• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت تولیدی زنجیرسازی ایران مطرح کرد

کاربرد گسترده الکترود جوشکاری در صنعت/ بازار رونق گذشته را ندارد

  • کد خبر : 1998
  • 17 دی 1399 - 12:34
کاربرد گسترده الکترود جوشکاری در صنعت/ بازار رونق گذشته را ندارد
مدیرعامل شرکت تولیدی زنجیرسازی ایران گفت: صنایعی که به اتصال میان دو قطعه فولادی نیاز دارند، الکترود جوشکاری فولادی مصرف می‌کنند و این محصول در همه صنایع حیاتی مانند ساختمان‌سازی، خودروسازی و لوازم خانگی کاربرد دارد.

مدیرعامل شرکت تولیدی زنجیرسازی ایران گفت: صنایعی که به اتصال میان دو قطعه فولادی نیاز دارند، الکترود جوشکاری فولادی مصرف می‌کنند و این محصول در همه صنایع حیاتی مانند ساختمان‌سازی، خودروسازی و لوازم خانگی کاربرد دارد.

بهرام باقرزاده خورسندی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت تولیدی زنجیرسازی ایران در زمینه تولید الکترود جوشکاری فولادی از مفتول فعالیت می‌کند و یکی از کارخانه‌های زیرمجموعه گروه نورد فولادکاران افق که بزرگ‌ترین تولیدکننده مفتول فولادی در کشور است، به شمار می‌رود.

وی با ابراز تاسف نسبت به وضعیت صنعت الکترود جوشکاری فولادی، افزود: متاسفانه طی سال‌های گذشته تقریبا اکثر کارخانه‌های تولیدکننده الکترود جوشکاری فولادی از رده خارج شده‌اند و دیگر نتوانستند به فعالیت تولیدی خود ادامه دهند. حدود ۱۰ کارخانه در این حوزه فعالیت می‌کردند اما اکنون تنها سه کارخانه در حوزه تولید الکترود جوشکاری فولادی فعالیت می‌کنند که یکی از آن‌ها شرکت ما است. علت باقی ماندن شرکت تولیدی زنجیرسازی ایران در شرایط کنونی صنعت نیز این است که مواد اولیه تولید الکترود جوشکاری از کارخانه فولاد ابهر تامین می‌شود. به عبارت بهتر نسبت به تامین مواد اولیه خود اطمینان دارد.

افزازش قیمت، عامل تعطیلی کارخانه‌ها

مدیرعامل شرکت تولیدی زنجیرسازی ایران در خصوص علت تعطیلی کارخانه‌های تولید الکترود جوشکاری فولادی، عنوان کرد: مشکل اساسی این کارخانه‌ها، کمبود نقدینگی بوده است. پیش از التهابات ارزی و افزایش قیمت‌ها به ویژه در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶، قیمت مفتول فولادی به عنوان ماده اولیه تولید الکترود جوشکاری بسیار پایین بود. به طوری که هر کیلوگرم مفتول حدود ۶۰۰ تومان قیمت‌گذاری می‌شد و کارخانه‌ها نیز با تامین مواد اولیه ارزان و تبدیل آن به محصول، الکترود جوشکاری خود را حدود ۹۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار به فروش می‌رساندند.

باقرزاده خورسندی اضافه کرد: اکنون قیمت هر کیلوگرم مفتول با افزایش بیش از ۲۵ برابری به بیش از ۱۶ هزار تومان رسیده است و الکترود فولادی و سیم جوشکاری نیز در بازار به قیمت ۲۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رود. قطعا با این افزایش قیمت سرسام‌آور در بخش تامین مواد اولیه بسیاری از واحدهای تولیدی قادر به انجام فعالیت نبوده و از بازار حذف خواهند شد. در همین حال، افزایش قیمت محصولات نیز برای بسیاری از مشتریان و مصرف‌کنندگان نهایی الکترود جوشکاری قابل پذیرش نیست و تقاضای آن‌ها نیز از بازار حذف شده است.

