• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
مدیرعامل شرکت تعاونی سیم و کابل توانا بروجرد:

واردات تکنولوژی در دستور کار مسئولان قرار بگیرد

  • کد خبر : 8409
  • 06 شهریور 1401 - 13:45
واردات تکنولوژی در دستور کار مسئولان قرار بگیرد
مدیرعامل شرکت تعاونی سیم و کابل توانا بروجرد گفت: ضرورت دارد که دولت به جای واردات محصولات نهایی، نسبت به واردات تکنولوژی و دانش روز و همچنین دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جدید اقدام کند تا شاهد بهبود شرایط تولید و پیشرفت صنعت کشور باشیم.
مدیرعامل شرکت تعاونی سیم و کابل توانا بروجرد گفت: ضرورت دارد که دولت به جای واردات محصولات نهایی، نسبت به واردات تکنولوژی و دانش روز و همچنین دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جدید اقدام کند تا شاهد بهبود شرایط تولید و پیشرفت صنعت کشور باشیم.

امین گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: با توجه به اینکه شاهد ثبات نرخ ارز طی پنج ماهه ابتدایی سال جاری بوده‌ایم، بنابراین نوسان قیمت ماده اولیه نسبت به سال گذشته به شدت افت پیدا کرد و خوشبختانه در مدت زمانی که از سال جدید گذشته است، شرایط تولید با ثبات همراه بوده است. در حالی که نوسان نرخ دلار و همچنین قیمت مواد اولیه در سال ۱۴۰۰، ضربه سختی را به صنعت سیم و کابل زد و امیدوار هستیم با توافقاتی که در برجام حاصل خواهد شد، شاهد ادامه ثبات حاکم بر بازار باشیم. عمده مواد اولیه مورد استفاده در شرکت تعاونی سیم و کابل توانا بروجرد، مس و گرانول است که خوشبختانه این محصولات با کیفیت عالی در داخل کشور تولید می‌شود و چالشی در این زمینه نداریم.

دلار، نوسان قیمت مس را پوشش داد

وی در ارتباط با نوسان قیمت مس در بازارهای جهانی طی ۶ ماه اخیر، عنوان کرد: قیمت مس در یک برهه زمانی در بورس فلزات لندن، به حدود ۱۰ هزار دلار در هر تن رسید و در ادامه قیمت آن تا هفت هزار دلار در هر تن کاهش پیدا کرد. اگرچه قیمت مس طی پنج تا ۶ ماه اخیر با نوسانات بسیاری همراه بوده است اما با توجه به اینکه نرخ دلار در بازار داخل همواره نوسان داشته است، بنابراین نوسان قیمت مس پوشش داده شد و به همین دلیل، قیمت مس در داخل به یک ثبات مشخصی دست پیدا کرد.

مدیرعامل شرکت تعاونی سیم و کابل توانا بروجرد در خصوص عرضه مفتول مسی در بورس کالای ایران، تصریح کرد: با توجه به نوسان نرخ دلار آزاد و نیمایی در سطح بازار داخلی و همچنین افت شدید قیمت مس در بازار خارجی، عرضه کاتد در بورس کالای ایران از پنج هزار تن به چهار هزار تن کاهش پیدا کرد و با رقابت همراه شد. رقابت ایجاد شده نیز در نهایت به نوسان قیمت مفتول انجامید اما از آنجایی که طی سالیان اخیر، همواره این نوسان قیمت و همچنین رقابت در سطح بازار وجود داشته است، می‌توان گفت بازار طی چند ماه اخیر با مشکل خاصی مواجه نشد.

گودرزی در ادامه به قطعی برق گاز واحدهای صنعتی طی سه ماه اخیر اشاره کرد و گفت: برق واحدهای صنعتی فعال در لرستان بر اساس اعلام شرکت توزیع نیروی برق استان، یک روز در هفته قطع می‌شود. با توجه به اینکه شرکت ما در شهر بروجرد قرار دارد، روز شنبه هر هفته با قطعی برق مواجه هستیم و از آنجایی که برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های لازم را در این زمینه انجام داده‌ایم، به خوبی توانستیم شرایط را مدیریت کنیم. ضمن اینکه محصولات شرکت کاربرد ساختمانی دارند که به صورت غیر مستقیم و از طریق واسطه به کشور عراق صادر می‌شوند.

