• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیر کارخانه گروه کارخانجات افلاک الکتریک خراسان:

محصولات خود را صادرات محور تولید می‌کنیم

  • کد خبر : 2941
  • 27 اردیبهشت 1399 - 17:51
محصولات خود را صادرات محور تولید می‌کنیم
مدیر کارخانه گروه کارخانجات افلاک الکتریک خراسان، گفت: کارآفرینان این شرکت فعالیت تولیدی خود را بر اساس استانداردهای صادراتی انجام می‌دهند و در شرایط سخت تحریمی توانسته‌اند بر تمام مشکلات غلبه کنند و با دانش بومی، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات کارخانه را به‌روز نگه دارند.

مدیر کارخانه گروه کارخانجات افلاک الکتریک خراسان، گفت: کارآفرینان این شرکت فعالیت تولیدی خود را بر اساس استانداردهای صادراتی انجام می‌دهند و در شرایط سخت تحریمی توانسته‌اند بر تمام مشکلات غلبه کنند و با دانش بومی، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات کارخانه را به‌روز نگه دارند.

محسن محمدیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت افلاک الکتریک خراسان در سال ۱۳۸۴ تاسیس و به بهره‌برداری رسید و هم اکنون بیش از ۴۰۰ نوع محصول در سبد تولیدات خود دارد. ما در مجموعه، انواع سیم و کابل‌های مسی، آلومینیومی و مخابراتی مصرفی در صنایع ساختمانی، قدرت و مخابراتی را تولید می‌کنیم. تولیدات ما صادرات‌محور هستند و از ابتدای فعالیت کارخانه سعی بر آن داشتیم که محصولی در حد استانداردهای جهانی تولید کنیم. ما انواع سیم و کابل‌های ساختمانی، قدرت، انتقال نیرو، مخابراتی و انواع کابل‌های زوجی را تولید می‌کنیم و اخیرا نیز تولید کابل‌های کته‌سیت را آغاز کرده‌ایم؛ این نوع کابل از تمام آزمایش‌های استانداردهای اروپا موفق بیرون آمده و مهم‌ترین تستی که این کابل‌ها را مورد تایید قرار داده، آزمایش فلوک است. پیش از تولید این نوع کابل توسط مجموعه افلاک، کابل‌های کته‌سیت کاملا وارداتی بودند.

وی افزود: مواد اولیه و پایه انواع سیم و کابل، مس، آلومینیوم و PVC است. مس و آلومینیوم ازجمله مواد با کیفیت داخلی هستند و تا سال گذشته PVC را از راه واردات تامین می‌کردیم اما حدود یک سال است که تولید PVC شرق کشور را در دست گرفته‌ایم و در این زمینه نیز به خود کفایی رسیده‌ایم. علاوه‌براین، به دلیل کیفیت بالای PVC تولیدی مجموعه، توانسته‌ایم بخشی از تولید این محصول را به کشور افغانستان نیز صادر کنیم. همچنین، گروه کارخانجات افلاک در سال ۱۳۹۷ به عنوان صادرکننده نمونه ملی شناخته شد. محصولات خود را که شامل انواع سیم و کابل می‌شود را به کشورهایی همچون عراق، افغانستان، ترکیه و کشورهای آسیای میانه صادر می‌کنیم.

تولیدکنندگان سیم و کابل، به بهترین نوع مس دسترسی دارند

مدیر کارخانه افلاک الکتریک خراسان، گفت: کابل‌های جریدار که در کشور عراق به کابل‌های دیننسی معروف هستند را با کیفیت عالی به کشورهای عراق، ترکیه و افغانستان ارسال می‌کنیم. به طور کلی کیفیت محصولات تولیدی ما به مراتب بالاتر از سیم و کابل‌های تولیدی کشور ترکیه است. همچنین در افغانستان بزرگ‌ترین و پرفروش‌ترین برند سیم و کابل به گروه افلاک الکتریک خراسان تعلق دارد. ترکیه رقیب قدری در زمینه سیم و کابل در منطقه است و محصولات خود را به ۸۰ کشور دنیا صادر می‌کند و اغلب سیم و کابل‌های مصرفی در اروپا از کشور ترکیه تامین می‌شود. به جرات می‌توان گفت محصولات تولیدی ما از نظر کیفیت، در سطح بالاتری نسبت به ترکیه قرار دارد. ایران دارای منابع معدنی مس مرغوب است و تولیدکنندگان سیم و کابل ایرانی به بهترین نوع مس در دنیا دسترسی دارند و این دلیلی بر برتری کیفیت سیم و کابل نسبت به سایر کشورها است. با وجود اینکه ترکیه مهد سیم و کابل منطقه است اما سال ۱۳۹۷ ما به این کشور صادرات داشتیم.

تحریم‌ها ارتباط ما را با تکنولوژی روز دنیا قطع کرد

محمدیان در رابطه با میزان تاثیر تکنولوژی بر کیفیت سیم و کابل، تصریح کرد: در صنعت سیم و کابل بعد از کیفیت مواد اولیه، تکنولوژی مهم‌ترین عنصر موثر بر کیفیت محسوب می‌شود. پیش از تشدید تحریم‌ها، ما به صورت دوره‌ای دستگاه‌ها و ماشین‌آلات کارخانه را به‌روز می‌کردیم اما با تشدید تحریم‌ها و مشکلات سیاسی کشور در رابطه تامین دستگاه با معضلاتی مواجه شدیم که برای حل این بحران توانستیم قطعات مورد استفاده برای ساخت دستگاه‌ها را وارد کشور کرده و با کمک متخصصین مجرب برای اولین بار در ایران، ماشین‌آلات مدرن مورد نیاز برای تولید انواع سیم و کابل را نیز بسازیم. از دستگاه‌های تولیدی ما می‌توان به دستگاه تندنت و مولتی‌وایرها اشاره کرد. بعد از برنامه برجام که بیشتر مشکلات ما برطرف شد، توانستیم دستگاه و ماشین‌آلات مورد نیاز خود را از کشور ایتالیا خریداری کنیم و تا به امروز سعی داشتیم از نظر تجهیزات خود را در سطح دانش فنی روز دنیا نگه داریم.

