• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت ذوب و نورد آروین شازان مطرح کرد:

نوسان قیمت مواد اولیه سدی مقابل تولیدکنندگان

  • کد خبر : 11901
  • 16 بهمن 1401 - 9:19
نوسان قیمت مواد اولیه سدی مقابل تولیدکنندگان
مدیرعامل شرکت ذوب و نورد آروین شازان، تولیدکننده گرده و مقاطع صنعتی آلومینیومی گفت: عدم ثبات قیمت، تولیدکنندگان را بر سر دو راهی قرار داده است. تولیدکنندگان اگر به تولید ادامه دهند با سونامی قیمت‌ها مواجه می‌شوند و ممکن است دچار ضرر و زیان شوند.

مدیرعامل شرکت ذوب و نورد آروین شازان، تولیدکننده گرده و مقاطع صنعتی آلومینیومی گفت: عدم ثبات قیمت، تولیدکنندگان را بر سر دو راهی قرار داده است. تولیدکنندگان اگر به تولید ادامه دهند با سونامی قیمت‌ها مواجه می‌شوند و ممکن است دچار ضرر و زیان شوند اما اگر از حرفه خود دست بکشند، دیگر نمی‌توانند در جریان تولید که امری مقدس است، فعالیت داشته باشند.

علیرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: چالش‌هایی که در مسیر تولید وجود دارند به طور کلی تنها مختص به این واحد و صنعت آلومینیوم نبوده و تمام صنعتگران در هر حوزه و زمینه‌ای که فعالیت می‌کنند با مشکلاتی روبه‌رو هستند؛ می‌توان به بیمه، مالیات، تهیه مواد اولیه، کمبود نقدینگی، ماشین‌آلات مستهلک، نبود تکنولوژی به‌روز، تحریم‌ها و… اشاره کرد. در کنار این چالش‌ها مشکلات دیگری هم وجود دارند که تنها مربوط به واحد‌های تولیدی می‌شوند که به نوع مدیریت هر مجموعه بازمی‌گردد. اما می‌توان گفت اصلی‌ترین مشکلی که گریبان‌گیر صنعت آلومینیوم شده عدم ثبات قیمت آلومینیوم در داخل است. در صورتی که در تمام دنیا با توجه به اینکه این فلز کاربرد‌های بسیاری دارد، آلومینیوم با قیمتی ثابت در بازار عرضه می‌شود. عدم ثبات قیمت آلومینیوم سبب شده تا تولیدکنندگان برای تهیه مواد اولیه خود در مضیغه قرار بگیرند؛ همچنین قیمتی که برای آلومینیوم در داخل در نظر گرفته شده بالاتر از قیمت آلومینیوم در بازار‌های جهانی است. با وجود اینکه شمش آلومینیوم توسط شرکت‌های بزرگ تولیدکننده در داخل تولید می‌شود اما وابستگی شدید قیمت آلومینیوم به دلار باعث شده تا اگر تولیدکنندگان محموله را خریداری می‌کنند با کاهش قیمت دلار دچار ضرر شوند و یا با افزایش نرخ دلار دیگر نتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند. تمام مشکلاتی که در مسیر تولید وجود دارد قابل حل بوده اما مسئله مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد ایجاد ثبات اقتصادی است که در حال حاضر عدم وجود آن باعث شده تا تولید دیگر توجیه اقتصادی نداشته باشد.

