• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

پیش‌بینی «Fastmarkets» مبنی بر افزایش قیمت فلزات پایه تا پایان ۲۰۲۳

  • کد خبر : 13761
  • 10 اسفند 1401 - 6:40
پیش‌بینی «Fastmarkets» مبنی بر افزایش قیمت فلزات پایه تا پایان ۲۰۲۳
تحلیلگران موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کنند تا پایان سال 2023 قیمت‌ها در سراسر مجموعه فلزات پایه افزایش یابد. انتظار می‌رود قیمت‌ فلزات نیکل و مس در سال 2023 بهترین عملکرد را داشته باشند و تا پایان سال افزایش زیادی را از خود نشان دهند؛ در حالی که سرعت رشد قیمت آن‌ها به شدت به بازیابی اقتصادی چین بستگی دارد.

تحلیلگران موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کنند تا پایان سال ۲۰۲۳ قیمت‌ها در سراسر مجموعه فلزات پایه افزایش یابد. انتظار می‌رود قیمت‌ فلزات نیکل و مس در سال ۲۰۲۳ بهترین عملکرد را داشته باشند و تا پایان سال افزایش زیادی را از خود نشان دهند؛ در حالی که سرعت رشد قیمت آن‌ها به شدت به بازیابی اقتصادی چین بستگی دارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، بر اساس گفته‌های تحلیلگران این موسسه نظیر بوریس میکانیک رضایی، جیمز مور، اندی کول، اندی فریدا و یانگ کائو، پیش‌بینی می‌شود که اثرات آغاز مجدد فعالیت‌های عادی اقتصادی چین، بازیابی اقتصادی ایالات متحده آمریکا و مواضع با رویکرد انبساطی کمتر بانک فدرال رزرو آمریکا در سه ماهه سوم یا چهارم سال ۲۰۲۳ آشکار و منجر به بهبود کلی وضعیت در بازار فلزات پایه تا پایان سال ۲۰۲۳ شود.

میکانیکرضایی اعلام کرد که کسادی اقتصاد در سطح کلان بازار به رشد اقتصادی بدل خواهد شد.

آغاز مجدد فعالیت‌های عادی اقتصادی چین، یکی از مهم‌ترین عوامل کلان اقتصادی خواهد بود زیرا چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات پایه است. مور بیان می‌کند که کوچک‌ترین تغییرات اقتصادی در چین بر اقتصاد تمام دنیا تاثیر خواهد گذاشت.

هرچند تاکنون اثرات مثبت اقتصاد کلان چین در سال ۲۰۲۳ نیز احساس شده است، دولت چین رشد در نظر گرفته شده در تولید ناخالص داخلی این کشور را حدود ۴٫۵ درصد تا ۵٫۵ درصد اعلام کرد.

پیش‌بینی رشد اقتصادی در ایالات متحده آمریکا به نسبت چین دشوارتر بوده است. تصور می‌شود که رکود اقتصادی در آینده نزدیک در آمریکا رخ دهد اما اینکه چقدر این رکود شدید خواهد بود و تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، هنوز مشخص نیست.

اکثر تحلیلگران بر این باورند که رکود اقتصادی آمریکا جزئی خواهد بود. به نظر می‌رسد تورم ایالات متحده آمریکا به اوج خود رسیده که این عامل ممکن است باعث شود فدرال رزرو نرخ افزایش بهره کمتری را اعلام کند. این تصمیم فشار منفی را بر ارزش دلار آمریکا وارد می‌کند که به نوبه خود به نفع قیمت فلزات پایه خواهد بود.

میکانیک‌ رضایی مطرح کرد که اگر بتوان وضعیت ارزش دلار آمریکا را پیش‌بینی کرد، بر مبنای آن وضعیت فلزات اساسی مشخص خواهد شد.

شاخص دلار آمریکا در روز ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ پس از رسیدن به بالاترین میزان خود در سال ۲۰۲۲ یعنی ۱۱۴٫۲۴، در پایان روز معاملاتی ۲۷ سپتامبر به رقم ۱۰۳٫۳۸ رسید. در آغاز سال ۲۰۲۲، این شاخص حدود ۹۶٫۱۹ را ثبت کرد که بسیار پایین‌تر از رقم مذکور بود.

تیم تحلیلگران موسسه Fastmarkets درصد تغییرات قیمت فلزات پایه از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ را به شرح مس مثبت ۷٫۳ درصد، آلومینیوم منفی ۴٫۵ درصد، نیکل مثبت ۱۲٫۷ درصد، روی مثبت ۶٫۸ درصد، سرب مثبت ۸٫۹ درصد و  قلع مثبت ۲۷٫۳ درصد پیش‌بینی می‌کنند.

