• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیر کارخانه شرکت کاوه داکتیل:

می‌توانیم در بازارهای صادراتی رقابت کنیم، اگر…

  • کد خبر : 14593
  • 21 اسفند 1401 - 15:30
می‌توانیم در بازارهای صادراتی رقابت کنیم، اگر…
مدیر کارخانه شرکت کاوه داکتیل، تولیدکننده قطعات چدنی گفت: خوشبختانه پیشرفت‌های مناسبی در صنعت ریخته‌گری کشور به ویژه در بومی‌سازی انواع کوره‌ها طی سالیان اخیر حاصل شده است.

مدیر کارخانه شرکت کاوه داکتیل، تولیدکننده قطعات چدنی گفت: خوشبختانه پیشرفت‌های مناسبی در صنعت ریخته‌گری کشور به ویژه در بومی‌سازی انواع کوره‌ها طی سالیان اخیر حاصل شده است. بنابراین اگر بتوانیم تکنولوژی مورد استفاده در خطوط ریخته‌گری را به‌روزرسانی کنیم و تولید محصولات جدید بر پایه دانش روز را در دستور کار خود قرار دهیم، توانایی رقابت ما در بازارهای صادراتی افزایش خواهد یافت.

غلامرضا پاکدلیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در ارتباط با شرایط تولید در ۱۱ ماهه سال جاری و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل، بیان کرد: سال ۱۴۰۱ نه تنها برای مجموعه کاوه داکتیل بلکه برای اکثر تولیدکنندگان سالی سخت و دشوار بود. نوسان شدید نرخ ارز طی روزهای پایانی امسال، عملکرد تمامی واحدهای تولیدی را تحت تاثیر قرار داد. این مسئله باعث شد نتوانیم در زمان مقرر به تعهدات خود بر اساس قراردادهای کاری عمل کنیم و افزایش قیمت مواد اولیه، تولید محصول و در نهایت تحویل سفارش به مشتری را به تعویق انداخت. همچنین حجم سفارشات مجموعه نسبت به سال ۱۴۰۰ با افت قابل توجهی همراه شد. بر همین اساس میزان تولید قطعات ریخته‌گری در شرکت کاوه داکتیل نیز حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد در مقایسه با سال پیش کاهش پیدا کرد و در نهایت با افت درآمد در سال جاری مواجه شدیم.

وی در خصوص اهمیت صنعت ریخته‌گری، عنوان کرد: ریخته‌گری، یک صنعت مادر محسوب می‌شود که به وسیله آن، انواع قطعات مورد نیاز صنایع مختلف مانند فولاد، سیمان، نفت، گاز و پتروشیمی، خودرو و… ساخته و تامین می‌شود. بنابراین هرگونه تغییر در شرایط واحدهای ریخته‌گری بر عملکرد این صنایع تاثیرگذار خواهد بود. شرایط تولید در سال ۱۴۰۰ مساعدتر از امسال بود و ما با مشکلات کمتری مواجه بودیم اما متاسفانه با افزایش هزینه‌های تولید اعم از مواد اولیه، نیروی انسانی، انرژی و … در سال جاری نتوانستیم به اهداف خود دست پیدا کنیم. از طرفی زمانی که نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند، اکثر تامین‌کنندگان اقدام به دپوی مواد اولیه می‌کنند تا تکلیف نرخ ارز مشخص شود و به یک ثبات نسبی دست پیدا کند. در حالی که همین مسئله باعث می‌شود دست تولیدکننده از ماده اولیه کوتاه باقی بماند و فرایند تولید با مشکل مواجه شود.

طوفان مشکلات، کارگاه‌های ریخته‌گری را درنوردیده است

مدیر کارخانه شرکت کاوه داکتیل اضافه کرد: باید توجه داشت که این مشکلات تاثیر چندانی در کارگاه‌های ریخته‌گری کوچک مقیاس که با تعداد محدودی نیروی انسانی مشغول به‌کار هستند، نخواهد داشت و معضلات فوق باید در واحدهای ریخته‌گری بزرگ که از ظرفیت تولید بالایی نیز برخوردار هستند، مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرند. طوفان حوادث و مشکلات هیچ گاه یک برکه کوچک آب را به چالش نمی‌کشد بلکه رودخانه‌ها و سواحل را در خواهد نوردید و با چالش مواجه خواهد کرد.

