• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

معدن طلای ساریگونی، غول تولید‌ طلای کشور

  • کد خبر : 10254
  • 26 دی 1401 - 10:32
معدن طلای ساریگونی، غول تولید‌ طلای کشور
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: معدن طلای ساریگونی با تولید سالانه پنج تن طلای خالص، بزرگ‌ترین تولید‌کننده طلای ایران است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: معدن طلای ساریگونی با تولید سالانه پنج تن طلای خالص، بزرگ‌ترین تولید‌کننده طلای ایران است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بختیار خلیقی بیان کرد: معدن طلای ساریگونی با ذخیره قطعی ۴۱ میلیون تن و با عیار ۲۴.۱ گرم در تن و تولید سالانه پنج تن طلای خالص، بزرگ‌ترین تولید‌کننده طلای کشور است. این معدن طلا، یکی از واحد‌های تولیدی صنایع و معدن استان بوده که حرفی برای گفتن در خاورمیانه و ایران دارد.

وی در همین راستا افزود: انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در آینده نزدیک، معدن طلای سقز به بهره‌برداری برسد و با تولید طلای ۳۵۰ کیلوگرم در سال و اشتغال‌زایی ۳۵۰ نفر به بحث توانمندی‌های استان اضافه شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان عنوان کرد: از دیگر ظرفیت‌های معدنی استان، سنگ‌آهن است که در شهرک بیجار واقع شده و ۴۴ میلیون تن ذخیره قطعی با عیار ۴۷ درصد و استخراج دو میلیون تن دارد که بزرگ‌ترین واحد معدنی سنگ‌آهن در استان کردستان است و تولید کنستانتره می‌کند.

خلیقی با بیان اینکه دیگر ذخایر سنگ‌آهن استان در سراب، بیجار، گلاله، قروه و سنگ مرمر باباشور آب قروه هستند که مهم‌ترین معادن استان را تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: معدن باریت عبدالصمدی پریوان با ذخیره ۶۰۰ هزار تنی، جزو معادن بزرگ باریت کشور است.

وی ادامه داد: در حوزه معدن، شناسایی هفت محدوده طلا و سنگ‌آهن در پهنه سقز، شناسایی ۶ محدوده امیدبخش طلا و سنگ‌آهن در پهنه بیجار و شناسایی ۱۴ محدوده امیدبخش طلا و سنگ‌آهن در پهنه قروه، یکی از اولویت‌های کاری اداره صنعت، معدن و تجارت کردستان است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اذعان کرد: در سال ۱۴۰۱ با اعتبار ۸۰ میلیارد تومانی علاوه بر پهنه سقز، قروه و بیجار پهنه دیواندره هم در قالب پرواز ژئوفیزیک هوایی توسط سازمان زمین‌شناسی انجام شد و با ۵۰ متر پرواز هوایی، نزدیک به ۵۸ درصد خاک کردستان در قالب طرح تحول زمین‌شناسی قرار گرفت.

بر اساس گزارشی از صدا‌و‌سیما، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: استان کردستان جزو استان‌های سوم در کشور است که طرح مطالعه شناختی آن توسط سازمان زمین‌شناسی شکل می‌گیرد و به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده می‌شود. سپس با هماهنگی ایمیدرو سرمایه‌گذاری‌هایی در قالب بسته سرمایه‌گذاری واگذار می‌شود و انتظار می‌رود در آینده نزدیک شاهد توسعه همه‌جانبه استان باشیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10254
  • منبع : صدا و سیما

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»

05اردیبهشت
جلسه معارفه کارکنان جدید شرکت پیشگامان فولاد جنوب برگزار شد
05اردیبهشت
شاخص بورس بیش از یک هزار واحد افزایش یافت
در پایان هفته ابتدایی اردیبهشت 1403،

شاخص بورس بیش از یک هزار واحد افزایش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.