• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز پارس:

نبود نقدینگی و معضل تامین مواد اولیه، عمده‌ترین مشکلات صنعت نسوز کشور است

  • کد خبر : 4287
  • 15 مرداد 1398 - 16:46
نبود نقدینگی و معضل تامین مواد اولیه، عمده‌ترین مشکلات صنعت نسوز کشور است
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز پارس گفت: علی‌رغم اینکه تعداد مشتریان ما کم نیست اما نبود نقدینگی و افزایش قیمت مواد اولیه، سبب کاهش میزان تولید محصولات نسوز ما شده و این امر، تاثیر بسزایی بر سهم ما از بازار داشته است.
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز پارس گفت: علی‌رغم اینکه تعداد مشتریان ما کم نیست اما نبود نقدینگی و افزایش قیمت مواد اولیه، سبب کاهش میزان تولید محصولات نسوز ما شده و این امر، تاثیر بسزایی بر سهم ما از بازار داشته است.

سید احمد حیدرپور یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: ظرفیت بالقوه کارخانه فرآورده‌های نسوز پارس، ۷۰ هزار تن در سال است اما متاسفانه در حال حاضر به دلیل نبود نقدینگی، ظرفیت تولید سالانه‌ ما حدود ۱۵ هزار تن شده است. درحالی‌که ما در سمت تقاضا مشکلی نداریم و تعداد مشتریان ما زیاد است؛ در واقع مشکل ما در سمت تولید است. مشکلاتی که ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم به این دلیل است که باید هزینه خرید مواد اولیه را به‌صورت نقدی پرداخت کنیم اما مبلغ مطالبات خود از مشتریان را به‌صورت قراردادی و در چند مرحله دریافت می‌کنیم. نبود نقدینگی، باعث اختلال در فرآیند تولید شده است.

وی افزود: در حال حاضر، تعداد پرسنل ما ۱۶۰ نفر است و اگر مشکل نقدینگی ما برطرف شود، تعداد پرسنل را دو برابر خواهیم کرد و همچنین تعداد شیفت‌های کاری را افزایش می‌دهیم. مشکلات ارزی و افزایش قیمت مواد اولیه، از دلایل اصلی کاهش نقدینگی ما است.

خرید مواد اولیه محصولات نسوز چینی از طریق نمایندگی‌ها در ایران

حیدرپور با اشاره به اینکه بخش عمده مواد اولیه مورد نیاز تولید نسوزها از طریق واردات تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه وضع تحریم‌ها باعث بروز مشکلاتی برای ما شده است؛ افزایش نقدینگی، می‌تواند این موضوع را نیز حل کند و از بابت واردات مواد اولیه نیز مسئله‌ای نخواهیم داشت.

وی در خصوص رویه واردات مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصولات نسوز، اذعان کرد: امکان خرید مستقیم از شرکت‌های خارجی برای ما وجود دارد اما به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها شرایط خرید و پیگیری سفارشات دشوار است و اگر طرف خارجی به هر دلیلی سفارشات ما را تحویل ندهد، نمی‌توانیم مبالغ پرداختی را عودت کنیم. جدا از این، شرکت‌های چینی در ایران نمایندگی دارند و خرید از آن‌ها منطقی و کم خطر است.

مدیرعامل فرآورده‌های نسوز پارس درباره محصولات این واحد صنعتی، گفت: در حال حاضر، انواع آجرهای نسوز و همچنین ملات آن‌ها در این کارخانه تولید می‌شود و تمامی واحدهای صنعتی که به نوعی در حوزه ذوب فلزات فعالیت می‌کنند، می‌توانند از مشتریان ما باشند. واحدهای صنعتی ذوب فلزات می‌توانند از خدمات نصب محصولات نسوز ما بهره ببرند؛ در غیر این صورت این کار را باید به پیمانکاران بسپارند.

نظارت و کنترل واردات محصولات نسوز، سبب رونق تولیدات داخلی

حیدرپور ضمن ابراز خرسندی از کنترل واردات کالا، بیان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر با کنترل واردات توسط دولت، ورود محصولات نسوزی که در کشور تولید می‌شود، کاهش یافته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ظرفیت تولیدات نسوز کشور، پاسخ‌گوی نیازهای صنایع داخل است یا خیر، توضیح داد: اگر تولیدکننده‌های نسوز در کشور با تمام ظرفیت خود تولید کنند، تمام نیازهای صنایع داخلی در خصوص محصولات نسوز برطرف خواهد شد و ما دیگر نیازی به واردات نخواهیم داشت اما متاسفانه اکثر واحدهای تولیدی نسوز در کشور قادر به فعالیت با تمام ظرفیت خود نیستند.

