• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت تولیدی صنایع جوگی عنوان کرد:

متنوع‌سازی محصولات در جهت بقای برند سازمانی

  • کد خبر : 10431
  • 28 دی 1401 - 12:35
متنوع‌سازی محصولات در جهت بقای برند سازمانی
مدیرعامل شرکت تولیدی صنایع جوگی، تولیدکننده رینگ آلومینیومی گفت: رشد صنعتی کشور چین و توسعه صادرات آن باعث شده است که بخش قابل توجهی از بازار‌های داخلی و خارجی خود را از دست بدهیم.

مدیرعامل شرکت تولیدی صنایع جوگی، تولیدکننده رینگ آلومینیومی گفت: رشد صنعتی کشور چین و توسعه صادرات آن باعث شده است که بخش قابل توجهی از بازار‌های داخلی و خارجی خود را از دست بدهیم. بنابراین برای اینکه در این رقابت نابرابر بتوانیم برند و بازار مصرف خود را حفظ کنیم، در صدد تنوع‌بخشی به محصولات خود بر آمدیم و در همین راستا لازم بود خط تولید و تست خود را نیز بومی‌سازی کنیم.

پرویز حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص قطعات آلومینیومی بیان کرد: شرکت تولیدی صنایع جوگی فعالیت خود را در سال ۱۳۶۹ با تولید قطعات آلومینیومی همانند رینگ چرخ خودرو آغاز کرد. با توجه به شرایط بازار مصرف در آن زمان و نبود رقیب، روند تولید صعودی بود و علاوه‌بر بازار داخلی به کشور‌های عربی و آفریقایی نیز محصول صادرات می‌کردیم اما بعد از ورود چین به این عرصه، متاسفانه بازار‌های خارجی را از دست دادیم؛ این موضوع به این مسئله ختم نشد و به بازار‌های داخلی هم سرایت کرد. به همین دلیل برای خروج از این شرایط در صدد تولید محصولات دیگری که صنایع به آن نیازمند هستند، بر آمدیم. از آنجایی که ریخته‌گری قطعات در این مجموعه به صورت ریخته‌گری تحت فشار (دایکست) انجام می‌شود، با همکاری دیگر فعالان این حوزه، انجمنی را با نام ریخته‌گری تحت فشار تاسیس کردیم که هدف این انجمن آشنایی تولیدکنندگان با یکدیگر و بیان و انتقال مشکلات به مسئولان است. البته انجمن دیگری هم در چند سال اخیر به نام دایکست شروع به فعالیت کرده و توانسته است به موفقیت‌هایی در این زمینه دست پیدا کند. حتی در نمایشگاه‌های خارجی نیز حضور داشته است.

کار را باید به کاردان سپرد

وی با اشاره به چالش‌هایی که صنعتگران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مطرح کرد: متاسفانه در کشور نبود زیر‌ساخت‌های مناسب برای تولید صنعتی، سبب شده است تا نتوانیم در زمینه صادرات موفق عمل کنیم؛ به طوری که توانسته‌ایم فقط به کشور‌های همسایه همچون عراق و افغانستان صادرات داشته باشیم که این موضوع از گذشته تاکنون به صورت سنتی وجود داشته است. با توجه به شرایطی که در حال حاضر وجود دارد، مشتریان خارجی انتظار دارند کالای ایرانی حتی اگر بسیار مرغوب هم باشد، نسبت به کالا‌ها‌ی سایر کشور‌ با قیمت کمتری عرضه شود. در یک برهه زمانی قبل از اعمال تحریم‌ها، تعداد زیادی ماشین‌آلات «CNC» خریداری شد اما به دلیل نبود زیر‌ساخت‌های مناسب برای استفاده از این دستگاه‌ها و ماشین‌آلات و همچنین عدم وجود پشتیبانی فنی مناسب بعد از گذشت چندین سال، در حال حاضر از کارایی لازم برخوردار نیستند و می‌توان گفت سرمایه‌های کشور در این زمینه هدر رفته است. آخرین موردی که به مشکلات تولیدکنندگان دامن زده، بسته شدن سیستم‌های بانکی و محدودیت در جابه‌جایی پول است. به عنوان مثال کشور چین که هم‌اکنون بازار‌های جهانی را تسخیر کرده است، به دلیل تعاملات خوبی که با کشور‌های توسعه یافته دارد، تجهزات مورد نیاز خود را به صورت اعتباری خریداری می‌کند. به دلیل عدم وجود مراودات بانکی بین‌المللی، امکان خرید اعتباری ماشین‌آلات خارجی از تولیدکنندگان ایرانی سلب شده است و تا زمانی که امکان به‌روزرسانی ماشین‌آلات و تجهیزات وجود نداشته باشد و از نظر کاهش زمان تولید و افزایش کیفیت محصول تولید شده ارتقا نیابند، امکان رقابت با تولیدکنندگان قدرتمند را هرگز نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت تولیدی صنایع جوگی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا این محدودیت‌ها سبب شده تا تولیدکنندگان داخلی به ساخت ماشین‌آلات روی آورند، ابراز کرد: این مجموعه بسیاری از ماشین‌آلات خط تولید و تست خود را بومی‌سازی کرده است و این مسئله که بتوانیم به خودکفایی برسیم، بسیار جای تقدیر دارد اما زمانی که تولیدکننده در این موضوع دست به‌کار شود، تمرکز خود بر موضوع اصلی یعنی تولید را از دست می‌دهد؛ به همین دلیل متخصصان در هر حوزه باید خود ابتکار عمل را به دست بگیرند. در سایر کشور‌ها، شرکت‌های بزرگ تولیدکننده ماشین‌آلات با یکدیگر برای تولید یک محصول با قیمت کمتر تعامل دارند بنابراین تولید به صورت جهانی پایدار است اما در داخل همچنین موضوعی وجود ندارد.

