• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
رئیس هیئت مدیره شرکت دلتا راه ماشین:

مهم‌ترین مسئله در تولید، افزایش بازدهی و کیفیت محصول است

  • کد خبر : 6065
  • 17 آذر 1398 - 1:15
مهم‌ترین مسئله در تولید، افزایش بازدهی و کیفیت محصول است
رئیس هیئت مدیره شرکت دلتا راه ماشین گفت: کشور ما به دلیل ارزانی انرژی و در دسترس بودن نیروی انسانی متخصص، شرایط آسانی برای ورود تولیدکنندگان به صنعت دارد اما موضوع مهمی که یک شرکت را از سایرین متمایز می‌کند، کیفیت بالای محصولات آن است که تنها با مدیریت صحیح و دانش فنی کافی به دست می‌آید.
رئیس هیئت مدیره شرکت دلتا راه ماشین گفت: کشور ما به دلیل ارزانی انرژی و در دسترس بودن نیروی انسانی متخصص، شرایط آسانی برای ورود تولیدکنندگان به صنعت دارد اما موضوع مهمی که یک شرکت را از سایرین متمایز می‌کند، کیفیت بالای محصولات آن است که تنها با مدیریت صحیح و دانش فنی کافی به دست می‌آید.

علی امین‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت دلتا راه ماشین از حدود ۱۴ سال پیش فعالیت خود را در زمینه تولید ماشین‌آلات معدنی و راهسازی آغاز کرده است و طی این سال‌ها به تدریج فعالیت‌های خود را گسترش داده است.

امین‌زاده در این زمینه افزود: زمانی که ما قدم در این عرصه گذاشتیم، موفقیت در این حوزه برای کمتر کسی قابل تصور بود بود؛ زیرا در آن دوره نیز حضور محصولات چینی با قیمت مناسب در بازار، عرصه رقابت را برای تمام شرکت‌های فعال مشکل و غیرقابل توجیه می‌کرد؛ اما نتیجه تلاش‌های مستمر همکاران ما در این سال‌ها، علاوه بر ایجاد موقعیتی برای رقابت در عرضه ماشین‌آلات معدنی و راهسازی، دانشی را برای ما ایجاد کرده است که هم‌اکنون می‌توانیم تمام عملیات طراحی و ساخت یک ماشین راهسازی و معدنی مثل لودر را بدون مشکل و به بهترین نحو انجام دهیم.

وی در خصوص ظرفیت تولید شرکت دلتا راه ماشین، اذعان کرد: ظرفیت تولید کارخانه ما در حال حاضر ۵۰۰ دستگاه در سال است و با راه‌اندازی کارخانه جدید تا پایان سال، این ظرفیت به دو هزار دستگاه در سال خواهد رسید.

تولیدات اصلی دلتا راه ماشین

رئیس هیئت مدیره شرکت دلتا راه ماشین درباره تولیدات مهم شرکت دلتا راه ماشین در این سال‌ها، یادآور شد: مهم‌ترین ماشین‌آلات تولیدی ما در این سال‌ها عبارتند از چهار نوع لودر، سه نوع بیل مکانیکی و یک نوع گریدر. علاوه‌براین موارد، یک نوع دامپ‌تراک ۶۰ تنی را نیز در دست تولید داریم که به زودی روانه بازار فروش خواهد شد.

وی در مورد لودر جدید تولیدی این شرکت که امسال وارد بازار شده است، ابراز کرد: استارت طراحی و ساخت محصولی که امسال آن را به بازار معرفی کردیم، از دو سال پیش آغاز شده بود. این محصول، یک لودر با ظرفیت چهار متر مکعب است که به غیر از ما، ۱۰ شرکت دیگر در دنیا محصولی با این مشخصات را تولید می‌کنند. این لودر بر اساس نیازسنجی‌های انجام شده در بازار، طراحی و ساخته شده است و از ماشین‌آلات محبوب و پراستفاده در معادن و راهسازی محسوب می‌شود که در حال حاضر چند هزار دستگاه از نمونه‌های معادل آن در ایران مشغول کار هستند و نکته بارز و منحصر به فرد در نمونه تولیدی ما این است که کیفیت آن نسبت به نمونه‌های اروپایی تقریبا تطابق دارد و در عین حال، ۵۰ تا ۵۵ درصد قیمت آن نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی کمتر است.