آلایندگی‌های صنعت نسوز، قابل کنترل است

این تولیدکننده محصولات نسوز، گرد و غبار را از آلایندگی‌های این صنعت برشمرد و گفت: ما تمام تمهیدات لازم برای کنترل و کاهش آلایندگی را اعمال کرده‌ایم و تاییدیه‌های لازم را از نهادهای زیست‌محیطی گرفته‌ایم. در این خصوص، برای کاهش گرد و غبار موجود در واحد تولیدی خود، از تجهیزات شستشوی هوا و غبارگیر استفاده کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز پارس، این مجموعه را جزو تولیدکننده‌های اصلی محصولات نسوز در کشور دانست و اذعان کرد: «نسوز ایران»، «نسوز مهر» و «نسوز آذر» واقع در شهر اصفهان، «نسوز دیرگداز» در گناباد و «آریان فارس» در شهر فارس از تولیدکنندگان اصلی و مطرح محصولات نسوز در کشور هستند.

حیدرپور در ادامه اضافه کرد: با وجود اینکه در گذشته با تمام ظرفیت‌ نسوز تولید می‌کردیم اما در حال حاضر به دلیل نبود نقدینگی و بحران‌های اقتصادی که کشور با آن روبه‌رو است؛ فقط از ۱۰ درصد ظرفیت خود استفاده می‌کنیم.

وی در خصوص علت فعالیت اکثر تولیدکنندگان نسوز در شهر اصفهان، بیان کرد: این موضوع علت خاصی ندارد و به عقیده بنده شهر کرمان یا بندرعباس از لحاظ فراوانی فلزات و نزدیکی به دریا شرایط بهتری را برای راه‌اندازی واحد تولید محصولات نسوز دارند. چراکه ارتباط با دریا، واردات مواد اولیه را راحت‌تر خواهد کرد.

مدیرعامل فرآورده‌های نسوز پارس در پاسخ به این سؤال که آیا صنایع تولید فولاد و ذوب فلزات می‌توانند نسوز مورد نیاز خود را تولید کنند یا خیر، اظهار کرد: لازمه این امر، راه‌اندازی کارخانه جداگانه‌ای برای تولید محصولات نسوز است که برای صنایع فولاد و ذوب فلزات به‌صرفه نخواهد بود. مگر اینکه ظرفیت تولید محصولات نسوز آن‌ها به حدی باشد که علاوه بر تأمین نیازهایشان، امکان فروش محصولات نسوز را هم فراهم کند. چراکه مقدار محصولات نسوز مورد نیاز برای واحدهای صنعتی زیاد نیست و سرمایه‌گذاری در این زمینه مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود.

دولت از صنعت تولیدات نسوز حمایت کند

حیدرپور نقش حمایتی دولت از صنایع نسوز را کمرنگ دانست و خاطرنشان کرد: دولت با کنترل واردات محصولات نسوز و همچنین سهولت در تأمین مواد اولیه مورد نیاز می‌تواند از این صنعت حمایت کند. همچنین انتظار می‌رود ادارات دولتی نقش حمایتی بیشتری داشته باشند. به طور مثال سازمان تأمین اجتماعی و وزارت اقتصاد و امور دارایی سخت‌گیری‌های خود را نسبت به تولیدکنندگان کم کنند.

وی افزود: در چنین شرایط اقتصادی، طبیعی است که واحدهای تولیدی با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کنند. لذا از بانک‌ها نیز انتظار می‌رود تا تسهیلات ویژه‌ای را برای تولیدکنندگان در نظر بگیرند.

صادرات محصولات نسوز را افزایش می‌دهیم

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز پارس مطرح کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشورهای همسایه وجود دارد، در نظر داریم فعالیت‌های اقتصادی مجموعه را افزایش دهیم.

حیدرپور در پایان اذعان کرد: هم اکنون در خاورمیانه این ظرفیت وجود دارد تا سهم مناسبی از بازار را در اختیار بگیریم البته در حال حاضر، محصولات خود را به کشور ارمنستان برای مصرف در صنایع سیمان صادر می‌کنیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4287
  • نویسنده : پویا رجبی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است