• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت رویه کاران عنوان کرد:

مرگ تدریجی یک رویا

  • کد خبر : 16428
  • 27 فروردین 1402 - 14:24
مرگ تدریجی یک رویا
مدیرعامل شرکت رویه کاران تولیدکننده انواع پروفیل آلومینیومی گفت: عشق و علاقه‌ای که به تولید داشتیم، باعث شد تا به عنوان یک تولیدکننده در صنعت کشور فعالیت داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت رویه‌کاران، تولیدکننده انواع پروفیل آلومینیومی گفت: عشق و علاقه‌ای که به تولید داشتیم، باعث شد تا به عنوان یک تولیدکننده در صنعت کشور فعالیت داشته باشیم اما اکنون به سبب کاهش تمایل افراد به فعالیت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری در حوزه‌‌هایی که ریسک کمتر و سود چند برابری دارند، شاهد مرگ تدریجی اقتصاد و تولید هستیم. به طور حتم در رشد و توسعه یک کشور، تولیدکنندگان نقش مهمی دارند و به همین دلیل باید از آن‌ها حمایت کرد.

سعید سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت رویه کاران فعالیت خود را از سال ۱۳۶۲ با تولید پروفیل‌ آلومینیومی با مصارف ساختمانی و صنعتی آغاز کرد. متاسفانه علی‌رغم سابقه‌ی طولانی و تجربه‌ای که در این حوزه به دست آورده‌ایم، اگر امکان تغییر شغل وجود داشت، دیگر به تولید ادامه نمی‌دادیم. اکنون این واحد تولیدی به سبب وجود مشکلات فراوان تنها با ۵ درصد توان خود مشغول است؛ در صورتی که شرکت رویه کاران ظرفیت تولید ۳۰۰۰ تن پروفیل آلومینیومی را دارد.

وی در خصوص شرایط تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی در سال ۱۴۰۱، مطرح کرد: وضعیت صنعت پروفیل آلومینیومی و تولیدکنندگان فعال در این صنعت در سال گذشته مناسب نبود. افزایش هزینه‌های تولید، همچون افزایش قیمت مواد اولیه، حقوق نیروی انسانی، بهای انرژی، مالیات بر ارزش افزوده، دستمزد‌های پایین تولید و عدم همخوانی هزینه‌ها با مخارج، باعث شده تا تولید دیگر توجیه اقتصادی نداشته باشد. در حال حاضر تمایل افراد به فعالیت‌های تولیدی کاهش یافته و افراد به دنبال سرمایه‌گذاری در زمینه‌های دیگر و سود چند برابری هستند. به عنوان مثال، در حال حاضر امکان ورود تولیدکنندگان جدید به صنعت پروفیل وجود دارد اما به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، سرمایه‌گذاران راغب به این کار نیستند. دولت باید در راستای رواج فعالیت‌های تولیدی گام بردارد زیرا اگر تولید در کشوری رواج نیافته و رشد نکند، اقتصاد آن کشور به طور حتم به پایان خواهد رسید؛ نامگذاری شعار سال مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید» و دادن وعده‌هایی در این خصوص، اگر همراه با حمایت از تولیدکنندگان نباشد، برای آن‌ها فایده‌ای ندارد.

مدیرعامل شرکت رویه‌کاران در رابطه با کاهش پرو‌ژه‌های عمرانی در کشور و تاثیر آن بر میزان تولید محصولات، اظهار کرد: با توجه به اینکه این واحد‌ی تولیدی پروفیل با مصارف ساختمانی نیز تولید می‌کند، کاهش پروژ‌های عمرانی در کشور باعث شده تا میزان تولید محصولات به شکل محسوسی روند نزولی به خود بگیرد. در دهه ۸۰ با شروع پروژ‌ه‌های عمرانی و ساخت مسکن مهر به صورت شبانه‌روزی فعالیت داشتم و تقاضا برای پروفیل آلومینیومی بالا بود اما با کاهش این پروژه‌ها، شرایط برای تولیدکنندگان روزبه‌روز بدتر و بدتر شد. به طور حتم با شروع دوباره پروژ‌ه‌های عمرانی در کشور همچون ساخت یک میلیون مسکن، مجددا تقاضا برای پروفیل آلومینیومی روند صعودی به خود می‌گیرد و وضعیت بازار مصرف تغییر خواهد کرد. اگر میزان تقاضا برای محصولات افزایش یابد به طور حتم به نیروی انسانی بیشتری احتیاج خواهیم داشت اما در حاضر این مجموعه قادر است با ۱۰ نفر به فعالیت خود ادامه دهد؛ در صورتی که اگر این واحدی تولیدی با ۱۰۰ درصد توان خود مشغول به فعالیت شود، ظرفیت اشتغال‌زایی برای ۳۰ تا ۴۰ نفر را دارد. لازم به ذکر که این صنعت به نیروی کار متخصص وابسته نیست و اپراتوری دستگاه‌ها نیز می‌تواند توسط نیروی انسانی غیرمتخصص انجام شود.

