• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیر کارگاه تولیدی طاهری:

کار هست اما کارگر نیست!

  • کد خبر : 10169
  • 24 دی 1401 - 16:39
کار هست اما کارگر نیست!
مدیر کارگاه تولیدی طاهری، تولید‌کننده قطعات آلیاژی مسی گفت: در شرایط بیکاری و وجود تعداد بسیاری از جویندگان کار، مدیران برخی از واحدهای تولیدی مدعی‌اند با وجود آگهی‌های مکرر دعوت به همکاری، از جذب کارگر درمانده‌اند.

مدیر کارگاه تولیدی طاهری، تولید‌کننده قطعات آلیاژی مسی گفت: در شرایط بیکاری و وجود تعداد بسیاری از جویندگان کار، مدیران برخی از واحدهای تولیدی مدعی‌اند با وجود آگهی‌های مکرر دعوت به همکاری، از جذب کارگر درمانده‌اند و قادر به فعال‌سازی خطوط تولید خود هم‌زمان با جذب نیروی جدید کار نیستند؛ چراکه بسیاری از متقاضیان جویای کار تمایل و انگیزه‌ای برای فعالیت در کارگاه‌های تولیدی ندارند.

محمدرضا طاهری ریابی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیان کرد: کارگاه تولیدی طاهری فعالیت خود را در سال ۱۳۷۵ با هدف تولید انواع قطعات برنجی و برنزی برای مصارف آینه، کنسول، شمعدان، لوستر، ساعت و کلیه لوازم دکوراتیو آغاز کرد.

مدیر کارگاه ریخته‌گری طاهری با اشاره به تنها عاملی که مانع رشد و توسعه تولید و بازار مصرف در کشور شده است، افزود: ظرفیت تولید مجموعه ساليانه ۵۰ تن انواع قطعات برنجی و برنزی طبق پروانه بهره‌برداری است که در صورت حمایت دولت و ایجاد ثبات اقتصادی در بازار، توانایی تولید ماهیانه ۵۰ تن محصول را داریم.

وی در خصوص روش تولید در این کارگاه، عنوان کرد: ریخته‌گری ماسه‌ای، فرایند تولید در مجموعه ماست که روشی کاملا سنتی بوده و از این رو به‌ ماشین‌آلات پیچیده‌ای نیاز ندارد؛ چراکه دارای تکنیک چند‌ مرحله‌ای است که با کمترین امکانات و بدون نیاز به تجهیزات خاصی، قطعات برنزی و برنجی تولید می‌شود.

تامین مواد اولیه، معضل اصلی زنجیره تولید

طاهری در خصوص نحوه تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، مطرح کرد: مواد اولیه فلزی مورد استفاده واحد تولیدی طاهری، برنج و برنز است. برای تامین مواد اولیه در این حوزه مشکل خاصی نداریم زیرا آلیاژ برنج و برنز که مورد استفاده در صنعت ریخته‌گری است، عمده‌ترین فلز تشکیل‌دهنده آن مس بوده و با توجه به اینکه ایران خود تولیدکننده مس است، بنابراین این فلز و آلیاژهای آن را از طریق بورس کالای ایران و همچنین بازار آزاد تامین می‌کنیم.

وی در همین راستا اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین معضلاتی که تولیدکنندگان صنعت ریخته‌گری را آزار می‌دهد، نوسانات نرخ ارز و علاوه‌براین، روش جدید تعیین نرخ ماده اولیه با قیمت جهانی است. بدین صورت که طبق شیوه‌نامه ابلاغ شده از سوی معاونت اقتصادی رئیس ‌جمهور برای کنترل بازار، تبعات بسیاری برای صنعت ریخته‌گری به همراه خواهد داشت؛ چرا‌که با اجرای آن، شاهد افزایش قیمت مس و آلیاژهای مرتبط با آن و فروش آن‌ها به قیمت جهانی به تولیدکنندگان خواهیم بود اما در مقابل تولیدکننده مجبور است محصولات خود را بسیار پایین‌تر از قیمت جهانی به فروش برساند و این یعنی ضرر برای تولیدکنندگانی که نقش مهمی را در اقتصاد و اشتغال‌زایی کشور بر عهده دارند. لازم به ذکر است که در کارگاه تولیدی طاهری، ضایعات برنجی و برنزی را به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار می‌دهیم و در تامین آن مشکل خاصی نداریم.

مدیر کارگاه تولیدی طاهری همچنین با اشاره به اینکه برای موفقیت در یک کسب‌و‌کار نیروی انسانی بسیار مهم است، تاکید کرد: هر کارفرمایی به دنبال افراد ماهر، شایسته و کاردان است تا به رشد مطلوب دست یابد. در بسیاری از مواقع تلاش کردیم تا نیروهای جوان و توانمند برای کارگاه تولیدی استخدام کنیم که متاسفانه این امر محقق نشد زیرا جوانان تمایلی به فعالیت در این حوزه ندارند و بیشتر به دنبال مشاغل با درآمد بالا هستند که همین امر سبب شده است به دلیل کمبود نیروی انسانی، از کارگران اتباع خارجی (افغانی) استفاده کنیم.

رونق تولید در گرو حمایت دولت

به گفته وی، شرایط بازار فروش قطعات ریخته‌گری از جنس آلیاژ برنج و برنز آشفته است؛ چراکه این امر به میزان تقاضای مصرف‌کننده مربوط می‌شود. از آنجایی که وضعیت معیشتی مردم نامناسب است و هر روز شاهد گرانی اقلام مختلف بوده و توان خرید خود را به دلیل وضعیت بحرانی اقتصاد کشور از دست داده‌اند، بنابراین چون لوازم تزئینی جزو کالاهای اساسی به حساب نمی‌آید، مردم تمایلی به خرید این‌گونه محصولات ندارند.

