• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

چهار برداشت مهم از بیست و هفتمین انجمن بین‌المللی سنگ‌آهن

  • کد خبر : 20256
  • 11 خرداد 1402 - 5:39
چهار برداشت مهم از بیست و هفتمین انجمن بین‌المللی سنگ‌آهن
تعیین پریمیوم برای سنگ‌آهن تولیدشده مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش میزان انتشار در گستره 3 و جست‌وجو برای سنگ‌آهن با عیار بالا، از جمله موضوعات مهم مورد بحث در بیست و هفتمین انجمن بین‌المللی سنگ‌آهن در شهر استکهلم سوئد بود.

تعیین پریمیوم برای سنگ‌آهن تولیدشده مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش میزان انتشار در گستره ۳ و جست‌وجو برای سنگ‌آهن با عیار بالا، از جمله موضوعات مهم مورد بحث در بیست و هفتمین انجمن بین‌المللی سنگ‌آهن در شهر استکهلم سوئد بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، بیش از ۲۶۰ نماینده از شرکت‌های مختلف از سراسر جهان گرد هم آمدند تا دیدگاه خود را در مورد مشارکت صنعت سنگ‌آهن مبتنی بر فرایند کربن‌زدایی جهانی به اشتراک بگذارند. در ادامه به چهار برداشت مهم از این کنفرانس و تفسیر آن‌ها اشاره خواهد شد.

تعیین پریمیوم برای سنگ‌آهن تولیدشده مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر روندی ادامه‌دار خواهد بود؛ علی‌رغم کاهش پریمیوم برای سنگ‌آهن با عیار بالا به دلیل کاهش حاشیه سود فولادسازان در سراسر جهان طی سال ۲۰۲۲، اکثر نمایندگان شرکت‌های حاضر در انجمن سنگ‌آهن معتقدند که تعیین پریمیوم برای سنگ‌آهن تولیدشده مبتنی بر انرژی تجدیدپذیر احتمالا در صنعت فولادسازی روندی دائمی خواهد داشت.

به گفته توماس آپفل، مدیر کل بخش کربن‌زدایی فولاد در اروپا و آمریکای‌شمالی شرکت «Rio Tinto»، پریمیوم مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان بهایی تعریف می‌شود که مشتری جدای از هزینه تولید اولیه، مبلغی را به عنوان هزینه محصولات سازگار با محیط‌زیست اختصاص می‌دهد.

پریمیوم محصولات تولید‌شده مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر ممکن است برای هر محصول در سراسر زنجیره تامین فولادسازی از محموله‌های سنگ‌آهن گرفته تا محصولات ساخته‌شده فولادی تعیین شود.

به نظر می‌رسد صنعت فولادسازی به طور همه‌جانبه به سمت تولید محصولات مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت می‌کند. اکثر ناظران بازار بر این عقیده هستند که بازار صنعت فولاد آماده مدیریت هزینه‌های اضافی برای محصولات با آلایندگی پایین است.

فرانسوا لاووا، معاون بخش فروش، بازاریابی فنی و توسعه محصولات شرکت «Champion Iron» عنوان کرد که پریمیوم محصولات تولید‌شده مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر باید افزایش یابد تا هزینه‌های فزاینده سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر طی این سال‌ها جبران شود.

انتظار می‌رود بار هزینه‌های بالاتر برای سنگ‌آهن تولید‌شده مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر بر دوش مصرف‌کنندگان، مالیات‌دهندگان و سهام‌داران باشد. به گفته پائولو کاروالیو، یکی از اعضای شرکت Environmental Resources Management (ERM)، اکثر مصرف‌کنندگان تمایل به پرداخت قیمت‌های بیشتر برای محصولاتی با دی‌اکسید کربن تولیدی پایین‌تر دارند.

با این حال، اکثر نمایندگان شرکت‌های حاضر در کنفرانس مذکور بر این باور بودند که صنعت فولادسازی جهانی برای پر کردن شکاف‌های موجود، به حمایت سازمان‌های نظارتی نیاز دارد. این حمایت‌ها می‌تواند در قالب مکانیسم‌های قیمت‌گذاری مرتبط با افزایش تولید کربن بیش از حد استاندارد و ارائه مشوق‌های بیشتر باشد.

به گفته استفان لوندوال، معاون استراتژی و توسعه کسب‌وکار در شرکت Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag (LKAB)، چشم‌انداز راه‌اندازی یک سیستم یکپارچه مالیات جهانی کربن در حال حاضر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

آهن احیا مستقیم (DRI)، بهترین روش برای کاهش انتشارات کربن در گستره ۳ در یک دوره میان‌مدت است؛ بحث‌ها و سخنرانی‌های مختلفی در این کنفرانس حول محور تمایل صنعت فولاد برای افزایش ظرفیت تولید آهن احیا مستقیم در دهه آینده بود.

در حالی که برخی از شرکت‌های معدنی مانند شرکت «Vale»، روش‌هایی مبتنی بر انتشار کربن کمتر را برای فرایند تف‌جوشی سنگ‌آهن به شکل بریکت‌های کلوخه شده (آگلومره) سرد ارائه کرده‌اند اما اکثر فولادسازان حاضر در این کنفرانس، اعتقاد به نقش اساسی فرایند آهن احیا مستقیم در کاهش کربن تولیدی در صنعت فولادسازی داشتند.

