• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیر طراحی تحقیق و توسعه شرکت الکترو مبدل آرمان:

ورق‌های الکتریکی، قیمت نهایی ترانسفورماتور را تعیین می‌کنند

  • کد خبر : 2860
  • 06 آبان 1398 - 13:19
ورق‌های الکتریکی، قیمت نهایی ترانسفورماتور را تعیین می‌کنند
مدیر طراحی تحقیق و توسعه شرکت الکترو مبدل آرمان گفت: ما برای ساخت ترانسفورماتورهای اندازه‌گیری، از ورق‌های سیلیکون استیل به عنوان هسته استفاده می‌کنیم. قیمت این ورق‌های وارداتی زیاد است و در نتیجه، قیمت نهایی محصول را افزایش می‌دهد. مشتریان داخلی ما بدون توجه به کیفیت کالا، به دنبال محصولی ارزان قیمت هستند که تولید چنین محصولی از عهده مجموعه ما خارج است.

مدیر طراحی تحقیق و توسعه شرکت الکترو مبدل آرمان گفت: ما برای ساخت ترانسفورماتورهای اندازه‌گیری، از ورق‌های سیلیکون استیل به عنوان هسته استفاده می‌کنیم. قیمت این ورق‌های وارداتی زیاد است و در نتیجه، قیمت نهایی محصول را افزایش می‌دهد. مشتریان داخلی ما بدون توجه به کیفیت کالا، به دنبال محصولی ارزان قیمت هستند که تولید چنین محصولی از عهده مجموعه ما خارج است.

ابوالفضل پیش‌بین در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در مجموعه الکترو مبدل آرمان، دستگاه ترانسفورماتور برای اندازه‌گیری جریان فشار ضعیف، تولید می‌کنیم که این دستگاه‌ها به دو گروه اندازه‌گیری و حفاظت که پروتکشن و مترینگ نامیده می‌شوند، قابل تقسیم هستند. ترانسفورماتورها طبق سفارش مشتری و بر اساس ولت آمپر، کلاس دقت و نسب تبدیل‌ به انواع گوناگونی طبقه‌بندی می‌شوند. نسبت تبدیل دستگاه به میزان آمپر تابلوهای برق و نیاز مشتری بستگی دارد. همچنین مقاومت اهمی، تسلا و شار مغناطیسی از جمله پارامترهای مهم در ترانسفورماتورها است.

وی افزود: مواد اولیه اصلی برای ساخت ترانسفورماتورها ورق‌ هسته، سیم لاکی مسی، ترمینال‌های ثانویه و محفظه است که از این بین، ورق‌های هسته وارداتی بوده و در داخل کشور تولید نمی‌شود. ورق‌های سیلیکونی محصول کشور آمریکا است که توسط برخی کشورها خریداری و برش داده می‌شود. مجموعه ما ورق‌های هسته را که توسط کشور هند برش داده می‌شوند، تهیه می‌کند. شرکت‌های هندی ورق‌ها را طبق سفارش و مصرف کارخانه ما در ابعاد مختلف برش می‌دهد. این ورق‌ها نقش هسته را در ترانسفورماتور ایفا می‌کنند و باعث ایجاد میدان مغناطیسی در دستگاه می‌شود. ضخامت این ورق‌ها ۰٫۲۳ میلی‌متر بوده و در همه ابعاد و دستگاه‌ها یکسان است اما ارتفاع ورق‌های الکتریکی با توجه به ولت‌ آمپر و کلاس دقت دستگاه متغیر بوده و ابعاد ورق طبق نوع مصرف مشتری از ۱۰ تا ۴۰ میلی‌متر برش داده می‌شود.

مدیر طراحی تحقیق و توسعه شرکت الکترو مبدل آرمان ابراز کرد: ترانسفورماتورها بر اساس مصرف در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند که کلاس A این دستگاه عمدتا در تابلوهای توزیع برق استفاده می‌شود. شرکت‌هایی که به میزان ولتاژ و دقت بالایی نیاز ندارند و فقط میزان آمپر برای آن‌ها دارای اهمیت است، معمولا ترانسفورماتورهای رده‌های پایین‌تر را سفارش می‌دهند اما شرکت‌های توزیع برق که می‌خواهند هزینه‌ها و خطاهای کنتور برق را مشخص کنند به ترانسفورماتورها با دقت بالا نیاز دارند. اینگونه ترانس‌ها برای کاربردهای خاص تولید می‌شود. به ‌طور کلی عمده مصرف‌کننده محصولات ما تابلوسازها و اداره‌های توزیع برق استان‌ها هستند که طبق استاندارد و بر اساس سفارش آن‌ها، گریدهای مختلف تولید می‌کنیم.