پاکدلیان در ادامه به اهمیت نیروی انسانی متخصص در کارگاه‌های ریخته‌گری اشاره کرد و گفت: ریخته‌گری، جزو مشاغل سخت به شمار می‌آید که افراد به سختی تن به فعالیت در این بخش می‌دهند. از آنجایی که در این صنعت با مواد مذاب سر و کار داریم و ریخته‌گری دشواری‌های خاص خود را دارد، بنابراین نیروهای انسانی جوان تمایلی به اشتغال در این حوزه ندارند. افرادی هم که در حال حاضر در کارگاه‌های ریخته‌گری مشغول به‌کار هستند، اکثرا از سال‌ها پیش به این عرصه ورود کرده‌اند و به تجارب کافی در گذر زمان دست پیدا کرده‌اند. البته لازم به ذکر است که در این میان نباید از پیشرفت علم و تکنولوژی تولید هم غافل شد و برای مثال به منظور استفاده از دستگاه CNC، می‌توان با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف یک قطعه را طراحی کرد و دستور تراش آن را به دستگاه داد.

وی در ارتباط با ضرورت بومی‌سازی در صنعت ریخته‌گری، مطرح کرد: خوشبختانه طی سالیان اخیر، کوره‌های ریخته‌گری به ویژه القایی در داخل کشور بومی‌سازی شده‌اند و به پیشرف قابل توجهی در این زمینه دست یافته‌ایم. البته در زمینه ماشین‌آلات و ابزارآلات به غیر از یک شرکت داخلی که عملکرد خوبی نیز در بومی‌سازی داشته است، بسیاری از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد استفاده در کارگاه‌های ریخته‌گری وارداتی هستند که در کشورهایی مانند روسیه، جمهوری چک، لهستان و… ساخته شده‌اند.

ضرورت به‌روزرسانی تکنولوژی تولید

مدیر کارخانه شرکت کاوه داکتیل با بیان اینکه متاسفانه از تکنولوژی‌های روز تولید در کارگاه‌های ریخته‌گری استفاده نمی‌شود، اظهار داشت: اگرچه پیشرفت‌های خوبی در زمینه به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید در واحدهای ریخته‌گری طی سالیان اخیر حاصل شده است اما همچنان فاصله زیادی با کشورهای توسعه‌یافته داریم و به نوعی دچار عقب‌ماندگی در این بخش شده‌ایم. یکی از دلایل مهمی که ما نمی‌توانیم با کشورهای مطرح جهان در صنعت ریخته‌گری رقابت کنیم، عدم توسعه دانش و تکنولوژی روز در کارگاه‌های تولیدی است. از آنجایی که محصولات جدید و به‌روز توسط تولیدکنندگان داخلی تولید نمی‌شود، بنابراین توانایی رقابت در بازارهای صادراتی را نداریم و مسیر صادرات بیش از پیش دشوار شده است. شکی نیست که مسیر صادرات با حمایت دولت هموار خواهد شد و در این شرایط تولیدکنندگان نیز به حضور در بازارهای صادراتی امیدوارتر می‌شوند.

پاکدلیان در ارتباط با قطعی حامل‌های انرژی در روزهای مختلف سال در کارگاه‌های ریخته‌گری، ابراز کرد: این معضل تنها مختص به صنعت ما نیست و تمام واحدهای تولیدی با قطعی برق و گاز دست و پنجه نرم می‌کنند. گاز کارخانه ما دو روز در هفته طی زمستان سال جاری قطع شد و تولید مجموعه را با محدودیت مواجه کرد. امیدواریم مشکلات تولید به ویژه تامین پایدار انرژی در ماه‌ها و سال‌های آتی مرتفع شود تا بتوانیم همچنان به فعالیت خود در صنعت ریخته‌گری ادامه دهیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=14593

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.