• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
معاون خرید شرکت فولاد خوزستان عنوان کرد:

پشتیبانی همه‌جانبه از سازندگان، وجه تمایز فولاد خوزستان

  • کد خبر : 13218
  • 04 اسفند 1401 - 4:23
پشتیبانی همه‌جانبه از سازندگان، وجه تمایز فولاد خوزستان
معاون خرید شرکت فولاد خوزستان گفت: با توجه به سیاست‌گذاری‌های شرکت فولاد خوزستان در راستای بومی‌سازی، این مجموعه در تمام مراحل، حامی تولیدکنندگان داخلی بوده و با اعتماد به آن‌ها، فرصت آزمون و خطا برای ارتقای کیفیت محصولات بومی‌سازی شده را، در اختیار آن‌ها قرار داده است.

معاون خرید شرکت فولاد خوزستان گفت: با توجه به سیاست‌گذاری‌های شرکت فولاد خوزستان در راستای بومی‌سازی، این مجموعه در تمام مراحل، حامی تولیدکنندگان داخلی بوده و با اعتماد به آن‌ها، فرصت آزمون و خطا برای ارتقای کیفیت محصولات بومی‌سازی شده را، در اختیار آن‌ها قرار داده است.

عطا تفضلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در حاشیه سومین نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی صنعت فولاد، بیان کرد: با توجه به اهمیت بومی‌سازی در کشور و رهنمود‌های مقام معظم رهبری در رابطه با این موضوع، شرکت فولاد خوزستان که از گذشته در مسیر بومی‌سازی قدم نهاده بود، مقوله بومی‌سازی را بیش از پیش مورد توجه قرار داد. همچنین در حوزه معاونت خرید شرکت فولاد خوزستان، تمام سیاست‌گذاری‌ها حول محور خرید از تامین‌کنندگان داخلی و استفاده از قطعات و ماشین‌آلات ساخت داخل پایه‌ریزی شده است؛ از مزایای این اقدامات می‌توان به دسترسی سریع و آسان جهت تامین نیاز‌های مربوطه و قیمت مناسب اشاره کرد. از جمله ابزار‌هایی که زمینه‌ساز فرصت‌هایی برای آشنایی بیشتر با تامین‌کنندگان داخلی می‌شود، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف است. البته در این گونه رویداد‌ها تامین‌کنندگانی هم وجود دارند که از طریق واردات نیاز شرکت‌های داخلی را رفع می‌کنند اما برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی با محوریت بومی‌سازی، این فرصت را برای تامین‌کنندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان که با رویکرد بومی‌سازی در حال فعالیت هستند فراهم کرده تا از دستاورد‌های خود رونمایی کرده و یا با شناخت نیاز شرکت‌های بزرگ، در راستای رفع آن‌ها گام بردارند. شرکت فولاد خوزستان با برگزاری نمایشگاه‌‌‌های بومی‌سازی طی چند سال اخیر با هدف ایجاد فرصتی برای تولیدکنندگان داخلی، سعی بر این داشته تا بتواند از توانمندی‌های آن‌ها حداکثر بهره را برده و تولیدکنندگان داخلی هم توانسته‌اند با برنامه‌ریزی سالیانه، در هر دوره با شرکت در این نمایشگاه‌ها به موفقیت‌های جدیدی دست یابند.

ارتقای سهم تولیدکنندگان داخلی در صنعت فولاد

وی در رابطه با نتایج رویکرد استفاده از ساخت داخل و بهره‌مندی از توانایی تولیدکنندگان داخلی، اظهار کرد: از نتایج، حرکت کشور در مسیر بومی‌سازی طی سال‌های متمادی که اساس آن تکیه بر دانش تولیدکنندگان داخلی بوده است، می‌توان به روند صعودی بومی‌سازی قطعات و بی‌نیاز شدن از واردات آن‌ها از کشور‌های خارجی اشاره کرد؛ به طوری که در حال حاضر نیاز خود به این قطعات را تماما از تولیدکنندگان داخلی تامین می‌کنیم. البته این نتایج به تدریج و با اعتماد به تولیدکنندگان داخلی حاصل شده است. قطعا باید به این نکته توجه داشت که ساخت داخلی قطعات برای اولین بار ممکن است نتیجه بخش نبوده و نیاز به افزایش کیفیت محصول احساس شود؛ شرکت فولاد خوزستان با اعتمادی که به تولیدکنندگان داخلی دارد این فرصت را برای آن‌ها فراهم کرد تا اگر در اولین تلاش نتیجه مطلوب حاصل نشد، ناامید نشوند و همواره در این مسیر پشتیبان آن‌ها بود تا بتوانند کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند؛ این مسئله مزیتی است که شرکت فولاد خوزستان نسبت به سایر شرکت‌ها دارد. زیرا هر مجموعه‌ای این فرصت آزمون و خطا را به تولیدکنندگان نمی‌دهد و ممکن است اگر در پروژه‌ای موفق نشوند دیگر به سراغ بومی‌سازی نروند. همچنین شاهد آن هستیم که با بومی‌سازی قطعات، هر سال تعداد تامین‌کنندگان خارجی لیست خرید شرکت فولاد خوزستان کاهش یافته و تامین‌کنندگان داخلی جایگزین آن‌ها می‌شوند.