امین‌زاده درباره مزایای این محصول جدید نسبت به لودر مدل قدیمی‌تر این شرکت، تصریح کرد: لودر مدل قبلی شرکت ما یکی از مدل‌های پرطرفدار این نوع ماشین‌آلات در بین خریداران بود و فروش نسبتا خوبی نیز داشت؛ اما پیش‌بینی ما این است که با توجه به کیفیت مطلوب‌تر قطعات و کارایی‌های متنوع‌تر محصول جدید و همچنین برطرف کردن ضعف‌های مدل قبلی، محصول جدید ما بتواند جایگاه بهتری نزد مشتریان پیدا کند.

تامین مواد اولیه و قطعات

رئیس هیئت مدیره شرکت دلتا راه ماشین با ذکر این نکته که حدود ۵۰ درصد از تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید این ماشین‌آلات از داخل کشور تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: عمده واردات قطعات و تجهیزات مورد استفاده در این محصولات مربوط به موتور، گریبکس و اکسل است که در حال حاضر زیرساخت و امکان تولید آن‌ها در کشور وجود ندارد.

وی تاکید کرد: فولاد مورد نیاز ساخت این ماشین‌آلات به طور کامل از داخل کشور و از طریق شرکت فولاد اکسین تامین می‌شود. ورق‌های متناسب با استانداردهای مورد نیاز برای تولید ماشین‌آلات معدنی و راهسازی، بعد از خریداری، فرم‌دهی شده، برش گیری می‌شوند و در ماشین‌آلات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

امین‌زاده در خصوص مشکلات مربوط به واردات و خریداری مواد اولیه مورد نیاز شرکت دلتا راه ماشین، بیان کرد: مشکلات مربوط به عرصه تولید همیشه در کشور ما بوده و هست و در دوره‌های مختلف به شکل‌های متفاوت تولیدکنندگان را دچار زحمت می‌کند اما نکته این است که یک تولیدکننده خبره باید این مشکلات را نیز به عنوان جزئی از کار بپذیرد و با تمام توان به تولید محصول با کیفیت‌تر فکر کند.

ارزش افزوده و رقابت در بازار بین‌المللی

رئیس هیئت مدیره شرکت دلتا راه ماشین درباره مزایای سرمایه‌گذاری در تولید این ماشین‌آلات، عنوان کرد: ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که همه افراد با حداقل سرمایه‌گذاری، برای رسیدن به بهره‌وری و ایجاد سود بیشتر در تلاش هستند و تاکید دست‌اندرکاران حوزه صنعت بر تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر نیز در همین راستا است که شرکت دلتا راه ماشین نیز با همین طرز تفکر اقدام به سرمایه‌گذاری در این عرصه کرده است.

امین زاده یادآور شد: در هر یک از این ماشین‌آلات تقریبا ۱۲ تن فولاد مصرف به کار رفته است. با توجه به قیمت فروش این محصولات می‌توان گفت که ما فولاد را به قیمت هشت‌ هزار تومان به ازای هر کیلو از شرکت‌های فولادسازی می‌خریم و با دانش کارشناسان خود و طراحی و تولید ماشین‌آلات راهسازی و معدنی، آن را تبدیل به محصولی با قیمت کیلویی ۴۰ هزار تومان می‌کنیم و با این کار ارزش افزوده می‌آفرینیم و و این نکته‌ای است که باید در کشور مورد توجه قرار گیرد.

وی در این مورد اضافه کرد: در حال حاضر، محصولات ما از نظر قیمت و کیفیت، قابلیت رقابت با بسیاری از محصولات مشابه خارجی را دارد و ما حتی یک بازار خوب در روسیه پیدا کرده‌ایم که از این محصولات استقبال کرده‌اند و تنها مشکل ما دشواری‌های ایجاد شده در روابط بانکی است.