عدم حمایت از تولیدکنندگان کوچک‌مقیاس

سلطانی با اشاره قدیمی بودن ماشین‌آلات و تجهیزات خط تولید، اذعان کرد: عدم به‌روزرسانی ماشین‌آلات خط تولید، باعث بروز چالش‌هایی برای صنعتگران در مسیر تولید شده است. عدم حمایت دولت، بروکراسی‌های ادارای طولانی و هزینه‌های بالای واردات ماشین‌آلات باعث شده تا تولیدکنندگان بلاتکلیف باشند. باید گفت که دولت هیچ حمایتی از بنگاه‌های اقصادی کوچک به عمل نمی‌آورد و کمبود نقدینگی این واحد‌های تولیدی به مشکلات آن‌ها دامن زده است؛ در این شرایط تنها واحد‌های تولیدی بزرگ مقیاس از وضعیت خوبی برخوردار هستند. در صورتی که تولیدکنندگان کشور ترکیه به راحتی می‌توانند ماشین‌آلات به‌روز را وارد و به تولید محصولات بپردازند. باید گفت که ماشین‌آلات ساخت داخل از کیفیت مناسبی برخوردار هستند اما هزینه خریداری آن‌ها بالاتر از هزینه خریداری ماشین‌آلات دست دوم خارجی است زیرا هزینه‌های تولید در داخل بسیار سرسام‌آور است. البته تمام کشور‌ها نیازمند مراودات تجاری هستند و نمی‌توانند در تمام زمینه‌ها مستقل شوند؛ به همین دلیل باید برخی دستگاه‌ها را وارد و برخی ماشین‌آلات را که تولیدکنندگان داخلی با کیفیت بالاتر تولید کرده‌اند، صادر کرد. در کنار عدم به‌روزرسانی ماشین‌آلات، با افزایش هزینه‌های خرید و تقلبی بودن مواد مصرفی همچون روغن هیدرولیک و قطعات یدکی که در دستگاه‌های پرس اکستروژن استفاده می‌شود، مواجه هستیم.

وی در همین راستا ادامه داد: اکنون شرایط تولیدکنندگان داخلی مساعد نیست و تولیدکنندگان سایر کشور‌ها همچون ترکیه، آذربایجان و ارمنستان از شرایط مناسب‌تری برخوردار هستند؛ داشتن مراودات تجاری، تعامل با سایر کشور‌ها و ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان، باعث به وجود آمدن این شرایط مطلوب شده است. در یک برهه زمانی محصولات ما به کشور ترکیه صادر می‌شد اما به دلیل عدم به‌روزرسانی ماشین‌آلات و تجهیزات در ایران، اکنون تولیدکنندگان این کشور از ما پیشی گرفته‌اند. ماشین‌آلات ساخت کشور آلمان و ایتالیا دارای کیفیت بالایی بوده و عملکرد بهتری دارند اما در حال حاضر واردات ماشین‌آلات تنها از کشور چین مجاز است که از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند.

لزوم تسهیل شرایط اخذ وام

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی با اشاره به اقداماتی که دولت باید برای حمایت از تولیدکنندگان انجام دهد، تاکید کرد: دولت برای جبران کمبود نقدینگی تولیدکنندگان باید وام‌هایی را در اختیار آن‌ها قرار دهد اما در حال حاضر با دشوار‌تر شدن شرایط اخذ وام، تولیدکنندگان قادر به اخد آن نیستند. به عنوان مثال، به شرط معدل حساب و تعیین مقدار مبلغ وام بر اساس آن اشاره می‌کنم؛ اگر تولیدکنندگان سرمایه لازم را در اختیار داشتند که دیگر نیازمند وام نبودند! همچنین در گذشته میزان سود وام ۱۲ تا ۱۳ درصد بود اما اکنون این میزان به ۲۲ درصد افزایش یافته است. تولیدکنندگان با این هزینه‌های بالای تولید چگونه می‌توانند هم ۲۲ درصد سود تسهیلات را پرداخت کنند و هم سودی را نصیب خود کرده تا بتوانند دستمزد کارکنان را بپردازند؟ زمان بازپرداخت وام‌های بانکی از دو سال تا چهار سال است اما در گذشته واحد‌های تولیدی با ۱۰۰ درصد ظرفیت خود مشغول به تولید بودند، اکنون با این شرایط اقتصادی بازپرداخت اقساط با سود تسهیلات ۲۲ درصد، امکان‌پذیر نیست. تعیین محدودیت‌های بیشتر برای تولیدکنندگان تنها از سرعت حرکت آن‌ها می‌کاهد، تولیدکنندگان هدفی جز ارتقای صنعت و سودآوری برای کشور ندارند؛ به همین دلیل تنها خواسته‌ای که آن‌ها از دولت دارند، تسهیل کردن و کاهش محدودیت‌های مسیر تولید است.

سلطانی درباره صنعت پروفیل آلومینیومی، اظهار کرد: به دلیل اینکه پروفیل آلومینیومی صنعتی بسیار گسترده است، تولیدکنندگان به هر میزانی که فعالیت‌های خود را گسترش دهند، قادر به ادامه حرکت در مسیر تولید هستند زیرا تقاضا برای پروفیل آلومینیومی به صورت دائمی وجود دارد؛ با رفع موانع موجود در مسیر این صنعت، آینده‌ای روشن در انتظار آن است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=16428

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.