• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع سیم و کابل کیان:

چاره‌ای جز کاهش سود تولید نداریم

  • کد خبر : 8541
  • 24 آبان 1401 - 17:25
چاره‌ای جز کاهش سود تولید نداریم
مدیرعامل شرکت صنایع سیم و کابل کیان گفت: با وجود تحریم‌ که موجب نوسان نرخ ارز در کشور شده است، قیمت محصولات تولیدی همواره در حال تغییر بوده و نوسان لحظه‌ای قیمت‌ها باعث ایجاد تنش میان تولیدکننده و مشتریان شده است. این نوسانات قیمتی در اکثر مواقع سیر صعودی داشته است و شرکت صنایع سیم و کابل کیان چاره‌ای جز کاهش میزان سود برای حفظ بازار فروش ندارد تا بتواند در این عرصه رقابتی تاب بیاورد و به تولید خود ادامه دهد.
مدیرعامل شرکت صنایع سیم و کابل کیان گفت: با وجود تحریم‌ که موجب نوسان نرخ ارز در کشور شده است، قیمت محصولات تولیدی همواره در حال تغییر بوده و نوسان لحظه‌ای قیمت‌ها باعث ایجاد تنش میان تولیدکننده و مشتریان شده است. این نوسانات قیمتی در اکثر مواقع سیر صعودی داشته است و شرکت صنایع سیم و کابل کیان چاره‌ای جز کاهش میزان سود برای حفظ بازار فروش ندارد تا بتواند در این عرصه رقابتی تاب بیاورد و به تولید خود ادامه دهد.

محمود برادران سادات در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت صنایع سیم و کابل کیان فعالیت خود را از سال ۱۳۸۶ در زمینه تولید انواع کابل‌های مخابراتی اعم از کابل شبکه، دوربین و آنتن آغاز کرده است. ظرفیت اسمی تولید این واحد دو هزار و ۱۰۰ تن است و هم‌اکنون با ۵۰ درصد این میزان در حال فعالیت هستیم.

وی در خصوص چالش‌های صنعت سیم و کابل، عنوان کرد: متاسفانه با وجود تحریم‌ که موجب نوسان نرخ ارز در کشور شده است، قیمت محصولات تولیدی همواره در حال تغییر بوده و نوسان لحظه‌ای قیمت‌ها باعث ایجاد تنش میان تولیدکننده و مشتریان شده است. این نوسانات قیمتی در اکثر مواقع سیر صعودی داشته است و شرکت صنایع سیم و کابل کیان چاره‌ای جز کاهش میزان سود محصولات خود برای حفظ بازار فروش ندارد تا بتواند در این عرصه رقابتی تاب بیاورد و به تولید خود ادامه دهد.

مدیرعامل شرکت صنایع سیم و کابل کیان ادامه داد: نوسان قیمت ماده اولیه، چالش دیگری محسوب می‌شود که بار سنگینی بر دوش تولیدکنندگان سیم و کابل نهاده است. قیمت مس در روزهای پایانی سال گذشته به حدود ۱۰ هزار دلار به ازای هر تن در بورس فلزات لندن رسید و در ادامه با افت شدید قیمت مواجه شد و تا مرز هفت هزار دلار به ازای هر تن سقوط کرد. علی‌رغم کاهش قیمت‌‌ مس در بازارهای جهانی، تغییری در قیمت این فلز سرخ در داخل مشاهده نمی‌شود. با توجه به عرضه کاتد مس در بورس کالا و ایجاد رقابت کاذب طی هفته‌های اخیر، افزایش غیر‌منطقی کاتد مس را مشاهده کردیم که در هفته گذشته قیمت عرضه کاتد مس در بورس کالا ۲۰۹ هزار تومان بوده اما در هفته جاری قیمت کاتد مس در بازار آزاد ۳۱۰ هزار تومان اعلام شد.

برادران سادات با اشاره به افزایش قیمت کاتد مس در بازار، اظهار کرد: در حالی که باید مس مورد نیاز تولیدکنندگان در اختیار آن‌ها قرار بگیرد، شاهد صادرات این محصول هستیم و این اتفاق در نهایت باعث تعطیلی واحد‌های تولیدی خواهد شد زیرا تولیدکنندگان با کمبود نقدینگی در تامین ماده اولیه مورد نیاز خود مواجه هستند تا بتوانند مس مورد نیاز را خریداری و برای تولید سفارش‌های مشتری استفاده کنند. البته این اتفاق نتایج دیگری همچون افزایش بهای پلی‌اتیلن و گرانول پی وی سی را به همراه داشته است. متاسفانه بازار در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کند که این امر به نفع تولیدکنندگان بزرگ تمام خواهد شد.

وی در مورد مشتریان محصولات این شرکت، مطرح کرد: کابل مخابراتی در مجموعه ما تولید می‌شود که منحصر به یک شرکت و یا مشتری خاص نیست و به طور مستقیم به بازار مصرف عرضه می‌شود. ضمن اینکه ما مفتول مسی مورد نیاز خود را از بازار آزاد و شرکت‌های مطرحی همچون گیل ‌راد شمال تامین می‌کنیم.

موانع پیش روی تولیدکنندگان کابل‌های مخابراتی

مدیرعامل شرکت صنایع سیم و کابل کیان با اشاره به قطعی برق در تابستان سال جاری، اذعان کرد: قطعی برق و نوسان‌های ناشی از آن، متاسفانه این شرکت را متحمل خسارت‌های زیادی از جمله آسیب به دستگاه‌های تولیدی کرد. با توجه به عدم هم‌خوانی زمان قطعی برق با زمان‌بندی اعلام شده در روز‌های مختلف، نتوانستیم تولید منظمی در زمان قطعی برق داشته باشیم. قطعی گاز ، آن‌چنان بر تولید مجموعه تاثیرگذار نبود اما ممکن است در واحد‌های تولیدی دیگر که مجهز به کوره آنیل گازی هستند، قطعی گاز باعث ایجاد خسارت‌هایی شده باشد. همچنین کمبود نیروی انسانی و نبود انگیزه در بین افراد جویای کار، از مشکلات دیگری است که با آن‌ها روبه‌رو هستیم و افزایش دستمزد نیز تاثیر بسزایی در این زمینه نداشته است.

