و آزمایشگاهی بوده است. از سوی دیگر، ما به لحاظ استانداردهای زمین‌شناسی نیز مشکل داریم.

آشوری در ادامه اذعان کرد: زمانی که اطلاعات کافی زمین‌شناسی و ژئوفیزیکی در اختیار نداشته باشیم، مناطق مستعد انتخاب شده در گذشته را باید با دید تردید نگاه کنیم و مورد راستی‌‌آزمایی قرار گیرد. ما یک خطای شناختی به نام خطای نتیجه داریم؛ به این معنا که نباید نتیجه را نگاه کرد بلکه باید دید چه فرایندی به دست آوردیم. یعنی اینکه با چه فرایند، فرضیات و دانشی مناطق مستعدی را انتخاب کردیم و در آن عملیات اکتشافی انجام دادیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بخش خصوصی باید به اکتشاقات سیستماتیک ورود کند یا خیر، اذعان کرد: اکتشاف پایه کار حاکمیتی است. حاکمیت باید اطلاعات پایه ژئوشیمی و ژئوفیزیک هوایی را تولید کند و در اختیار بخش خصوصی قرار داده تا بخش خصوصی بر روی این‌ها کار انجام دهد. مسئله دیگر در کشور، سامانه کاداستر است. در کاداستر همه چیز بلوکه است و شما نمی‌توانید پهنه‌ای را ثبت کنید. به عنوان مثال، فقط در سیستان و بلوچستان هنوز مکان‌های بکری وجود دارد که در تصاویر ماهواره‌ای، این پتانسیل‌ها قابل شناسایی است و هنوز هم با بررسی‌های ساده دورسنجی می‌توانیم اهداف اکتشافی امیدبخشی را مشخص کنیم.

کارشناس اکتشاف شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در پایان یادآور شد: متاسفانه در زمینه ژئوفیزیک بسیار عقب هستیم. یکی از اقداماتی که در شرکت «ومعادن» به دنبال آن هستیم که بتوانیم در مکان‌های مختلف اجرا کنیم، روش‌های ژئوفیزیک جدید هستند. اینکه برخی کارشناسان به ذخایر پنهان فکر می‌کنند، اتفاق خوبی است و همچنین بهتر اینکه وارد بحث ذخایر پنهان نشویم زیرا ما تکنولوژی‌ آن را در اختیار نداریم. صنعت نفتی‌ها همیشه چه از نظر ژئوفیزیکی و چه از نظر حفاری از ما جلوتر بوده‌اند که یکی از پیشنهادات این است که با نفتی‌ها کار کنیم؛ چراکه آن‌ها روش‌های ژئوفیزیکی را بهتر از ما اجرا می‌کنند. در دنیا شرکت‌های نفتی نسبت به شرکت‌های معدنی بزرگ‌تر هستند و اهداف آن‌ها مرتب‌تر و قابل پیش‌بینی است اما معدن پیچیدگی بیشتری دارد که می‌توانیم در این زمینه از تجربیات آن‌ها استفاده کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10342

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»

05اردیبهشت
جلسه معارفه کارکنان جدید شرکت پیشگامان فولاد جنوب برگزار شد
05اردیبهشت
شاخص بورس بیش از یک هزار واحد افزایش یافت
در پایان هفته ابتدایی اردیبهشت 1403،

شاخص بورس بیش از یک هزار واحد افزایش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.