• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل مجتمع فولاد سراب مطرح کرد

لزوم تدوین استاندارد برای تولید مقاطع فولادی

  • کد خبر : 1774
  • 01 مهر 1399 - 16:23
لزوم تدوین استاندارد برای تولید مقاطع فولادی
مدیرعامل مجتمع فولاد سراب گفت: برای تولید مقاطع فولادی، از سوی نهادهای ذی‌ربط استاندارد معینی تعریف نشده است و به همین دلیل تولیدکنندگان این حوزه برای صادرات محصولات خود با مشکل مواجه هستند.

مدیرعامل مجتمع فولاد سراب گفت: برای تولید مقاطع فولادی، از سوی نهادهای ذی‌ربط استاندارد معینی تعریف نشده است و به همین دلیل تولیدکنندگان این حوزه برای صادرات محصولات خود با مشکل مواجه هستند.

منصور ذکایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: مجتمع فولاد سراب از دو سال گذشته به دلیل تعمیرات اساسی خط تولید و اصلاح خطوط، تولید خود را متوقف کرده است. با این حال، شرکت ما عمدتا نبشی و ناودانی ساختمانی و آسانسوری با سایز هشت و ۱۰ سانتی‌متر تولید و به بازار عرضه می‌کرد.

وی افزود: مشکلات فنی خط تولید باعث ایجاد انفجار در یکی از کوره خطوط تولید و حادثه شد و خساراتی بر جای گذاشت اما طی این مدت و به ویژه سال جاری تلاش کردیم این مشکلات را برطرف و تولید خود را آغاز کنیم.

مدیرعامل مجتمع فولاد سراب خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کنونی کشور به ویژه شیوع کرونا و تحریم، بخش مصرف محصولات فولادی به ویژه حوزه نبشی با رکود مواجه است. چراکه صادرات در این بخش نیز بسیار کم بوده و تولید مازاد بر مصرف است. در کشور ما عمده مقاطع فولادی تولیدی شامل نبشی ساختمانی و آسانسوری است.

کمبود مواد اولیه، چالش همیشگی

ذکایی تصریح کرد: یکی از مشکلات عدیده‌ای که بخش نورد با آن دست و پنجه نرم می‌کرد، تامین مواد اولیه بود و شرکت ما نیز این چالش را داشت. در آن زمان رسته نوردکاران انجمن تولیدکنندگان فولاد از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کرده بود که به منظور تقویت صادرات زنجیره فولاد، تلاش شود به جای صادرات محصولات میانی مانند شمش، محصولات نهایی همچون مقاطع ساختمانی صادر شود.

وی تاکید کرد: علت چنین درخواستی از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد این بود که با توجه به شرایط تحریم و حجم نسبتا بالای کالای صادراتی، بازگرداندن ارز حاصل از صادرات از سوی فولادسازان دشوار است. این در حالی است که صادرات محصولات نهایی ضمن اینکه ارزش افزوده نسبتا بیشتری در مقایسه با محصولات میانی ایجاد می‌کنند، در صورت صادرات این محصولات، ارزآوری بیشتری دارند و بازگرداندن ارز صادراتی آن‌ها نیز آسان‌تر است.

مدیرعامل مجتمع فولاد سراب اذعان کرد: با وجود چنین درخواستی از سوی رسته نوردکاران، وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز صادرات محصولات میانی فولاد را صادر کرد و از آن زمان تا کنون به دلیل صادرات شمش و محصولات میانی، بخش نورد فولادی با کمبود مواد اولیه مواجه است.

ذکایی عنوان کرد: با توجه به افزایش تولید شمش فولادی در کشور و کاهش صادرات این محصول طی یکی دو سال اخیر، تامین مواد اولیه بخش نورد فولادی، اندکی بهبود یافته است. با این حال در تامین مواد اولیه چالش وجود دارد.

وی مطرح کرد: مشکل بخش نورد فولادی در کشور از یک سو کاهش مصرف فولاد و رکود در صنایع مصرف‌کننده است؛ از سوی دیگر صادرات این محصولات به دلیل تحریم‌ها و شیوع کرونا نسبتا کند شده است.