حسینی با بیان اینکه طی دو سال گذشته در صدد اجرای طرح‌های توسعه برای گسترش فعالیت‌های مجموعه بودند، تصریح کرد: متاسفانه در بازار مصرف، مشتریان قیمت محصولات تولید شده داخلی را با محصولات چینی مقایسه می‌کنند. به همین دلیل این مجموعه برای اینکه بتواند قیمت تمام‌شده محصول را با قیمت کالای چینی یکسان کند، طی دو سال گذشته در صدد اجرای طرح‌های توسعه‌ای بود‌ه است. در ابتدای مسیر برای اینکه مطمئن شویم این طرح‌ها صرفه اقتصادی دارد یا خیر، برآورد‌های لازم را انجام داده و به این نتیجه رسیدیم که امکان اجرای طرح‌ها وجود دارد. بعد از گذشت یک سال به مرحله تولید آزمایشی محصول رسیدیم اما هم‌اکنون که قصد عرضه محصول به بازار را داریم بخش بزرگی از متغییر‌ها و عوامل بیرونی کسب‌و‌کار تغییر کرده است. طراحی، ساخت و تولید یک قطعه صنعتی در مدت زمان کوتاه امکان‌پذیر نیست و نیاز به برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بلند‌مدت دارد. با تغییر مدوام شرایط، تولیدکنندگان توان تولیدی و رقابتی خود را از دست می‌دهند.

تصمیمات غیر‌کارشناسی

وی در خصوص مشکلات تولیدکنندگان، گفت: به طور کلی ۷۰ تا ۷۵ درصد هزینه یک محصول ریختگی آلومینیومی مربوط به مواد اولیه است اگر فرض شود که هزینه خرید مواد اولیه برای تولیدکننده داخلی و چینی یکسان باشد، باقی موارد مربوط به هزینه‌های سربار تولید می‌شود. با توجه به نرخ ارز در دو سال گذشته و نرخ تورم سالیانه در این مدت و فرازونشیب‌های فراوان اقتصادی، هزینه سربار تولید برای تولیدکننده ایرانی صعودی شده است. از طرفی تصویب قانون افزایش حقوق نیروی انسانی بیشتر از تورم سالیانه باعث شده تا دیگر امکان رقابت با تولیدکنندگان چینی را نداشته باشیم. راهکار برون‌رفت از این وضعیت، چاپ اسکناس و عرضه دلار با نرخ کمتر نیست بلکه باید تورم کنترل شود تا ارزش پول ملی نزولی نشود. باید گفت که با توجه به شرایط موجود، تولید دیگر مقرون به صرفه نیست!

علاقه و تاب‌آوری

مدیرعامل شرکت تولیدی صنایع جوگی در پایان با اشاره به عدم حمایت بانک‌ها از صنعتگران، خاطرنشان کرد: زمانی تعداد نیروی انسانی فعال این مجموعه به بیش از ۱۰۰ نفر می‌رسید اما اکنون به دلیل شرایط نامناسب بازار مصرف به ۳۰ نفر کاهش یافته است. با توجه به تجربه‌ای که در این مسیر داریم، در رابطه با آینده تولید قطعات صنعتی خوش‌بین نیستیم. با اعطای یارانه هم نمی‌توان به مسیر تولید ادامه داد؛ هر چند به دلیل علاقه‌ای که به این صنعت داریم، تاکنون تاب آورده‌ایم اما اگر به صورت منطقی بررسی کنیم، در هیچ جای دنیا بدون حمایت بانک، تولید امکان‌پذیر نیست اما در ایران شرایط متفاوت است و بانک‌ها از وظیفه اصلی خود یعنی بانک‌داری فاصله گرفته‌اند و تبدیل به بنگاه‌های اقتصادی شده‌اند. در این میان نقش افرادی که از منابع بانکی سوء استفاده کردند هم بی‌تاثیر نبوده اما سرمایه‌گذاری در صنعت برای به‌روز‌رسانی دانش و تکنولوژی به کمک بانک‌ها صورت می‌گیرد. زمانی که برای اخذ تسهیلات به بانک مراجعه کردیم، مطرح کردند که باید میزان گردش مالی زیادی داشته باشید و شروط دشوار و در برخی موارد غیر‌منطقی را اعلام کردند. در نهایت موفق به اخذ وام نشدیم و دیگر تمایلی هم به اخذ وام نداریم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10431

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.