• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت کویر زنگار مس:

نداشتن معدن، بزرگ‌ترین معضل تولیدکنندگان کاتد لیچینگی

  • کد خبر : 5276
  • 13 مرداد 1398 - 22:06
نداشتن معدن، بزرگ‌ترین معضل تولیدکنندگان کاتد لیچینگی
مدیرعامل شرکت کویر زنگار مس گفت: ما به دلیل اینکه معدن نداشتیم مجبور شدیم واحد تولیدی خود را تعطیل کنیم، تهیه خاک یکی از مشکلات ما در فرایند تولید کاتد لیچینگ بود.
مدیرعامل شرکت کویر زنگار مس گفت: ما به دلیل اینکه معدن نداشتیم مجبور شدیم واحد تولیدی خود را تعطیل کنیم، تهیه خاک یکی از مشکلات ما در فرایند تولید کاتد لیچینگ بود.

احمد باقری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: نداشتن تخصص و دانش کافی معدن‌داران سبب شده که سنگ‌ها را با باطله درهم برداشت ‌کنند و نهایتا خاکی که به دست تولیدکنندگان کاتد می‌رسانند که کیفیت لازم را ندارد.

وی افزود: فعالیت در حوزه معدن برای شرکت‌هایی که خود معدن ندارند، به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد؛ رگه‌های مس معادن دیگر آن قدر عیار پایین است که ارزش سرمایه‌گذاری ندارد.

مدیرعامل شرکت کویر زنگار مس تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران روی کمربند مس قرار دارد ما نباید در تامین مواد اولیه مشکلی داشته باشیم؛ ایران از لحاظ منابع مس بسیار غنی است و قطعا این منابع تا سالیان سال، ادامه خواهد داشت، اکتشافات خوبی در ایران شده است و این اکتشافات ادامه خواهد داشت.

باقری در پاسخ به این سوال که چرا پیگیر خرید معدن و سرمایه‌گذاری در این بخش نبوده‌اید، توضیح داد: حرفه اصلی من کشاورزی و کشت پسته است و فعالیت در این صنعت نسبت به معدن، زحمت کمتر و سود بیشتری دارد. علاوه بر اینکه کار معدن دشوار است انعطاف کمی نیز دارد، در فعالیت‌های معدنی سروکار ما با اسید، سنگ و ماشین‌آلات سنگین است.

وی گفت: یکی از معضلات اکتشافات معدنی این است که هر شخصی می‌تواند بعد از رؤیت سنگ معدنی به سازمان مربوطه رفته و معدن کشف شده را بدون داشتن هیچ‌گونه دانشی به نام خود ثبت کند؛ این معدن در یک زمان طولانی بدون استفاده باقی می‌ماند، فعالیت در معدن علاوه بر دانش نیازمند سرمایه‌گذاری کلان نیز هست، در چنین شرایطی تنها یک فرد، صاحب معدنی بلااستفاده شده است.

مدیرعامل شرکت کویر زنگار مس ادامه داد: پس از گذشت یک زمان طولانی اگر شخصی نتواند از معدن خود بهره‌برداری کند، دولت دخالت کرده و معدن را برای فروش می‌گذارد اما در این مرحله نیز همچنان معدن در اختیار افرادی مثل ما که کارخانه و دانش کافی برای بهره‌برداری داریم قرار نمی‌گیرد. تمامی معادنی که برای مزایده می‌گذارند را به یک شخص یا گروه خاصی واگذار می‌کنند، من که توان خرید تمامی این معادن را ندارم اما اگر این معادن مجزا به فروش برسند افرادی مثل ما نیز می‌توانند برای بهره‌برداری از این معادن اقدام کنند. عموما در جذب امتیازها بانک‌ها به دلیل سرمایه‌ای که دارند بسیار موفق عمل می‌کنند. این‌گونه می‌شود که این معادن در دسترس صنعت‌کاران معدنی قرار نمی‌گیرد.

باقری افزود: ما از افرادی که معدنی را به اسم خود ثبت کرده‌اند نیز نمی‌توانیم معدن بخریم؛ زیرا سرمایه‌گذاری در معدنی که بهره‌برداری نشده پر خطر است، پیشنهاد می‌کنم دولت این معادن را به مدت ۶ ماه در اختیار ما قرار دهد اگر توانستیم از آن سنگ استخراج کنیم مبلغ توافقی را پرداخت کنیم اما اگر نتوانستیم متحمل ضرر نشویم.

وی در خصوص مصرف‌کنندگان کاتد، عنوان کرد: دایره مصرف‌کنندگان کاتد بسیار گسترده است زیرا اولین محصول پس از سنگ همین کاتدها هستند که در تولید لوله، مفتول و … استفاده می‌‌شود.

مدیرعامل شرکت کویر زنگار مس با اشاره به اینکه تولید کاتد مس۲۵۰ هزار تن در سال است، بیان کرد: برای تولید ۲۵۰ هزار تن کاتد مسی، یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن کنسانتره لازم است. کاتدهای لیچینگی سهم کمی از تولید کاتد کشور را دارند.

باقری بیان کرد: در بحث صادرات ما بسیار خوب فعالیت می‌کنیم، پیش از این حتی عربستان نیز عمده احتیاجات خود را از ایران خریداری می‌کرد اما با مناسباتی که بین دو کشور وجود دارد، صادرات متوقف شده است. کاتد ایران بسیار مشهور است؛ جدای از کاتد مسی، شینه، انواع مقاطع مسی و … نیز صادر می‌شوند که صادرات این محصولات، میزان مصرف و به تبع آن میزان تولید کنسانتره را افزایش می‌دهد.

باقری در خصوص واردات کنسانتره مس، اذعان کرد: تا چند سال پیش کنسانتره مس از طریق واردات نیز تامین می‌شد، شرکت ملی صنایع مس ایران از ارمنستان کنسانتره وارد می‌کرد اما در حال حاضر به دلیل افزایش میزان تولید کنسانتره کشور، مازاد کنسانتره نیز وجود دارد که صادر می‌شود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5276
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است