• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

چراغ تولید خاموش خواهد شد با…

  • کد خبر : 17058
  • 05 اردیبهشت 1402 - 17:00
چراغ تولید خاموش خواهد شد با…
یک تولیدکننده شمش روی گفت: تولیدکنندگان شمش روی با مشکلات فراوانی مواجه هستند، اگر مازاد شمش روی تولید شده در کشور صادر نشود، بازار داخلی از محصولات اشباع شده و سرنوشت واحدی‌های تولیدی به تعطیلی ختم می‌شود؛ متاسفانه با غیرفعال‌شدن واحد‌های صنعتی، افراد بسیاری شغل خود را از دست می‌دهند.

یک تولیدکننده شمش روی گفت: تولیدکنندگان شمش روی با مشکلات فراوانی مواجه هستند، اگر مازاد شمش روی تولید شده در کشور صادر نشود، بازار داخلی از محصولات اشباع شده و سرنوشت واحدی‌های تولیدی به تعطیلی ختم می‌شود؛ متاسفانه با غیرفعال‌شدن واحد‌های صنعتی، افراد بسیاری شغل خود را از دست می‌دهند.

این فعال صنعت روی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص اصلی‌ترین مشکلات تولیدکنندگان شمش روی بیان کرد: در حال حاضر صادرات شمش روی به سایر کشور‌ها آزاد است اما تولیدکنندگان مجبور هستند تا ارز حاصل از صادرات را در یکی از بانک‌های داخلی با یک تفاوت ۱۰ هزار تومانی نسبت به بازار، بفروشند؛ در صورتی که در گذشته تولیدکنندگان می‌توانستند ارز حاصل از صادرات را در صرافی‌ها به فروش برسانند که با نرخ ارز آزاد تفاوت دو یا سه هزار تومانی داشت. به همین دلیل در حال حاضر صادرات مقرون به صرفه نیست و بسیار از تولیدکنندگان شمش روی دست نگه داشته‌اند؛ با این تفاسیر اگر صادرات شمش روی انجام نگیرد، شاهد اشباع شدن بازار داخلی از محصولات و غیرفعال شدن واحد‌های تولیدی بیشتری خواهیم بود.

این تولیدکننده شمش روی با اشاره به دیگر چالش‌هایی که تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، افزود: به دلیل اینکه در صنعت روی میزان تولید شمش بالاتر از میزان مصرف داخلی آن است، تسهیل کردن روند صادرات بسیار ضروری است. به عنوان مثال اگر میزان نیاز داخلی به شمش روی یک هزار تن باشد، میزان تولید شمش روی پنج هزار تن است، یعنی چهار هزار تن شمش روی باید به کشور‌های دیگر صادر شود. در حال حاضر نه تنها خبری از رفع موانع موجود نیست، بلکه با ابلاغ بخش‌نامه جدیدی، قرار است عوارضی برای صادرات شمش روی به بهانه اینکه صادرات این محصول خام فروشی است، از تولیدکنندگان دریافت کنند. با توجه به تمام این مشکلات، اگر تولیدکنندگان نتوانند به راحتی محصولات خود را صادر کنند و تصمیم‌گیری‌ها در رابطه با شرایط این صنعت به همین منوال ادامه پیدا کند، آینده خوبی در انتظار صنعت روی نیست.

عرضه انحصاری

وی در خصوص عرضه خاک معدنی مجتمع سرب و روی انگوران در بورس کالای ایران، ابراز کرد: در کنار کمبود مواد اولیه، به دلیل محدود بودن تامین‌کنندگان و انحصاری شدن عرضه خاک معدنی در بورس کالا، شاهد فروش آن با قیمت‌های بسیار بالایی در این تالار صنعتی هستیم زیرا رقابتی بین تامین‌کنندگان برای تنظیم قیمت خاک معدنی در بورس کالا وجود ندارد. انحصاری بودن عرضه خاک معدنی در بورس کالا باعث شده تا این رقابت بین تولیدکنندگان شکل بگیرد و آن‌ها به ناچار برای تهیه خوراک مورد نیاز خود، خاک معدنی را با قیمتی بالاتر خریداری ‌کنند. لازم ذکر است که مبنای قیمت‌گذاری این مجتمع بر اساس نرخ ارز آزاد و بورس فلزات لندن «LME» است، در صورتی که تولیدکننده باید ارز حاصل صاردات را به بانک با قیمت ۴۱ هزار تومان بفروشد؛ تولیدکنندگان با فروش ارز با این نرخ، نه تنها از پس هزینه‌های تولید بر نمی‌آیند، بلکه متضرر هم می‌شوند.