اقدام به نوسازی خطوط تولید کردیم

مدیرعامل مجتمع فولاد سراب ابراز کرد: ظرفیت تولید شرکت ما در زمان فعالیت حدود ۷۰ هزار تن نبشی و ناودانی بود و در صورتی که فعالیت مجددا آغاز شود، با همین ظرفیت تولید خواهیم کرد البته میزان تولید بستگی به شرایط بازار دارد. ضمن اینکه طرح‌های توسعه متعددی در دست اقدام داریم و اجرای این طرح‌ها که از سال آینده رقم خواهد خورد نیز به شرایط بازار وابسته است.

ذکایی با اشاره به اورهال کردن خطوط تولید شرکت فولاد سراب بیان کرد: با توجه به حادثه رخ داده در فولاد سراب، نیاز به بازسازی و نوسازی خطوط تولید وجود دارد. از این رو، تمام خطوط تولید را اورهال و همه ماشین‌آلات و تجهیزات را نوسازی کردیم.

نبود استاندارد مشخص برای مقاطع فولادی

مدیرعامل مجتمع فولاد سراب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا احتمال انجام صادرات با توجه به رکود در بازار داخلی وجود دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی از مشکلات مهم تولیدکنندگان نبشی، نبود استاندارد واحد محصولات فولادی در سازمان‌های متولی است. به طوری که هیچ‌گونه استانداردی در تولید نبشی و چگونگی کیفیت آن در سازمان استاندارد وجود ندارد و همین امر صادرات تولیدکنندگان این حوزه را با چالش مواجه کرده است.

وی ادامه داد: پس از سال‌ها مطرح شدن لزوم استانداردسازی نبشی‌های فولادی، به نظر می‌رسد دستورالعمل استانداردهای این محصول همچنان در حال تدوین بوده و نهایی نشده است. به همین دلیل استاندارد مشخصی در تولید نبشی وجود ندارد. شرکت فولاد سراب نیز با توجه به این موضوع نسبت به صادرات محصول خود محتاطانه‌تر عمل خواهد کرد تا معاملات این شرکت با مشکل مواجه نشود.

ذکایی اضافه کرد: تولیدکنندگان محصولات فولادی با توجه به اهمیت این صنعت در اقتصاد و تجارت بین‌الملل، بارها از مسئولان امر برای تدوین استاندارد هر محصول درخواست‌های متعددی ارائه کرده‌اند اما فرآیند طولانی و بروکراسی اداری پیچیده این موضوع، عرصه را برای تولیدکنندگان مقاطع فولادی در امر صادرات تنگ کرده است.

وی تاکید کرد: استانداردسازی در زنجیره تولید فولاد از مواد اولیه تا محصولات نهایی واجب است. خوشبختانه اخیرا استاندارد شمش فولادی تصویب شده اما نکته جالب در این خصوص آن است که فرآیند تهیه و تصویب این استاندارد حدود هشت سال به طول انجامیده است. این امر نشان می‌دهد که بخش نورد و مقاطع فولادی نیز باید در انتظار تصویب استانداردهای نبشی و ناودانی فولادی به سر ببرد.

تامین مواد اولیه از بورس کالا

مدیرعامل مجتمع فولاد سراب تصریح کرد: تولیدکنندگان شمش فولادی ازجمله کسانی که از کوره‌های القایی استفاده می‌کنند، آهن اسفنجی دولتی را به عنوان ماده اولیه به کار می‌برند اما این تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه خود (قراضه و آهن اسفنجی) با مشکل مواجه هستند و شرکت ما نیز از این تولیدکنندگان ماده اولیه خود را تامین می‌کند.

ذکایی در پایان عنوان کرد: استفاده از مکانیزم‌ها بورس کالا باعث تقویت شفافیت در عرضه‌های این محصولات و نیز آسانی تامین مواد اولیه برای زنجیره بعدی می‌شود. به همین دلیل تمایل داریم همه مواد اولیه خود را از بورس کالا تامین کنیم. با توجه به مصوبات اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت و پیگیری‌های انجمن تولیدکنندگان فولاد، امیدوار هستیم مشکلات فولادسازان به ویژه تولیدکنندگان شمش فولادی نیز حل شود زیرا مشکلات هر بخش از صنعت به بخش‌های دیگر نیز انتقال می‌یابد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1774

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است