آن‌ها درصد تغییر میانگین سالانه قیمت فلزات پایه برای سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال ۲۰۲۲ را به شرح مس مثبت ۱٫۷ درصد، آلومینیوم منفی ۱٫۳ درصد، نیکل مثبت ۴٫۶ درصد، روی منفی ۱۰٫۷ درصد، سرب مثبت ۰٫۷ درصد و قلع منفی ۲۰٫۶ درصد پیش‌بینی می‌کنند.

مقایسه درصدهای تغییر میانگین سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ یک الگوی کلی مثبت را برای فلزات مذکور به جز آلومینیوم که تنها فلزی است که پیش‌بینی می‌شود قیمت آن کاهش یابد، نشان می‌ده. اما مقایسه درصدهای تغییر میانگین سالانه پیش‌بینی‌های متفاوتی را نشان می‌دهد.

به گفته تحلیلگران، ارائه مقایسه‌های سالانه پیش‌بینی‌های مناسبی را بیان نمی‌کند زیرا نوسانات قیمت زیادی در سال ۲۰۲۲ وجود داشته است. به علاوه قیمت‌های بالا در اوایل سال ۲۰۲۲، درصدهای تغییر میانگین سالانه را افزایش داد.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که فلزات مس و نیکل بهترین عملکرد را در سال ۲۰۲۳ داشته باشند. در ادامه به تفکیک به هر فلز پایه اشاره شده است.

فلز مس

وضعیت فلزات مس و نیکل به شدت مبتنی بر بازیابی اقتصادی چین است. کول بیان کرد که هر دوی این فلزات از رشد بازار خودروهای الکتریکی  بهره خواهند برد. هر دوی آن‌ها در پایان سال ۲۰۲۲ با کاهش ذخایر انبار در بورس‌ها مواجه شدند.

ذخایر مس جهانی در بورس فلزات لندن در پایان سال ۲۰۲۲ حدود ۸۱ هزار و ۱۰۰ تن و در پایان ماه آپریل ۲۰۲۲ حدود ۱۵۶ هزار و ۵۰ تن بود.

اگرچه ذخایر جهانی نیکل در روز ۲۲ نوامبر ۲۰۲۲ به پایین‌ترین حد ۱۴ سال اخیر خود یعنی ۴۹ هزار و ۴۷۰ تن رسید اما در ماه دسامبر همین سال، این میزان اندکی بهبود یافت و به ۵۴ هزار و ۴۴۴ تن رسید.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که با افزایش هزینه‌های تولید که فشار تورمی بر پریمیوم‌های تعیین شده در اروپا وارد می‌کند، موجب تغییر پریمیوم کاتد مس گرید A با شرط تحویل محصول در گمرک بندر روتردام هلند به خریدار با تقبل هزینه توسط عرضه‌کننده و رسیدن به ۷۴ دلار در هر تن خواهد شد. میزان پریمیوم در روز ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲، حدود ۵۰ تا ۱۰۰ دلار در هر تن ارزیابی شد.

به گفته تحلیلگران، پیش‌بینی می‌شود که ذخایر انبار مس در سال ۲۰۲۲ با کسری ۳۰۷ هزار تنی مواجه شود که در صورت بازیابی تقاضا، باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

این اتفاق به دنبال پخش اخباری مبنی بر شکل‌گیری مذاکرات بین شرکت کانادایی «First Quantum Minerals» و دولت پاناما به منظور جلوگیری از تعلیق فعالیت معدن «Cobre Panama»، یکی از بزرگ‌ترین معادن مس جهان منتشر شد.

همچنین احتمال تاخیر در حمل‌ونقل کنسانتره مس در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ به دلیل آتش‌سوزی در بندر «Ventanas» شیلی در روز ۲۲ دسامبر ۲۰۲۲ وجود دارد.

به دنبال این خبر، شاخص تعرفه ذوب کنسانتره مس با شرط تحویل محصول در گمرک بنادر آسیا و اقیانوسیه با تقبل هزینه توسط عرضه‌کننده، ۱٫۵ درصد کاهش یافت اما با ارزیابی انجام شده درروز  ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲، این شاخص با ۲٫۴ درصد افزایش به ۸۵٫۳ دلار در هر تن رسید.

فلز نیکل

قیمت نیکل مانند قیمت فلز مس، بسیار به نحوه آغاز مجدد فعالیت‌های عادی اقتصادی چین بستگی دارد. تعداد بالای موارد ابتلا به کرونا در این کشور آسیای شرقی ممکن است بخشی از تمایل بازار را در نیمه اول سال ۲۰۲۳ کاهش دهد.

بر اساس چشم‌انداز مالی تجاری ساختاریافته تحلیلگران برای فلز نیکل، پس از گذشت سه ماهه دوم ۲۰۲۳، حجم تقاضا از نظر فصلی باید افزایش یابد.

