• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت زرین فلز پارس:

قانون منع واردات، هزینه‌ها را افزایش داده است

  • کد خبر : 5648
  • 30 بهمن 1398 - 18:09
قانون منع واردات، هزینه‌ها را افزایش داده است
مدیرعامل شرکت زرین فلز پارس گفت: وضع قانون منع واردات محصولات، هزینه واردات را افزایش داده و حاشیه سود را کمتر از گذشته کرده است، البته این قانون بیشتر به تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی آسیب زده است.

مدیرعامل شرکت زرین فلز پارس گفت: وضع قانون منع واردات محصولات، هزینه واردات را افزایش داده و حاشیه سود را کمتر از گذشته کرده است، البته این قانون بیشتر به تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی آسیب زده است.

مجید نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت زرین فلز پار حدود ۱۵ سال است که در زمینه واردات ورق، لوله، تسمه، مفتول و مقاطع آلومینیومی از کشور چین فعالیت می‌کند.

وی بیان کرد: تغییرات قوانین گمرکی یکی از چالش‌هایی است که واردکنندگان عموما با آن مواجه هستند، به همین خاطر، عدم آگاهی از قوانین گمرکی جدید، یکی از مشکلاتی است که با آن رو به رو هستیم و معمولا برای ما دردسرساز می‌شود.

مدیرعامل شرکت زرین فلز پارس توضیح داد: علاوه بر مشکلات گمرکی، نوسانات قیمتی نیز یکی از عواملی است که تمایل واردکنندگان را برای فعالیت در این حوزه کاهش داده است، مثلا در ماه گذشته، با دلار ۱۴ هزار تومان محصولاتی را وارد کردیم؛ اما با کاهش نرخ دلار مجبور ‌شدیم که محصولات را با قیمت بسیار پایین‌تری در بازار بفروشیم.

نجفی تصریح کرد: از زمان ثبت سفارش تا دریافت محصول، حداقل چهار ماه زمان لازم است و در حال حاضر با این نوسانات قیمتی که در کشور وجود دارد، امکان پیش‌بینی قیمت برای ما میسر نیست، به همین خاطر، واردات بسیار سخت‌تر از گذشته شده است؛ در حالی که بازار داخلی و تولیدکنندگان به واردات برخی از محصولات آلومینیومی احتیاج دارند.

وی در ادامه مطرح کرد: محصولاتی که ما به کشور وارد می‌کنیم، محصولاتی است که به دلیل در اختیار نداشتن دستگاه و ماشین‌آلات ضروری، امکان تولید آن وجود ندارد؛ ورق‌های آلومینیومی آلیاژی و میلگردهایی که از لحاظ سایز و قطر خاص هستند را عموما وارد می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت زرین فلز پارس خاطرنشان کرد: برای تولید میلگردهایی با قطر ۲۵۰ میلی‌متر به بالا، دانش فنی لازم را نداریم البته امکان وارد کردن دستگاه‌های ساخت آن نیز در کشور وجود ندارد، به همین خاطر، واردات تنها راه تامین آن است.

نجفی مطرح کرد: در سال جاری، به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی، میزان تولید کاهش یافته، همچنین تقاضا برای خرید محصولات آلومینیومی نیز کمتر از گذشته شده است و فعالیت ما ارتباط مستقیمی با تولید کشور دارد. چنانچه اگر تولید رونق داشت، واردات نیز رونق بیشتری می‌گرفت.

وی عنوان کرد: شرکت‌های وابسته به صنایع دفاع، عمده خریداران ما به شمار می‌آیند، اما آن سازمان‌ها نیز شرایط مالی خوبی ندارند و نمی‌تواند به تعهدات خود عمل کند. همچنین بسیاری از قالب‌سازها، قطعه‌سازها و … به دلیل نداشتن نقدینگی کافی امکان فعالیت را ندارند.

مدیرعامل شرکت زرین فلز پارس اظهار کرد: قانون منع واردات و همچنین ارز نیمایی و سنایی نیز بر کاهش فعالیت ما تاثیر گذاشته و هزینه‌های واردات را افزایش داده است؛ این قوانین در نهایت برای تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی مشکل‌ساز می‌شود زیرا قیمت تمام شده محصول با این قوانین، افزایش می‌یابد.

نجفی بیان کرد: واردات ما عموما از کشور چین انجام می‌شود، به این خاطر که اجرت تولید در کشور چین پایین است، همچین بازاریابی‌های لازم را در آن کشور انجام داده‌ایم؛ اما در کنار قیمت، از کیفیت محصولات نیز غافل نشده‌ایم و کالایی که وارد می‌کنیم، طبق استانداردهای بین‌المللی و سفارش مصرف‌کننده است.

وی اضافه کرد: برخی شرکت‌ها و تولیدکنندگان سفارش خرید و واردات محصولات درجه ۲ را به ما می‌دهند، به این ترتیب که ترکیبات در ورق‌های آلومینیومی آلیاژی کم یا زیاد شده است، البته تولیدکنندگان با آگاهی از این موضوع و کم اهمیت بودن کیفیت برای تولیدی که دارند، اینگونه محصولات را سفارش می‌دهند.

مدیرعامل شرکت زرین فلز پارس تصریح کرد: برخی از چالش‌های بین‌المللی همانند تحریم‌ها، موانعی را در زمینه حمل‌ونقل، بیمه و … برای واردات محصولات آلومینیومی ایجاد کرده، برای مثال هزینه حمل و نقل را افزایش داده است، به طوری که هزینه حمل و نقل زمینی نیز در یک سال اخیر، افزایش چشمگیری یافته و قیمت آن حمل بار از بندرعباس به تهران، بیش از دو برابر شده است.

نجفی عنوان کرد: محصولاتی که ما خریداری می‌کنیم به دلیل تحریم‌های بین‌المللی بیمه نمی‌شود و در صورتی که کشتی در مسیر غرق شود، سرمایه چند سال کار خود را از دست می‌دهیم. از این رو وضع شده، نمی‌توانیم خسارت باری که صدمه دیده است، را از بیمه دریافت کنیم.

وی توضیح داد: علاوه بر مشکلات مالی و بیمه، عدم حمل بار ایرانی توسط کشتی‌های سایر کشورها، برای ما دردسرساز شده است. برخی کشورها، محصولات ما را با نام تجاری دیگری و البته با هزینه بسیار بالا به کشور حمل می‌کنند که اینگونه اقدامات، به واسطه تحریم‌ها به صنعتگران و تجار در سال‌های اخیر، صدمه زیادی وارد کرده است، مثلا اگر شرکت را در دبی ثبت می‌کردیم، هزینه حمل محصولات، خیلی کاهش پیدا می‌کرد.

مدیرعامل شرکت زرین فلز پارس در پایان گفت: در سال‌های اخیر، علی‌رغم تمام محدودیت‌ها و موانع وضع شده داخلی و خارجی برای واردات، با این حال، فعالیت خود را در این زمینه ادامه داده‌ایم؛ با وجود عدم نقدینگی کافی و کاهش اقدامات تولیدی در کشور، همچنان می‌توانیم فعالیت داشته باشیم؛ البته تنها عاملی که موجب می‌شود به فعالیت خود در این زمینه ادامه دهیم، واردات محصولات ضروری است که متاسفانه به دلیل افزایش نرخ دلار و هزینه حمل و نقل، حاشیه سود ما به ۱۰ درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5648

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است