وی تاکید کرد: افزایش ناگهانی قیمت طی دو سه سال موجب شد بسیاری از کارخانه از نظر نقدینگی کافی برای ادامه فعالیت با مشکل مواجه و یکی پس از دیگری از بازار حذف شوند. چراکه سرعت رشد نقدینگی این شرکت‌ها در مواجه با سرعت رشد مواد اولیه بسیار پایین است و فعالیت در این شرایط توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت تولیدی زنجیرسازی ایران یادآور شد: پیش از افزایش شدید قیمت‌ها، فعالیت تجاری در بازار مفتول و صنایع مصرف‌کننده به ویژه الکترود جوشکاری فولادی به صورت اعتباری دو یا سه ماهه بود. به این صورت که فروشنده پس از عقد قرارداد، به جای دریافت وجه نقد، چک تضمینی یا اعتباری از خریدار قبول می‌کرد و معامله صورت می‌گرفت اما اکنون هیچ معامله‌ای به صورت اعتباری انجام نمی‌شود و تقریبا تمام معاملات نقدی است. این یعنی یک کارخانه برای ادامه فعالیت خود باید نقدینگی بالایی داشته باشد.

تمام صنایع، مصرف‌کننده الکترود جوشکاری هستند

باقرزاده خورسندی با اشاره به کاربرد گسترده الکترود جوشکاری در صنعت، بیان کرد: تقریبا هر صنعتی که فولاد مصرف می‌کند، برای ساخت و پیشرفت خود نیاز به اتصال دارد. این اتصال از طریق الکترود جوشکاری انجام می‌شود. عمده‌ترین صنایع مصرف‌کننده این محصولات شامل ساختمان‌سازی، خودروسازی، لوازم خانگی، قطعه‌سازی و… هستند. باید گفت که الکترود جوشکاری در صنایع مصرف‌کننده مانند چسب برای اتصال دو قطعه فولادی به کار می‌رود و باید برای استحکام دو قطعه فولادی که به یکدیگر متصل می‌شوند، باید از الکترود جوشکاری فولادی استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: به طور مثال، در ساختمان‌سازی، الکترود و سیم جوش فولادی کاربرد فراوانی دارد و تمام اتصالات قطعات فولادی مانند میلگرد، تیرآهن و حتی ورق، از طریق این محصولات صورت می‌گیرد. تخمین زده می‌شود حدود پنج درصد از مصرف فولاد در ساختمان‌ها مربوط به الکترود و سیم جوش فولادی باشد.

تنوع محصولات و مصرف‌کنندگان الکترود جوشکاری

مدیرعامل شرکت تولیدی زنجیرسازی ایران در خصوص انواع الکترود و سیم جوش فولادی، تصریح کرد: بالغ بر ده‌ها نوع الکترود و سیم جوش فولادی در صنعت وجود دارند که بر اساس گرید مفتول، ضخامت و نوع پوشش آن متفاوت هستند. عمده‌ترین دسته‌بندی از نظر گرید مفتول عبارت هستند از الکترودهای کم‌هیدروژن، چسبان، سریع انجماد و انجماد پر شده؛ همچنین الکترودها بر حسب پوشش به انواع پوشش قلیایی، رتیلی، رتیلی با پودر آهن، پوشش سلولزی و پوشش اسیدی تقسیم‌بندی می‌شوند.

باقرزاده خورسندی عنوان کرد: هر یک از این الکترودهای اشاره شده دارای انواع بوده و در صنعت کاربردهای خاص خود را دارند. نکته مهم در مورد محصولات الکترود و سیم جوش این است که انواع آن‌ با توجه به گرید، پوشش و کاربرد کدگذاری می‌شوند. ضمن اینکه ، صنایع مصرف‌کننده تنها الکترود مخصوص خود را سفارش می‌دهند. صنایعی که نیازمند الکترود جوشکاری با استحکام بالا هستند، گریدهای بالاتر را سفارش می‌دهند. به طور کلی حدود ۳۰ نوع الکترود جوشکاری در صنعت وجود دارند.

وی تاکید کرد: ماده اولیه برای تولید الکترود جوشکاری مفتول آلیاژی است و نمی‌توان برای تولید آن از مفتول معمولی استفاده کرد زیرا ۹۰ درصد از مفتول‌ها در بخش ساختمان مصرف می‌شوند. عموما مفتول‌های فولادی مورد استفاده در ساخت الکترود شامل ضد زنگ، کم‌کربن و پرکربن می‌شوند.

مدیرعامل شرکت تولیدی زنجیرسازی ایران در پایان با اشاره به تقاضا و بازار مصرف الکترود جوشکاری، بیان کرد: با اینکه تقاضا برای این محصول وجود دارد اما مانند گذشته نیست. به نظر می‌رسد تقاضا و مصرف الکترود جوشکاری در بازار نسبت به سه چهار سال گذشته حدودا ۵۰ درصد افت کرده است. کاهش تقاضای بازار باعث شده است با ۶۰ درصد از ظرفیت ۲۵ هزار تنی خود فعالیت کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1998

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است