سخت و نرم اما کاربردی

وی در رابطه با فرایند تولید گرده آلومینیومی، اظهار کرد: ورق آلومینیوم با دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید می‌شود که این مجموعه از روش دوم برای تولید محصولات خود بهره می‌برد. ابتدا شمش خالص آلومینیوم را در کوره ذوب می‌کنیم که بین هفت تا ۹ ساعت زمان می‌برد و این زمان به نوع کوره مورد استفاده، بستگی دارد؛ کوره‌هایی که برای ذوب آلومینیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد به طور عمده از نوع زمینی است. بعد از ذوب شمش به آن عناصر آلیاژی اضافه شده و به کمک پاتیل، مذاب درون قالب‌هایی با حجم‌‌های متفاوت از ۱۰ کیلوگرم تا ۳۵ کیلوگرم ریخته می‌شود؛ روز بعد شمش آلومینیوم ریخته‌گری شده از قالب‌ها خارج شده و توسط دستگاه نورد، به صورت طولی نورد می‌شود. سپس آلومینیوم نورد شده در اندازه‌های لازم برش داده می‌شود. به دلیل اینکه آلومینیوم از مرحله نورد عبور کرده و به اصطلاح خشک شده، نیاز به یک مرحله آب‌دهی دارد، پس وارد کوره تابش یا آنیل با دمایی حدود ۴۰۰ تا ۴۳۰ درجه می‌شود. این مرحله حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت زمان می‌برد و روز بعد کوره خاموش شده و آلومینیوم مجددا به صورت عرضی تا رسیدن به ضخامت مناسب نورد می‌شود، محصول نورد در نهایت ورق آلومینیومی با سایز یک متر در یک متر است که این ورق توسط دستگاه پرس و گردبر، برش داده شده و تبدیل به گرده می‌شود؛ این گرده به دلیل اینکه دوباره از مرحله نورد عبور کرده، مجددا سخت شده است و برای اینکه از این گرده‌ها در مراحل بعدی با دستگاه کشش و پرس، بتوان ظروف آلومینیومی تولید کرد، باید مجددا نرم شوند به همین دلیل به مدت هفت تا هشت ساعت وارد کوره آنیل می‌شوند؛ در نهایت این گرده‌های آلومینیومی برای تبدیل شدن به ظروف تفلون، گرانیت و ظروف خم‌کاری سفید معمولی آماده هستند.

نبض تولید به کندی می‌زند

مدیرعامل شرکت ذوب و نورد آروین شازان با اشاره به اینکه بازار‌های منطقه‌ را از دست داده‌ایم، عنوان کرد: بهترین تولید‌کننده ظروف، در دنیا کشور ایتالیا است. در یک برهه زمانی کشور‌ها‌ی دانمارک و فنلاند هم در این زمینه حرفی برای گفتن داشتند. در ایران تکنولوژی و ماشین‌آلاتی که مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار قدیمی بوده که عمدتا در سال‌های گذشته از کشور آلمان وارد کشور شده‌ است. در حال حاضر هم ماشین‌آلاتی که در خط تولید فعال هستند، ساخت کشور اوکراین است. اگر پایه و اساس کار از کیفیت خوبی برخوردار نباشد محصول نهایی هم از کیفیت کافی برخوردار نخواهد بود. همچنین در بعضی از کارگاه به منظور کاهش هزینه‌ها، نیروی کار خارجی به‌کار گرفته می‌شود و این افراد با یادگیری مهارت و کسب تجربه، زمانی که به کشور خود بازمی‌گردند در این زمینه مشغول به کار می‌شوند. مواردی وجود دارد که توانسته‌اند از ما پیشی بگیرند، حتی اکنون دستی در زمینه صادرات محصولات از کشور خود دارند.

یوسفی با بیان اینکه اکنون بازار مصرف از وضعیت خوبی برخوردار نیست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر رونق اقتصادی وجود ندارد اما هنوز تقاضا در بازار مصرف وجود دارد. در دهه ۹۰ اکثر محصولات تولیدی در کشور به عراق صادر می‌شد اما اکنون به دلیل اینکه قیمت تمام‌شده محصولات در ایران نسبت به سایر کشور‌ها بالاست، مشتریان خارجی تمایلی به خرید از ما ندارند. البته وجود محصولات چینی در بازار هم بی‌تاثیر بر این مسئله نبوده است. علی‌رغم اینکه کیفیت محصولات نسبت به گذشته افزایش یافته است اما میزان صادرات روند نزولی به خود گرفته است. برای برون‌رفت از این مشکلات به ایجاد ثبات اقتصادی اشاره شد اما تعامل با سایر کشور‌ها هم موضوعی حائز اهمیت است که باید به آن توجه شود. تمام تمرکز یک تولیدکننده باید روی مسئله تولید باشد اما اکنون تولیدکنندگان برای حل مشکلات از ماهیت اصلی خود فاصله گرفته‌اند؛ همین موضوع باعث شده تا تولیدکنندگان دیگر تمایلی به ادامه فعالیت در عرصه تولید نداشته باشند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=11901

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.