مدیر کارگاه تولیدی طاهری با اشاره به اینکه مشکلات پیش رو در فضای کسب‌و‌کار آنقدر فراوان بوده که تولیدکنندگان را دچار چالش کرده است، تصریح کرد: تولیدکنندگان حوزه ریخته‌گری مس و آلیاژی نیاز بازار داخلی را به راحتی تامین می‌کنند. کیفیت تولیدات داخلی در حدی است که مصرف‌کننده آینه و کنسول و شمعدان یا لوستر و به طور کلی لوازم تزئینی از خرید نمونه مشابه خارجی آن بی‌نیاز باشد اما متاسفانه به دلیل کمبود مواد اولیه، تولید این نوع محصولات با مشکلاتی همراه شده است. همچنین در رابطه با فروش این محصولات در بازار داخلی می‌توان گفت که میزان تولیدات مجموعه‌های داخلی از نیاز کشور بیشتر بوده و به همین علت راه برای صادرات نیز هموار است. البته در حال حاضر به دلیل بالا بودن هزینه نهایی تولید محصول، صادرات کاهش یافته و این امر به سیاست‌های نادرست دولت مرتبط است.

طاهری در خصوص اهمیت حمایت دولت از صنایع کوچک و اشتغال‌زا، مطرح کرد: حمایت دولت از صنعت و تولید‌کننده سبب رونق در کسب‌‌وکار می‌شود و به نظر می‌رسد تنها راه بهبود و خروج از این وضعیت نامناسبی که در حال حاضر کشور با آن مواجه شده است، حمایت از بخش تولید بوده که متاسفانه مسئولان ذی‌ربط به این مهم کم‌توجه هستند و صنعت به حال خود رها شده است.

تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد، چالش اصلی صادرکنندگان است

این فعال صنعت ریخته‌گری در ادامه به اهمیت صادرات محصولات مسی اشاره کرد و گفت: صادرات بخش مهمی از اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد از این رو برای حمایت از بخش‌های اقتصادی، دادن تسهیلات می‌تواند ابزاری مناسب برای رشد و توسعه‌ آن‌ها باشد. اگر همه کارهای لازم برای تضمین صادرات انجام شود، این صادرات باعث اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی کشور می‌شود. متاسفانه هر دستگاهی ساز خود را می‌زند و صادرکننده را نیز با مشکل و نگرانی مواجه می‌کند.

وی اضافه کرد: از آنجایی که شرایط درست برای صادرات محصول فراهم نیست، به همین دلیل وارد عرصه صادرات نشده‌ایم و آن هم به دلیل مشکلات متعددی بوده که دامن‌گیر صادرکنندگان شده است. با توجه به پتانسیل بالایی که برای تولید قطعات برنجی و برنزی و در نهایت لوستر و کالاهای تزئینی در ایران داریم، در صورت فعال شدن صادرات کمک بسزایی به تولیدکنندگان این حوزه خواهد شد. همچنین در حال حاضر تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد، به معضلی بزرگ برای صادرکنندگان تبدیل شده است؛ به‌ طوری که با این تفاوت قیمتی ایجاد شده، صادرات به ضرر واحدهای تولیدی خواهد بود.

مدیر کارگاه تولیدی طاهری در خصوص مقایسه ایران با کشورهای همسایه در زمینه تولید محصولات مسی و آلیاژی، بیان کرد: با توجه به اینکه ایران تولیدکننده مس است و معادن مس بزرگی در اختیار دارد، در نتیجه در تولید و رقابت در حوزه صنعت تولید قطعات ریختگی برنجی و برنزی می‌تواند پیشتاز باشد اما به طور مثال، کشور ترکیه در صنعت ریخته‌گری بسیار از نظر تجهیزات و ماشین‌آلات به‌روز شده است و برای تولید قطعات ریخته‌گری از روش دایکست استفاده می‌کند زیرا کوتاه‌ترین راه تولید یک محصول فلزی، همین روش ریخته‌گری دایکست است. ضمن اینکه تولیدکنندگانی که در ایران از این روش مدرن و پیشرفته استفاده می‌کنند، انگشت‌شمار هستند.

در پایان طاهری در خصوص چشم‌انداز صنعت ریخته‌گری ایران، خاطرنشان کرد: چشم‌‌انداز این صنعت بستگی به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور دارد زیرا شرایط اقتصاد کشور مانند اقتصادی است که در چاله‌ای گرفتار شده و دولت برای بیرون آوردن این اقتصاد از شرایط آشفته فعلی باید تلاش کند و بی‌شک اگر روی ریل بهبود شرایط اقتصادی باشیم، شاهد پیشرفت تولید خواهیم بود اما اگر شرایط اقتصادی به همین شکل ادامه داشته باشد، نمی‌توانیم انتظار رشد و شکوفایی صنعت ریخته‌گری را داشته باشیم. لازم به تاکید است که قیمت مس و آلیاژهای آن در داخل، متاثر از دو متغیر نرخ دلار داخلی و قیمت مس در بورس فلزات لندن است و در نتیجه این دو فاکتور، نقش اساسی در تعیین قیمت مس و آلیاژهای آن در آینده دارند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10169

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.