مبارزه چین با بیماری کرونا بدترین ماه‌ها را پشت سر گذاشت و تلاش‌های دولت چین برای کنترل این بیماری نتیجه‌بخش بود. به علاوه فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا باید موضعی با رویکرد انبساطی کمتر در مورد افزایش نرخ‌ بهره اتخاذ می‌کرد. این تحلیلگران بیان کردند که قیمت نیکل باید از آن زمان به طور پایدارتر افزایش یابد.

در مورد بازار خودروهای الکتریکی چین در سال ۲۰۲۳ هنوز ابهاماتی وجود دارد زیرا فعالان بازار مطمئن نیستند که آیا تقاضا، کاهش ۳۰ درصدی و یارانه اعلام شده خریداران در پایان سال ۲۰۲۲ را جبران می‌کند یا اینکه عکس این موضوع اتفاق خواهد افتاد.

سولفات نیکل، منبع اصلی تامین نیکل مورد استفاده در باتری‌ها است. موسسه «Fastmarkets» قیمت سولفات نیکل را حداقل ۲۱ درصد، حداکثر ۲۲٫۵ درصد، کبالت حداکثر ۱۰ قسمت در میلیون با شرط تحویل محصول درب کارخانه‌های چین و میانگین قیمت ۳۷ هزار تا ۳۸ هزار یوان (۵,۳۵۲ تا ۵,۴۹۶ دلار) در هر تن در روز ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ ارزیابی کرد.

با پیش‌بینی رشد چشمگیر تولید جهانی باتری‌های لیتیوم یونی در سال‌های آتی، تقاضا برای نیکل از صنعت باتری‌ها احتمالا به همان اندازه افزایش می‌یابد. محققان موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کنند که حجم تقاضا برای نیکل برای استفاده در باتری‌های خودروهای الکتریکی، نشان‌دهنده حجم حدودی ۲۸۰ هزار تنی در سال فلز نیکل در سطح جهان است که با حدود ۱۰ درصد تقاضای جهانی برای نیکل مطابقت دارد. همچنین میزان رشد صنعت خودروسازی چین در سال ۲۰۲۳ بر قیمت نیکل در سال آینده تأثیر خواهد داشت.

به علاوه وضعیت بازار نیکل در سال ۲۰۲۲ با میزان نقدینگی پایین و نوسانات قیمت در بورس فلزات لندن مشخص شد. گفتنی است که شرکت «Global Commodities Holdings » در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، به دنبال نارضایتی فزاینده در میان فعالان بازار نسبت به نوسانات قیمت و تعلیق معاملات نیکل توسط بورس فلزات لندن در ماه مارس ۲۰۲۲، یک پلتفرم معاملات بازار فیزیکی نیکل را راه‌اندازی خواهد کرد.

فلز آلومینیوم

با توجه به مقایسه سه ماهه چهارم ۲۰۲۲، آلومینیوم تنها فلز پایه‌ای است که پیش‌بینی کاهش قیمت برای آن انجام شده است. با توجه به رشد اقتصاد مثبت در سطح کلان بازار، چشم‌انداز حجم تقاضا برای آلومینیوم همچنان نامشخص است.

در همین رابطه تحلیلگران در مورد پیش‌بینی قیمت آلومینیوم محتاطانه عمل کردند. پیش‌بینی می‌شود قیمت سه ماهه آلومینیوم بورس فلزات لندن در بازه ماه‌‍‌های اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۳ به ۲,۱۷۷ دلار در هر تن برسد که از قیمت ۲,۲۲۷ دلار در هر تن در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۲ کمتر است.

به گفته کائو، کاهش حجم تقاضا زمانی که افزایش قیمت‌ها به طور مداوم منجر به تقاضای کمتر برای یک محصول می‌شود، یک دلیل مهم برای پیش‌بینی کاهش قیمت آلومینیوم است.

وی دلایل این پیش‌بینی را کاهش حجم تقاضا و افزایش عدم اطمینان در مورد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در چین و همچنین نرخ بهره فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا عنوان کرد.

به عنوان مثال، در بازار آلومینیوم به ویژه در اروپا، هزینه‌های بالای انرژی همراه با تورم، روند عرضه و تقاضا را در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ مختل کرد.

با این حال، بسته به نحوه عرضه و تقاضای چین در سال ۲۰۲۳، این روند ممکن است تغییر کند. مور بیان کرد پیش‌بینی می‌شود بازار آلومینیوم تصفیه‌شده در سال ۲۰۲۲ متعادل شود که این برخلاف پیش‌بینی کسری متوسط ۴۳۵ هزار تنی قبلی است.