معاون خرید شرکت فولاد خوزستان در همین راستا ادامه داد: لازم به ذکر است که مقوله بومی‌سازی تنها مختص به قطعات نبوده و شرکت فولاد خوزستان در رابطه با مواد اولیه هم گام‌هایی برای بومی‌سازی برداشته است؛ به عنوان مثال نیاز به مواد افزودنی همچون فروسیلیکومنگنز در سال‌های گذشته کاملا  از طریق واردات رفع می‌شد اما هم‌اکنون این نیاز از طریق تامین‌کنندگان داخلی مرتفع می‌شود. در حوزه بومی‌سازی مواد اولیه هم سعی بر این بوده تا به تولیدکنندگان برای ارتقای کیفیت محصولات خود، فرصت آزمون و خطا داشته شود. با اتخاذ سیاست بومی‌سازی در شرکت فولاد خوزستان، روند بومی‌سازی سیر صعودی به خود گرفته است و همین مسئله سبب شده تا تعداد تامین‌کنندگان داخلی افزایش یابد و افراد بیشتری تمایل داشته باشند تا در این مسیر حرکت کنند، به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان که با تسهیلاتی که در اختیار آن‌ها قرار گرفته است روزبه‌روز توسعه یافته و اقدامات مهمی در راستای بومی‌سازی داشته‌اند. به عنوان مثال در پارک علم و فناوری خوزستان، شرکت‌‌های دانش‌بنیان توانسته‌‌اند قطعات استراتژیکی را بومی‌سازی کرده و از تامین‌کنندگان قطعات شرکت فولاد خوزستان باشند.

تفضلی در خصوص حمایت‌هایی که شرکت فولاد خوزستان از شرکت‌ها داخلی در زمینه بومی‌سازی به عمل آورده است، ابراز کرد: در حال حاضر و هم‌زمان با برگزاری این نمایشگاه، تیم ارزیابی تامین‌کنندگان و کارشناسان مربوطه، به صورت حضوری در نمایشگاه مستقر بوده و برای تسهیل در روند ارتباط و جذب شرکت‌های جدید که در اصل باید از طریق سایت و به صورت مجازی اقدام کنند، به کمک این شرکت‌ها آمده‌اند و توضیحات لازم را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند اما به صورت مجازی هم این فرایند در حال انجام است. همچنین شرکت‌های زیرمجموعه فولاد خوزستان در این نمایشگاه با به نمایش گذاشتن قطعات مختلف، سعی بر این داشته‌‌اند تا نیاز خود را به تولیدکنندگان داخلی بشناسانند تا آن‌ها در صدد رفع این نیاز‌ها برایند.

وی با بیان اینکه اصل بومی‌سازی، موضوع مهمی است که به درستی انتخاب شده و باید نحوه اجرای آن در کشور با دقت و ظرافت بیشتری صورت گیرد، خاطرنشان کرد: تمام سیاست‌گذاری‌های شرکت فولاد خورستان در رابطه با حمایت از تولیدکنندگان داخلی است اما در برخی موارد، قطعات و تجهیزاتی که در روند تولید مورد استفاده قرا می‌گیرند استراتژیک هستند و اگر قطعات بومی‌سازی شده عملکرد مطلوبی نداشته باشند، ممکن است خسارت‌های مالی بسیاری به تولیدکنندگان وارد ‌شود. در این زمان است که باید به صنایع بالادستی مجوز واردات این قطعات و تجهیزات که ریسک مالی بالایی نیز دارند، ارائه شود. به عنوان مثال موقعیتی پیش آمده که به دلیل ثبت تولید یک قطعه یا دستگاه در سامانه ثبت سفارشات توسط یک تولیدکننده، صنایع بالادستی نتوانسته‌اند اقدام به واردات کنند و در نهایت تولیدکننده مدعی نیز نتوانسته است قطعه یا دستگاه مربوطه را تامین کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=13218

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.