این تولیدکننده شمش روی در همین راستا ادامه داد: اگر راهکاری برای حل مشکلات تولیدکنندگان شمش روی اندیشده نشود، با تعطیلی واحد‌های تولیدی شاهد بیکاری هزاران نفر نیروی انسانی فعال در صنعت روی خواهیم بود. البته لازم به ذکر است که این راهکار‌ها باید با مشورت افراد متخصص، ارائه و عملی شود نه اینکه به صورت خلق‌الساعه و بدون در نظر گرفتن جوانب کارشناسی اجرایی شوند؛ به عنوان مثال عرضه ارز حاصل از صادرات به بانک‌ و جلوگیری از فروش آن در صرافی‌ها یکی از این نوع تصمیمات است که به مشکلات ناشی از آن اشاره شد. در خصوص قیمت‌گذاری شمش روی در بورس کالا نیز ایراداتی وارد است؛ قیمت شمش روی بر اساس مجموع هزینه خرید خاک معدنی و هزینه‌ تولید شمش روی که در حال حاضر معادل ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است، باید باشد.

این فعال صنعت روی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا با وارد مدار شدن معدن مهدی آباد، تغییری در وضعیت تولیدکنندگان شمش روی رخ خواهد داد، اظهار کرد: مدت زمان بسیاری تولید می‌کشد تا معدن مهدی آباد بتواند همچون مجتمع سرب و روی انگوران خوراک مورد نیاز واحد‌های تولیدی را تامین کند. تا چند سال آینده که این معدن وارد مدار تولید می‌شود، واحد‌های تولیدی شمش روی چگونه باید مواد اولیه مورد  نیاز خود را تهیه کنند؟

وی در خصوص کیفیت خاک معدنی مجتمع سرب و روی انگوران، مطرح کرد: کیفیت خاک معدنی اکسیدی این مجتمع به دلیل اینکه هم‌‌اکنون با خاک معدنی سولفوره آمیخته شده، بسیار کاهش پیدا کرده است. خطوط تولید شمش روی از خاک معدنی در واحد‌های تولیدی کشور بر اساس خاک اکسیدی کربناته طراحی شده‌اند و در سیستم انحلال خاک کربناته، خاک سولفوره در اسید حل نمی‌شود. این موضوع به ضرر تولیدکنندگان است زیرا آن‌ها هزینه حمل‌و‌نقل و خردایش را پرداخت می‌کنند اما خاک معدنی مرغوبی را دریافت نمی‌کنند.

کاهش کیفیت ذخایر معدنی

این تولیدکننده شمش روی در رابطه با شرایط تولیدکنندگان فعال در صنعت روی، اذعان کرد: در حال حاضر شرایط تولیدکنندگان به دلیل کاهش کیفیت ذخایر معدنی در کشور، آنچنان مناسب نیست زیرا تولید محصولات با کنسانتره‌ای که عیار بالای ۵۰ درصد داشته باشد، مقرون به صرفه است؛ بالاترین عیار کنسانتره مجتمع سرب و روی انگوران در سال گذشته ۲۶ تا ۲۷ درصد بوده است. به دلیل قیمت بالا و کیفیت پایین خاک معدنی مجتمع سرب و روی انگوران، خرید خاک معدنی از معادن کوچک خصوصی را ترجیح می‌دهیم؛ البته کیفیت خاک این معادن آنچنان بالا نیست اما قیمت مناسبی دارند.

این فعال صنعت روی در خصوص طرح جامع سرب و روی کشور، یادآور شد: توسعه اکتشافات یکی از ارکان اصلی این طرح محسوب می‌شود اما اکتشاف معادن جدید نیازمند اختصاص بودجه‌ای از سوی نهاد‌های مربوطه است تا نمونه‌برداری و شناسایی معادن جدید با ذخیره مناسب انجام گیرد؛ در حال حاضر بودجه‌ای برای این کار در نظر گرفته نشده است.

وی خاطرنشان کرد: تکنولوژی ساخت ماشین‌آلاتی که در خط تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند، در داخل وجود دارد و از این نظر دچار مشکل نیستیم اما در زمینه ماشین‌آلات صنعتی و معدنی همچون لیفتراک و لودر نیازمند تسهیل کردن فرایند واردات آن‌ها به کشور هستیم. متاسفانه به سبب وجود مشکلات فراوان برای واردات ماشین‌آلات صنعتی و معدنی، بسیاری از صنعتگران از این کار پشیمان می‌شوند؛ در صورتی تولیدکنندگان قصد فروش این ماشین‌آلات را ندارند و از آن‌ها در روند تولید بهره می‌برند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=17058

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.