• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

فولاد شادگان، مصمم در فتح قله‌‌های موفقیت

  • کد خبر : 19117
  • 30 اردیبهشت 1402 - 8:35
فولاد شادگان، مصمم در فتح قله‌‌های موفقیت
شرکت صنعت فولاد شادگان به عنوان یکی از تولیدکنندگان آهن اسفنجی در کشور با انجام طرح‌های توسعه‌ای، همگام با توسعه صنعت فولاد و ارزش‌آفرینی بیشتر، به دنبال افزایش سهم خود از محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی در منطقه شادگان است.

شرکت صنعت فولاد شادگان به عنوان یکی از تولیدکنندگان آهن اسفنجی در کشور با انجام طرح‌های توسعه‌ای، همگام با توسعه صنعت فولاد و ارزش‌آفرینی بیشتر، به دنبال افزایش سهم خود از محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی در منطقه شادگان است. این شرکت با بهره‌گیری از تکنولوژی پرد در تولید آهن اسفنجی، موفق شده تا با کاهش مصرف انرژی، افزایش حاشیه سود و افزایش کیفیت محصولات، عملکرد بسیار مطلوبی داشته باشد.

شرکت صنعت فولاد شادگان یکی از هشت طرح مهم فولاد کشور است که در سال ۱۳۸۵ با هدف اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی از منطقه محروم شادگان، مورد مطالعه قرار گرفت و در سال ۱۳۸۶ فعالیت‌های اجرایی این پروژه آغاز و در سال ۱۳۹۶ واحد احیای آن با تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن ‌اسفنجی، بر پایه تکنولوژی پرد به بهره‌برداری رسید. ۶۵ درصد سهام این شرکت متعلق به شرکت فولاد خوزستان و ۳۵ درصد سهام آن متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) است. این شرکت در سال ۱۴۰۱ موفق به عبور از ظرفیت اسمی تولید خود برای دومین سال متوالی شد و توانست با وجود محدودیت‌های گاز و برق واحد‌های صنعتی، ۸۰۷ هزار و ۲۳۵ تن آهن اسفنجی تولید کند؛ همچنین موفق به کسب حاشیه سود بیش از ۲۱ درصدی در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۱ شد. لازم به ذکر است میزان تولید آهن اسفنجی ایران در ۱۰ ماه سال ۱۴۰۱، ۲۷ میلیون و ۵۱۹ هزار تن بوده است که نسبت به تولید مدت مشابه سال قبل از آن یعنی ۲۵ میلیون و ۸۰۸ هزار تن، ۷ درصد رشد داشته است.

شرکت صنعت فولاد شادگان در نظر دارد تا با اجرای طرح‌های توسعه‌ای به اهداف خود یعنی تولید دو میلیون تن محصول معادل ۱۵ درصد تولید شرکت فولاد خوزستان در چشم‌انداز ۱۴۱۰، دست یابد. به همین دلیل در کنار طرح اولیه این شرکت که تولید آهن اسفنجی و بیلت فولادی، هرکدام به ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن است، طرح تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی اسلب عریض، طرح افزایش ظرفیت واحد احیا به یک میلیون تن، احداث یک واحد احیای دیگر به ظرفیت یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن، احداث یک نیروگاه برق ۳۶۰ مگاواتی، احداث کارخانه آهک‌سازی به ظرفیت سالانه ۲۰۰ هزار تن و توسعه واحد‌های بریکت‌سازی در دستور کار شرکت صنعت فولاد شادگان قرار دارد. فاز اول طرح تولید شمش فولادی این مجموعه به ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن، تاکنون پیشرفتی بالای ۸۰ درصد داشته است. گفتنی است که با تکمیل این پروژه‌ها، شرکت صنعت فولاد شادگان به یکی از واحد‌های بزرگ فولاد‌سازی در کشور تبدیل خواهد شد و با تکمیل زنجیره تولید، ارزش‌آفرینی بیشتری را برای سهام‌داران خود به ارمغان خواهد آورد؛ البته در کنار افزایش سطح درآمد، این مجموعه نقش پررنگ‌تری در اشتغال‌زایی و رشد اقتصاد و صنعت فولاد کشور خواهد داشت. همچنین به دلیل موقعیت مناسب شرکت صنعت فولاد شادگان و دسترسی به آب‌های آزاد خلیج فارس، این مجموعه از نظر تامین آب مورد نیاز خود با چالشی مواجه نبوده و می‌تواند از طریق آب‌های آزاد به راحتی در زمینه صادرات ورود کرده و در بازار‌های جهانی عرض‌اندام کند.