برادران سادات در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» در رابطه با تولید سیم و کابل‌های غیراستاندارد و بی‌کیفیت، تصریح کرد: تولید کابل‌های مخابراتی شامل استاندارد اجباری در ایران نمی‌شود و شرکت‌هایی که محصولات باکیفیت تولید و عرضه می‌کنند، محصولات خود را بر اساس استاندارد کشور‌های اروپایی و ژاپن تولید می‌کنند. در این بازار رقابتی شرکت‌هایی که بتوانند کیفیت محصولات تولیدی خود را افزایش دهند، برگ برنده را در دست خواهند داشت و می‌توانند مشتریان بیشتری را جذب کنند. البته باید توجه داشت که تولید سیم و کابل برق شامل استاندارد اجباری می‌شود که مقوله جداگانه‌ای نیبت به نمونه‌های مخابراتی است.

وی ادامه داد: متاسفانه واحد‌های تولیدی غیر‌مجازی هم وجود دارند که هیچ‌ یک از موارد استاندار را رعایت نکرده و محصولات بی‌کیفیت و ارزان‌قیمتی را ارائه می‌کنند که موجب بر هم خوردن تعادل در بازار مصرف و همچنین به خطر افتادن جان افرادی که از این محصولات استفاده می‌کنند می‌شود زیرا به جای مس از آلومینیوم با روکش آبکاری مس استفاده می‌کنند و همین مسئله می‌تواند موجب افزایش خطرات ناشی از برق‌گرفتگی، آتش‌سوزی و… شود. واحد‌های تولیدی غیر‌مجاز با کپی‌برداری از نمونه با‌کیفیت و تولید سیم و کابل مشابه با محصول استاندارد با قیمتی پایین‌تر، مشتریان را فریب می‌دهند و محصولات بی‌کیفیت خود را به راحتی در بازار به فروش می‌رسانند. زمانی هم که تولیدکننده محصول با‌کیفیت درصدد جذب مشتری است، این واحد‌های غیر‌مجاز عرصه را برای تولیدکنندگان ولقعی تنگ می‌کنند و میزان فروش این واحد‌ها را کاهش می‌دهند. ما معتقد هستیم کیفیت بر کمیت برتری دارد و افزایش کیفیت محصولات باید در دستور کار واحدهای تولیدی قرار بگیرد.

آینده صنعت سیم و کابل کشور

مدیرعامل شرکت صنایع سیم و کابل کیان با ابراز نگرانی در خصوص آینده این صنعت، اظهار کرد: با توجه به نبود نظارت دقیق و کنترل بر بازار مصرف توسط سازمان‌های ذی‌ربط، هم‌اکنون واحدهای تولیدی سیم و کابل در موقیت خوبی قرار ندارند که جای بسی نگرانی و تاسف دارد. این امکان وجود دارد که بسیاری از فعالان این حوزه به کار خود پایان دهند و از دور تولید خارج شوند زیرا فعالان تولید سیم و کابل کشور با در نظر گرفتن مسائل مالی و عدم مطابقت سرمایه‌گذاری‌هایی که در مسیر تولید انجام داده‌اند، با برگشت سرمایه و همچنین میزان سود اندک مواجه می‌شوند و به نتیجه مطلوبی جز ترک جبهه‌ تولید نمی‌رسند.

برادران سادات در خصوص حمایت دولت از تولیدکنندگان بخش خصوصی، تاکید کرد: دولت می‌تواند با تامین کافی و ثبات قیمت مواد اولیه، فرایند تولید را برای فعالان این بخش تسهیل کند و همین امر موجب افزایش انگیزه و میزان تولید و همچنین سوددهی در بین تولیدکنندگانی که مجوز تولید کابل‌های مخابراتی را دارند، خواهد شد. ضمن اینکه به دنبال این اقدامات، واحد‌های تولیدی غیر‌مجاز ناچار به عقب‌نشینی خواهند شد و بازار فروش در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار خواهد گرفت. همچنین باید جلوی صادرات مفتول مسی نیز گرفته شود تا شاهد ثبات قیمت و تامین مواد اولیه کافی در سطح بازار باشیم اما متاسفانه دولت در این زمینه‌ هیچ‌ اقدامی انجام نداده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» در خصوص استفاده از تسهیلات بانکی، مطرح کرد: در چند سال اخیر در بعضی موارد از وام‌های بانکی استفاده کرده‌ایم اما متاسفانه مبلغ تسهیلات در نظر گرفته شده مناسب نیست و جوابگوی نیاز تولیدکنندگان نبوده است.

مدیرعامل شرکت صنایع سیم و کابل کیان در پایان خاطرنشان کرد: بخشی از ماشین‌آلات مورد استفاده در خطوط تولید، ساخت کشور چین و برخی نیز ساخت داخل هستند که مشکلی در تامین قطعات یدکی آن‌ها وجود ندارد. ما از دستگاه‌هایی همچون مدیوم، فاین و سوپر فاین استفاده می‌کنیم که مفتول مسی ورودی به خط تولید در آن ۱٫۳۸ میلی‌متر است که پس از گذراندن مراحل تولید، در سایز‌های مختلف و برای مصارف گوناگون تولید می‌شوند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8541

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است