ضرورت توسعه صادرات سیم و کابل

وی ضمن اشاره به اهمیت صادرات در صنعت سیم و کابل، اذعان کرد: واقعیت امر این است که به غیر از ۱۰ تا ۱۲ تولیدکننده بزرگ سیم و کابل، سایر شرکت‌ها توانایی لازم برای صادرات محصول خود را ندارند. شرکت‌های بزرگی در داخل کشور مشغول فعالیت هستند که می‌توانند مواد اولیه مورد نیاز خود را تولید کنند و بر همین اساس، با تاسیس یک سری شرکت‌های زیر مجموعه، می‌توانند از طریق آن‌ها، صادرات محصولات خود را انجام دهند. در واقع این شرکت‌ها از یک برتری نسبی در مقایسه با سایر تولیدکنندگان برخوردار هستند و متاسفانه اکثر شرکت‌های تولیدی، توان مالی لازم و تکنولوژی مورد نیاز برای تولید و صادرات محصولات خود را ندارند. این معضل تنها مرتبط با صنعت سیم و کابل نیست و اگر ایران با رفع تحریم‌ها، بتواند عضو سازمان تجارت جهانی شود و همچنین تعرفه‌های گمرکی برداشته شوند، می‌توانیم حضور موفقی در این عرصه داشته باشیم. البته یارانه در نظر گرفته شده برای صادرات برخی مواد مانند گازوئیل، بنزین و …، به هیچ وجه قابل مقایسه با فلزات اساسی مانند مس نیست و برای مثال در سال ۱۳۷۸، در حالی که مس با قیمت یک هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به خارج از کشور صادر می‌شد، قیمت آن در بازار داخلی حدود یک هزار و ۸۰۰ تومان بود. در واقع یارانه در نظر گرفته شده برای مس صادراتی، منجر به این افزایش قیمت شده بود و امیدوار هستیم یک بازنگری کلی در خصوص تخصیص یارانه به صنایع مختلف به ویژه فلزات انجام شود.

این تولیدکننده سیم و کابل در همین راستا اضافه کرد: متاسفانه ارزان‌قیمت بودن سوخت و حامل‌های انرژی در داخل کشور، منجر به بروز مشکلات فراوانی همچون قاچاق و … شده است. در کمال تعجب، قیمت یک لیتر بنزین از یک لیتر آب معدنی کمتر است و همین مسئله در خصوص قیمت گازوئیل نیز وجود دارد. بنابراین ضرورت دارد دولت و مسئولان از این مزیت، بیشترین بهره‌وری را داشته باشند و ضمن مقابله با خام‌فروشی در تمام صنایع، اقدامات لازم جهت تولید محصول و سپس صادرات آن را انجام دهند. ضمن اینکه قیمت‌ها در سطح بازار باید واقعی شود و این مسئله نیازمند سیاست‌گذاری هوشمندانه دولت است.

نظارت در بازار سیم و کابل افزایش پیدا کند

گودرزی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه ارزیابی شما از تولید و توزیع سیم و کابل‌های غیر استاندارد در بازار داخلی چیست، گفت: تولید انواع محصولات غیر استاندارد، یک معضل اساسی است که نه تنها در صنعت سیم و کابل بلکه در سطح صنایع مختلف دیده می‌شود. دولت و سازمان‌های ذی‌ربط باید بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام دهند و مقابله با این مشکل، همت والای دولت و مسئولان را می‌طلبد. در حال حاضر شاهد به کارگیری از سیم و کابل‌های تفلبی و غیر استاندارد در سیم‌کشی واحدهای مسکونی هستیم که متاسفانه این امر، منجر به آتش‌سوزی و در نهایت فوت هموطنان مظلوم شده است. ضمن اینکه ما مطلع هستیم از این محصولات در پروژه‌های انبوه‌سازی در شرق تهران به صورت عمده استفاده می‌شود و متاسفانه نظارت کافی در این زمینه وجود ندارد. بنابراین سازمان نظام مهندسی باید بررسی‌های لازم را داشته باشد و اقدام به بررسی بیشتر در ساخت و ساز واحدهای مسکونی کند. زمانی که محصولات غیر استاندارد اعم از سیم و کابل تولید می‌شود، شاهد هدررفت مواد اولیه مورد استفاده و ضرردهی مالی خواهیم شد و  بر همین اساس باید منشاء تولید و توزیع سیم و کابل‌های غیر استاندارد شناسایی شود و اقدامات بازدارنده کافی در این زمینه صورت پذیرد.

وی ضمن اشاره به کاربرد محصولات شرکت تعاونی سیم و کابل توانا بروجرد در صنعت ساختمان‌سازی، تصریح کرد: به طور تقریبی می‌توان گفت که ۹۰ درصد ماشین‌آلات مورد استفاده در مجموعه، تولید داخل هستند و از آنجایی که شرایط تولید دشوار شده است، با یک پنجم میزان ظرفیت تولید مشغول فعالیت هستیم.

مدیرعامل شرکت تعاونی سیم و کابل توانا بروجرد در پایان در ارتباط با چشم‌انداز صنعت سیم و کابل در کشور، یادآور شد: تنها راه نجات صنعت کشور این است که مسئولان به جای واردات محصول نهایی، اقدام به واردات تکنولوژی و دانش روز تولید کنند و از صرف هزینه‌های اضافی در بخش‌هایی که هیچ منفعتی برای اقتصاد کشور ندارد، بپرهیزند. دولت باید نسبت به واردات ماشین‌آلات روز دنیا اقدام کند و بودجه کافی را به این مهم اختصاص دهد. ما باید بتوانیم تولیدکننده واقعی محصولات مختلف به ویژه سیم و کابل باشیم و اگر تمهیدات لازم در این زمینه را بیندیشیم، بدون شک آینده این صنعت روشن خواهد بود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8409

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است