شرکت‌های معدنی مانند «Champion Iron»، «Samarco» و «Anglo American»، هر کدام بر طرح‌های توسعه‌ای خود به منظور تامین خوراک گندله سنگ‌آهن در زنجیره تامین آهن احیا مستقیم تاکید کردند.

برخی شرکت‌های معدنی دیگر مانند «Baffinland» و «J&F Mining»، بر نقش سنگ معدن کلوخه‌ای به عنوان خوراک اصلی در شفت‌های آهن احیا مستقیم تاکید کردند.

شرکت «Rio Tinto» نیز به دنبال استفاده از منابع سنگ‌آهن با عیار بالا از طریق شرکت «Iron Ore Company of Canada» با روش آهن احیا مستقیم است که به عنوان بخشی از تلاش این شرکت به منظور کربن‌زدایی در صنعت فولاد در نظر گرفته می‌شود.

به گفته سایمون فری، رئیس بخش کربن‌زدایی فولاد شرکت «Rio Tinto»، این شرکت در مسیر مشارکت در قطب‌های برایند انتشار صفر در تولید آهن احیا مستقیم قرار دارد.

شرکت «Rio Tinto» در حال بررسی پتانسیل ترکیب آهن احیا مستقیم با هیدروژن از طریق یک اتاقک ذوب الکتریکی به عنوان جایگزینی برای تغلیظ سنگ معدن در پروژه «Pilbara» است.

گیلهرم رینیش، مدیر بخش بریکت‌های سنگ‌آهن شرکت «Vale» در ارائه‌ کنفرانس خود برای معرفی بریکت‌های سنگ‌آهن تولیدشده مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام کرد که این شرکت در حال انجام آزمایش‌هایی برای بریکت احیا مستقیم خود به عنوان جایگزینی برای سنگ معدن کلوخه‌‌ای احیا مستقیم و گندله‌های احیا مستقیم است.

رقابت بر سر تصاحب منابع دارای گندله‌های احیا مستقیم، به طور فزاینده‌ای افزایش خواهد یافت؛ با توجه به اینکه انتظار می‌رود سهم فولاد خام تولیدشده به وسیله کوره‌های قوس الکتریکی (EAF) در جهان تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۵۰ درصد برسد، پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف آهن احیا مستقیم به صورت قابل‌ توجهی افزایش یابد.

به گفته رافائل بوزتی، مدیر بخش فروش شرکت «Samarco» در اروپا، خاورمیانه و آفریقا، تاخیر در ارائه سرمایه‌گذاری‌ها در راستای راه‌اندازی سیستم‌های تولید از قراضه، فرایند تولید آهن احیا مستقیم را به مناسب‌ترین جایگزین در یک دوره کوتاه‌مدت  طی دهه آینده تبدیل می‌کند. انتظار می‌رود که رشد ظرفیت تولید جهانی آهن احیا مستقیم از عرضه گندله‌های احیا مستقیم، با کسری ۱۹ میلیون تنی تا سال ۲۰۳۲ پیشی بگیرد.

به گفته آدریان دویل، کارشناس شرکت «McKinsey & Company»، حدود ۱۴۰ میلیون تن گندله‌های احیا مستقیم یا دیگر اشکال مواد اولیه مانند سنگ‌آهن بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۰ مورد نیاز خواهد بود.

وی افرود که انتظار می‌رود افزایش ظرفیت تولید آهن احیا مستقیم در قطب‌های تولید گاز طبیعی مانند خاورمیانه، منجر به تقاضای واردات متمرکز برای گندله‌‌های احیا مستقیم شود.

در چشم‌انداز کمبود حجم عرضه در برابر افزایش تقاضا برای محصولات مبتنی بر روش احیا مستقیم، انتظار می‌رود که پریمیوم گندله‌های احیا مستقیم در درازمدت افزایش یابد.

فرایند کربن‌زدایی در صنعت فولاد می‌تواند بخش‌ حمل‌‎ونقل موجود سنگ‌آهن را متحول کند؛ به گفته سیمون فری، رئیس بخش کربن‌زدایی فولاد شرکت «Rio Tinto»، فرایند جهانی کربن‌زدایی منجر به کنار گذاشتن روش‌های سنتی در صنعت فولادسازی مبتنی بر سوخت زغال‌سنگ و حرکت به سمت مراکز فولادسازی یکپارچه‌تر مانند چین و اروپا خواهد شد.

وی افزود: یکی از موانع اصلی استفاده گسترده از انرژی‌های تجدیدپذیر در صنعت فولادسازی، چالش حمل‌ونقل در حجم بالا و هزینه‌های ذاتی است که این امر به همراه دارد. به علاوه، هزینه نسبتا پایین حمل‌ونقل سنگ‌آهن، محیط مناسبی را برای جداسازی فرایند تولید آهن‌ و فولاد ایجاد خواهد کرد.

به گفته توماس آپفل، مدیر کل بخش کربن‌زدایی فولاد در اروپا و آمریکای‌شمالی شرکت «Rio Tinto»، سنگ‌آهن را می‌توان قبل از ارسال به قطب‌های تولید در صنایع پایین‌دستی فولادسازی، به مراکز تولید مبتنی بر منابع انرژی تجدیدپذیر به منظور فرآوری بیشتر فرستاد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=20256

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.