جوان‌گرایی در دستور کار قرار دارد

مدیر کارخانه افلاک الکتریک خراسان با بیان اینکه جوان‌گرایی و میدان دادن به متخصصین جوان را همیشه در دستور کار خود قرار داده‌ایم، اذعان کرد: در شرکت افلاک از دیرباز، اعتماد به جوانان یکی از سیاست‌های مدیریتی بوده است. در حال حاضر، بیش از ۲۰۰ نفر در مجموعه مشغول به کار هستند که تقریبا ۹۵ درصد افراد در رده سنی ۲۵ تا ۳۲ سال قرار می‌گیرند. جوان‌گرایی در شرکت به حدی جدی است که بیشتر مدیران مجموعه نیز از قشر جوان انتخاب می‌شوند. ما دوره‌های آموزشی و فنی پیوسته‌ای را برای کارکنان جوان خود برگزار می‌کنیم و چندین دوره با هزینه شرکت، کارکنان و مدیران تازه کار را برای گذراندن دوره‌های تخصصی به کشور ترکیه فرستادیم.

حفظ تناسب میان کیفیت و قیمت

محمدیان خاطرنشان کرد: یکی از اصولی که در روند کار رعایت می‌کنیم، رعایت حقوق مصرف‌کننده است. در سال‌های اخیر با توجه با رشد قیمت‌ها سعی بر آن داشتیم که با کمترین میزان سود و با بهترین کیفیت، محصولات خود را ارائه کنیم و بر اساس دو پارامتر قیمت و کیفیت توانسته‌ایم مشتریان ثابت خود را حفظ کنیم. کیفیت محصولات افلاک در رده A قرار دارند و می‌توان گفت قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی هستند.

وی عنوان کرد: اغلب سیم وکابل‌های تولیدی مجموعه افلاک برای پروژه‌های ساختمانی و دولتی به کار می‌رود. سازمان بتاژا که بنیاد تعاون ارتش است، ازجمله مشتریان بزرگ ما به حساب می‌آید و ما سیم و کابل حدود ۲۰ هزار واحد این بنیاد را تامین می‌کنیم.علاوه‌براین سازمان مسکن و شهرسازی ازجمله مصرف‌کنندگان محصولات این شرکت است. همچنین از طریق وزارتخانه‌های حاضر در کشورهای همسایه برای ساخت بیمارستان، پیشنهاد و امکان همکاری بسیاری داریم. همچنین در حوزه انتقال نیرو نیز شرکت افلاک فعالیت دارد و اداره برق کشور ترکمستان از مصرف‌کنندگان خارجی محصولات این شرکت به خصوص سیم و کابل‌های آلومینیومی است. پروژه انتقال برق در منطقه مزار شریف افغانستان که پیش از این کشور آلمان سیم و کابل‌ آن‌ها را تامین می‌کرد را  نیز توانستیم به دست بگیریم و با محصولات خود پروژه را به اتمام برسانیم.

مس بهترین گزینه برای تولید سیم و کابل‌های ساختمانی

مدیر کارخانه گروه کارخانجات افلاک الکتریک خراسان در رابطه با تفاوت سیم و کابل‌های مسی و آلومینیومی، بیان کرد: بهترین رساناهای موجود در طبیعت به ترتیب طلا، نقره و مس هستند و آلومینیوم در رده بعدی قدرت رسانایی قرار می‌گیرد. آلومینیوم ۶۰ درصد رسانایی مس را دارد اما از نظر قیمتی و جرم حجمی آلومینیوم یک سوم مس است. بنابراین برای ساخت سیم و کابل‌های پروژه‌های انتقال نیرو اگر بخواهیم فقط آلومینیوم به کار ببریم، باید دو برابر حجم مس از آلومینیوم استفاده کنیم. برای پروژه‌های ساختمانی، کابل‌های آلومینیومی به دلیل شکنندگی باعث قطع شدن اتصالات برق می‌شوند، بنابراین مس با وجود قیمت گران آن، بهترین گزینه برای تولید سیم و کابل‌های ساختمانی است، مس محدودیت‌های خاص خود را دارد و در آسیای میانه در دو کشور ازبکستان و ایران وجود دارد و ناب‌ترین معادن مس با درصد خلوص بالا در اختیار ایران است، اما آلومینیوم فراوان‌ترین فلز دنیا محسوب می‌شود و تقریبا در همه کشورها این فلز موجود است.

تولید محصولات صادرات‌محور

محمدیان در پایان با اشاره به مشکلات و دغدغه‌های این صنعت، ابراز کرد: شرکت افلاک، یک مجموعه صادرات‌محور است و تمام برنامه‌ها و سیاست‌های کاری آن بر اساس صادرات تنظیم می‌شود. در حال حاضر، با وجود شرایط اقتصادی و سیاسی کشور مشکلاتی برای ارزش افزوده ایجاد شده که در بحث‌های رقابتی با سایر کشورها این حوزه را با مشکل مواجه کرده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2941

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است