پریمیوم آلومینیوم تا پایان سال ۲۰۲۲ بهبود جزئی را نشان داد. به عنوان مثال، پریمیوم آلومینیوم P1020A، با شرط تحویل در انبار بندر روتردام، حدود ۲۲۵ تا ۲۲۵ دلار در هر تن در روز ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲ ارزیابی شد که با افزایش ۲٫۲۷ درصدی در مقایسه با ارزیابی قبلی، نشان‌دهنده افزایش رشد بازار در سال ۲۰۲۳ است. این میزان احتمال دارد تا پایان سال ۲۰۲۲ حفظ شود.

در عین حال کل بازار آلومینیوم در سال ۲۰۲۲ در حالت رویکرد انقباضی قرار نداشت.

بخش‌هایی مانند بخش بسته‌بندی آلومینیوم علی‌رغم پشت سر گذاشتن سالی پرتلاطم، افزایش‌هایی را تجربه کردند و برخی از فعالان بازار آن را بخشی ضد رکود توصیف کردند که احتمالا تا سال ۲۰۲۳ رشد آن ادامه خواهد داشت.

فلز قلع

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت قلع تا پایان سال ۲۰۲۳ افزایش بیشتری خواهد یافت. کول اعلام کرد که این روند افزایشی قیمت پس از تجربه کاهش قیمت یک امری طبیعی است.

قیمت سه ماهه قلع از سال ۲۰۲۲ با ۳۹,۱۹۵ دلار در هر تن آغاز شد. تا پایان روز معاملاتی ۲۰ دسامبر ۲۰۲۳، قیمت آن به ۲۳,۹۱۳ دلار در هر تن رسید که ۳۹ درصد کاهش را نشان داد.

قیمت قلع همچنین به سرعت و میزان موفقیت و بازیابی اقتصاد چین بستگی دارد؛ چراکه این کشور بیش از ۴۰ درصد از مصرف جهانی قلع را به خود اختصاص داده است.

فلز روی

تحلیلگران نسبت به کاهش قیمت روی بورس فلزات لندن در کوتاه مدت امیدوار هستند و پیش‌بینی می‌کنند که قیمت سه ماهه روی به پایین‌ترین حد خود در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ یعنی ۲,۸۸۰ دلار در هر تن برسد.

هزینه‌های بالای انرژی بر واحدهای ذوب اروپا تاثیر گذاشته است و چندین واحد ذوب به خاطر همین افزایش هزینه‌ها فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. در حالی که واحد ذوب روی شرکت «Nyrstar» در شهر «Budel» دوباره فعالیت خود را آغاز کرد، دیگر واحد ذوب شرکت «Nyrstar» در شهر «Auby» فرانسه، وارد فاز مراقبت و نگهداری شد.

تخمین زده می‌شود که حجم ۷۰۰ هزار تن در سال ظرفیت تولید واحدهای ذوب کاهش یابد و یا با نرخ بهره‌برداری کمتری فعالیت ‌کنند. این موضوع همراه با توقف فعالیت تولید به دلیل انجام تعمیر و نگهداری در واحدهای ذوب آمریکای شمالی، موجب حفظ محدودیت ساختاری در بازار روی تصفیه شده می‌شود و فشار بیشتری بر موجودی‌های قابل رصد با وجود کاهش حجم تقاضا وارد می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، قیمت روی به ۳,۱۰۰ دلار در هر تن افزایش یابد و روند رشد اقتصادی در سطح کلان در بازار چین و ایالات متحده آمریکا بهبود یابد.

فلز سرب

فریدا عنوان کرد در کوتاه‌مدت، چشم‌انداز تقاضای سرب بورس فلزات لندن در سال ۲۰۲۳ بسیار نامشخص باقی می‌ماند و خوش‌بینی کمتری در مورد آغاز مجدد فعالیت‌های عادی اقتصادی چین وجود دارد.

بخش عمده‌ای از تقاضای سرب از سوی صنعت خودروسازی مصرف می‌شود که در آن از باتری‌های سرب اسیدی در خودروها استفاده می‌کنند. میزان عرضه و تقاضای فلز سرب در صنعت خودرو بسیار بالا است.

تقاضای سرب معمولا به طور فصلی انجام می‌شود زیرا باتری‌های سرب اسیدی خودروها باید در اوج تابستان و زمستان تعویض و بازیافت شوند که این موضوع باعث ایجاد حجم تقاضاهای نامتعارف در این فصل‌ها می‌شود.

مور بیان کرد که فلز سرب نقش مهمی در بازار خودروهای الکتریکی ایفا می‌کند. در مقایسه با باتری‌های لیتیومی، باتری‌های سرب دارای محدوده باتری بزرگ‌تر و زیرساخت بازیافت قدیمی‌تری هستند.

بنابراین مور معتقد است که فلز سرب در سال ۲۰۲۳ با وجود رقابت فلزات موجود در باتری دیگری مانند لیتیوم، جایگاه خود را در بخش خودروهای الکتریکی حفظ خواهد کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=13761

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.