تکنولوژی پرد، ثمره تلاش‌ متخصصان داخلی

وجود منابع غنی گاز طبیعی در ایران، هزینه‌های کمتر و مسائل زیست‌محیطی سبب شد تا در کشور روش احیا مستقیم نسبت به کوره بلند محبوبیت بیشتری داشته باشد. از متداول‌ترین روش‌های احیا مستقیم گازی می‌توان به میدرکس و «HYL» اشاره کرد. به دلیل اینکه تکنولوژی میدرکس در اختیار کشور آمریکا بوده و وضع تحریم‌ها در چند سال اخیر سبب کمرنگ شدن روابط بین‌المللی و قطع ارتباط با شرکت‌های صاحب امتیاز این تکنولوژی شده است، تولیدکنندگان داخلی به دنبال طراحی تکنولوژی جدیدی بر پایه میدرکس بودند که در نهایت با تلاش متخصصان داخلی و شرکت فولاد خوزستان، تکنولوژی پرد طراحی شد. در این تکنولوژی معایب تکنولوژی میدرکس رفع شده و ضمن بهبود فرایند‌های آن برای افزایش راندمان تولید آهن اسفنجی، از آب و انرژی‌های گاز و برق کمتری استفاده می‌شود.

استفاده از این تکنولوژی سبب شده تا کیفیت آهن اسفنجی این مجموعه دارای نوسان نباشد و در مقایسه با سایر تولیدکنندگان، محصولی با کیفیت بالاتر تولید شود. کاهش مصرف انرژی، در پی استفاده از تکنولوژی پرد، بر بهای تمام شده محصول تاثیرگذار بوده و باعث شده تا شرکت صنعت فولاد شادگان درآمد و حاشیه سود خود را نسبت به رقبا افزایش دهد.

منجی به نام صنعت فولاد شادگان

گفتنی است که یکی از ارزشمند‌ترین دارایی‌های هر سازمان، نیروی انسانی آن است که موجب هدایت درست امور و تعالی سازمان می‌شود. به دلیل عدم وجود و فعالیت صنایع بزرگ در منطقه شادگان، کمبود نیروی انسانی کارآمد یک چالش اساسی در این منطقه به حساب می‌آید. در همین راستا شرکت صنعت فولاد شادگان به دنبال ایجاد پتانسیل نیروی کار کارآمد در منطقه، اقدام به آموزش نیروی انسانی با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای شهرستان شادگان کرده است. البته این مجموعه از دانش و مهارت متخصصان مجموعه فولاد خوزستان که زیر نظر کارشناسان خارجی آموزش دیده‌اند، جهت افزایش دانش و مهارت کارکنان خویش بهره برده است. هم‌اکنون شرکت صنعت فولاد شادگان در مجموع به طور مستقیم و غیرمستقیم برای یک هزار و ۶۰۰ نفر زمینه اشتغال را فراهم کرده که ۷۳ درصد آن‌ها بومی شهرستان شادگان هستند؛ البته با انجام طرح‌های توسعه‌ای، میزان اشتغال‌زایی این مجموعه به طور مستقیم به دو هزار نفر افزایش پیدا خواهد کرد.

انجام مسئولیت‌های اجتماعی، سبب ایجاد پیوندی محکم میان افراد مشغول در سازمان و سایر شرکت‌ها با یکدیگر شده و کارمندان و مدیران یک مجموعه می‌توانند ارتباط بهتر و قوی‌تری با محیط پیرامون خود داشته باشند. به همین دلیل فعالیت‌‌های شرکت صنعت فولاد شادگان در افزایش میزان تولید و درآمد خلاصه نشده و به انجام اقداماتی در راستای محرومیت‌زدایی، بهبود کیفیت زندگی افراد، صرفه‌جویی انرژی و حفاظت از محیط زیست پرداخته است. آغاز عملیات احداث یک درمانگاه تخصصی در شهرستان شادگان، استخدام افراد بومی، انعقاد تفاهم‌نامه فروش پساب تصفیه‌خانه فاضلاب بین شرکت آب و فاضلاب خوزستان و شرکت صنعت فولاد شادگان، انعقاد قراردادی در خصوص دریافت گواهینامه فولاد سبز در سطوح داخلی و بین‌المللی و همچنین تاکید بر استفاده بیشتر از ظرفیت‌های گردشگری منطقه شادگان، گوشه‌ای از اقدامات این مجموعه در قالب مسئولیت‌های اجتماعی هستند.

شرکت صنعت فولاد شادگان به دلیل عملکرد عالی که در بخش‌های مختلف داشته است، در سال گذشته موفق به دریافت جوایز متعددی همچون دریافت لوح سپاس شاخص توسعه منابع انسانی و تندیس رتبه برتر در شاخص تولید در نخستین همایش ارزیابی عملکرد مجتمع‌های هفت‌گانه فولادی شرکت ملی فولاد ایران، دریافت تقدیر‌نامه یک ستاره جایزه ملی مدیریت مالی ایران در سیزدهمین دوره این جایزه، دریافت نشان تعالی کیفیت در سومین اجلاس سراسری تعالی کیفیت و دریافت تقدیر‌نامه ۳ ستاره در بیستمین همایش جایزه ملی تعالی سازمانی شده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=19117

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.