تولیدکننده واقعی نیاز به ترحم ندارد

امین‌زاده در ادامه درباره کمک‌هایی که دولت و نهادهای ذی‌ربط می‌توانند به رونق تولید ماشین‌آلات صنعتی در کشور انجام دهند، اظهار کرد: چیزی به نام حمایت معنی ندارد و این‌ها فقط در حد شعار است. تولیدکننده واقعی انتظار ندارد که محصول با کیفیت پایین‌تر از حد استاندارد او را تنها با توجیه حمایت از تولید داخلی خریداری کنند. آنچه ما و سایر تولیدکنندگان از مسئولان و دولت می‌خواهیم کمکی مثل صدقه نیست؛ بلکه خواستار این هستیم که ما نیز جزو گزینه‌های در معرض دید خریدار باشیم تا ما را ببینند و کیفیت محصولات را نسبت به دیگران بسنجند و با چشم باز اقدام به انتخاب کنند.

برای تولید، باید کاربلد باشیم

رئیس هیئت مدیره شرکت دلتا راه ماشین با اشاره به ورشکستگی و تعطیلی برخی از کارخانه‌های تولیدکننده ماشین‌آلات در این حوزه، ادامه داد: واقعیت تولید در ایران این است که اگر کاربلد باشی و روی هدف خود متمرکز شوی، نتیجه خوبی خواهی گرفت و درآمد خوبی هم خواهی داشت اما مسئله‌ این است که ما گاهی نمی‌توانیم کارهای خود را مدیریت کنیم و می‌خواهیم مشکل خود را گردن این و آن بیندازیم.

وی افزود: کسی که می‌خواهد از ابتدا با گرفتن وام زمین، سوله، مواد اولیه و… مراحل راه‌اندازی کارخانه و خط تولید خود را پیش ببرد و وارد این عرصه شود، چندان عجیب نیست اگر نتواند آن را به انجام برساند؛ اما در مقابل، اگر شخص کاربلد انجام این کار را به عهده گیرد، امتیازات بسیار خوبی برای او وجود خواهد داشت.

امین‌زاده در توضیح این موضوع، بیان کرد: وقتی برق مورد استفاده تولیدکننده عملا رایگان است، نیروی انسانی دستمزد مناسبی دارد، متخصصان و افراد با دانش بالا در دسترس هستند، حامل‌های انرژی با کمترین قیمت در اختیار وی قرار می‌گیرد و بسیاری از شرایط برای ورود به عرصه صنعت مهیا است، تنها کاری که یک تولیدکننده کارکشته باید روی آن تمرکز کند، افزایش بازده و بهبود کیفیت محصول است و اگر در این دو مقوله به شکل موفق عمل کند، محصول او توانایی رقابت با محصولات تولیدی دیگر کشورها را خواهد داشت.

تولید ملی را بی ارزش نکنیم

رئیس هیئت مدیره شرکت دلتا راه ماشین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به سیاه‌نمایی برخی اهالی صنعت درباره وضعیت تولید در کشور پرداخت و گفت: تولید در کشور به صرفه است اما برخی تولیدکنندگان گاهی آن را خوار و ذلیل نشان می‌دهند که این اصلا درست نیست.

وی با اشاره به شرایط لازم برای ارائه طرح‌های صنعتی، خاطرنشان کرد: زمانی که یک طرح توسعه‌ای ارائه می‌شود، حتما درآمد و حاشیه سود در آن در نظر گرفته شده است. با این حال، در بسیاری موارد می‌بینیم که شرایط تولید در کشور بسیار بد نشان داده می‌شود که این وضعیت به هیچ وجه مطلوب نیست. تولید در کشور ما وزنی دارد که این وزن، همواره پشت نقاط ضعف آن پنهان می‌شود؛ نه اینکه هیچ نقطه ضعفی وجود نداشته باشد ولی ما نباید فقط نقاط ضعف آن را نشان ‌دهیم و از پرداختن به نقاط قوت و مزایای این فعالیت در این عرصه غافل باشیم.

امین‌زاده در پایان اظهار امیدواری کرد که اصحاب رسانه و مطبوعات نیز به جای آنکه به طور مداوم به دنبال نقاط ضعف تولید داخلی باشند، کمی هم به وجوه مثبت آن بها دهند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6065
  • نویسنده : رضا عزیزی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است