بسیاری از تولیدکنندگان ترانسفورماتور از ورق‌های آهنی استفاده می‌کنند

پیش‌بین اذعان کرد: بیشتر تولیدی‌ها از ورق‌های آهنی استفاده می‌کنند اما مجموعه ما ورق‌های سیلیکون استیل را جایگزین آهن کرده است. این نوع ورق‌ها نسبت به ورق‌های آهنی تلفات الکتریکی کمتری دارد و شار مغناطیسی القایی قوی‌تری ایجاد می‌کند. همچنین ترانسفورماتورهایی که در آن‌ها ورق‌های استیل به‌ کار رفته، از نظر وزنی بسیار سبک‌تر از دستگاه‌هایی هستند که هسته آن‌ها آهنی است. ورق‌های الکتریکی نقش کلیدی در ترانسفورماتورها دارند و تولیدکننده‌های این دستگاه‌ها با توجه به ورق‌های مصرفی خود، محصولات خود را از سایر دستگاه‌ها متمایز می‎‌کنند. هسته در دمای ۸۵۰ درجه سانتی‌گراد به مدت چهار ساعت آنیل می‌شود و به مقاومت لازم می‌رسد.

وی افزود: ورق‌های سیلیکونی جزو مواد اولیه گران قیمت هستند که برای وارد کردن این نوع ورق‌ها، مبلغی بالغ بر ۹۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم، هزینه می‌شود. بسیاری از تولیدی‌ها از این ورق‌ها به دلیل قیمت بالای آن‌ها استفاده نمی‌کنند. بهترین برند متعلق به ورق‌های آمریکایی است که ما آن را توسط کشور هند وارد می‌کنیم و کشورهای چین، ترکیه و اوکراین نیز در رده‌های بعدی تولید ورق‌های سیلیکونی قرار می‌گیرند. کشور اوکراین بیشتر ورق‌های فولادی تولید می‌کند که از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند؛ البته بسیاری از کارخانه‌ها برای تولید ترانسفورماتورهای ارزان‌تر از ورق‌های آهنی تولید اوکراین استفاده می‌کنند.

مدیر طراحی تحقیق و توسعه شرکت الکترو مبدل آرمان در ادامه اظهار کرد: واردات ورق از هند، از طریق واسطه انجام می‌شود که نسبت به چین به‌خاطر نقش مسافت و هزینه حمل‌ونقل به صرفه‌تر است. جدای از هزینه بیشتر، ذخیره زمان نیز برای ما مهم است، زیرا برای واردات از چین، پس از ثبت سفارش برای دریافت محموله در ایران، سه تا چهار ماه زمان لازم است که این مدت طولانی بر میزان سفارش، تولید و تقاضای مجموعه ما تاثیر منفی می‌گذارد؛ در نتیجه، کشور هند بهترین گزینه برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز ما است.

قیمت تمام شده محصول، وابسته به نوع ورق است

پیش‌بین با اشاره به تاثیر کیفیت ورق بر ترانسفورماتورهای تولیدی، بیان کرد: علاوه بر تحریم‌های داخلی و خارجی، مشکل عمده مجموعه ما این است که اغلب مشتریان محصول را فقط بر اساس قیمت انتخاب می‌کنند و بدون توجه به کیفیت، مسائل فنی، نکات تخصصی و مقدار خطا دستگاه را خریداری می‌کنند. قیمت تمام شده دستگاه بیشتر وابسته به قیمت ورق‌های الکتریکی است؛ ما برای ساخت دستگاه، از مواد اولیه داخلی و خارجی درجه یک استفاده می‌کنیم که بر قیمت نهایی محصول اثر می‌گذارد و دستگاهی با کیفیت اما با قیمت بیشتر وارد بازار می‌کنیم. متاسفانه مشتریان داخلی طالب محصولات با کیفیت نیستند و معظل ما انتخاب مشتری بر اساس کیفیت دستگاه است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2860

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است