• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت نورد لوله و پروفیل میامی فولاد شرق مطرح کرد:

کاهش ۵۰ درصدی تولید طی سه سال

  • کد خبر : 2456
  • 21 آذر 1400 - 12:23
کاهش ۵۰ درصدی تولید طی سه سال
مدیرعامل شرکت نورد لوله و پروفیل میامی فولاد شرق گفت: طی دو سه سال اخیر شرایط به گونه‌ای پیش رفت که در تامین مواد اولیه و صادرات دچار مشکل شدیم که پیامد آن، به نصف رسیدن میزان تولید بود.

مدیرعامل شرکت نورد لوله و پروفیل میامی فولاد شرق گفت: طی دو سه سال اخیر شرایط به گونه‌ای پیش رفت که در تامین مواد اولیه و صادرات دچار مشکل شدیم که پیامد آن، به نصف رسیدن میزان تولید بود.

مهرداد صابری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: صنعت لوله و پروفیل کشور رونق ندارد و در حال حاضر این صنعت در وضعیت رکود قرار گرفته است. همچنین با توجه به مسائلی که در زمینه سهمیه‌بندی و قیمت‌گذاری وجود دارد، تولیدکنندگان لوله و پروفیل در تامین ماده اولیه با چالش مواجه هستند.

وی افزود: به طور مشخص تولیدکنندگان بزرگ و اصلی صنعت لوله و پروفیل و آن‌هایی که به صورت واقعی به تولید مشغول هستند، به میزان کافی مواد اولیه از بورس دریافت نمی‌کنند.

مدیرعامل شرکت نورد لوله و پروفیل میامی فولاد شرق خاطرنشان کرد: به دلیل سیستم نادرستی که در بهین‌یاب قرار دارد، واحدهای صوری زیادی برای دریافت مواد اولیه از بورس تاسیس شدند تا مواد اولیه را دریافت و آن را در بازار آزاد عرضه کنند. در حالی که این شرکت‌ها فعالیت تولیدی خاصی را انجام نمی‌دهند. حتی ممکن است این واحدها سهمیه خود را به شرکت‌های دیگر بفروشند.

صابری اذعان کرد: تولیدکنندگان واقعی در شرایطی که نمی‌توانند مواد اولیه خود را به میزان کافی دریافت کنند و سهمیه آن‌ها به شرکت‌های صوری می‌رسد، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی تصریح کرد: شرکت میامی فولاد شرق به همراه شرکت نورد شرق، ۳۰ خط تولید لوله و پروفیل دارد که با هم، گروه صنعتی تهران شرق را تشکیل می‌دهند. این مجموعه صنعتی حدود پنج سال قبل، ماهانه حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تن محصول تولید می‌کرد اما اکنون این میزان به حدود ۱۵ هزار تن رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که شرایط تامین مواد اولیه تغییر کرده و مجموعه ما حداقل روی کاغذ ۵۰ درصد تولید خود را از دست داده است.

مدیرعامل شرکت نورد لوله و پروفیل میامی فولاد شرق در خصوص بازار مصرف لوله و پروفیل، بیان کرد: رکود به شدت بر بازار مصرف حاکم شده و به طور مشخص، به دلیل تورم، قدرت خرید مصرف‌کنندگان نهایی کاهش یافته است. لوله و پروفیل نیز محصولاتی هستند که تقریبا در تمام بخش‌های زندگی وجود دارند و صنایع بزرگ و کوچک نیز برای ساخت وسایل، سازه‌ها و از این محصولات استفاده می‌کنند.

صابری با اشاره به تورم در کشور عنوان کرد: با توجه به افزایش قیمت در همه حوزه‌ها، قدرت خرید مصرف‌کننده پایین آمده است و بسیاری از متقاضیان یا از خرید باز مانده‌اند یا اینکه در انتظار کاهش قیمت نشسته‌اند. از این رو، تولیدکنندگان لوله و پروفیل هم در تامین مواد اولیه خود با مشکل مواجه هستند و هم اینکه بازار مصرف آن‌ها راکد شده است.

وی مطرح کرد: هم‌اکنون با صدور بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌ها، سردرگمی عجیبی در وزارت صنعت، معدن و تجارت دیده می‌شود که وضعیت نامطلوبی را در بازار فولاد به وجود آورده است.

تولید به شدت کاهش یافت

مدیرعامل شرکت نورد لوله و پروفیل میامی فولاد شرق با بیان اینکه به همراه شرکت نورد لوله و پروفیل تهران شرق، گروه صنعتی تهران شرق را تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: ظرفیت اسمی تولید هر دو مجموعه حدود ۷۵۰ هزار تن لوله و پروفیل در سال است اما ظرفیت عملیاتی آن‌ها به ۴۵۰ هزار تن در سال می‌رسد. همان‌طور که گفته شد، میزان تولید شرکت از ۳۰ تا ۴۰ هزار تن در ماه در سال ۲۰۱۷، به ۱۰ تا ۱۵ هزار تن در سال جاری رسیده است. این یعنی با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت عملیاتی خود فعالیت می‌کنیم.

صابری تاکید کرد: مسائل مختلفی همچون صدور دستورالعمل‌ها به ویژه بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما، کرونا، تحریم صنعت فولاد، رکود، تامین مواد اولیه باعث کاهش فعالیت شرکت از دو شیفت به یک شیفت کاری و افت میزان تولید شده است. حتی سه چهار سال قبل به کشورهای همسایه محصولات خود را صادر می‌کردیم اما این روند اکنون متوقف شده است.

وی اضافه کرد: گروه صنعتی تهران شرق در سال‌های گذشته توانسته بود صادرکننده نمونه شود. این یعنی صادرات بخش عمده‌ای از فرایند فروش شرکت را تشکیل می‌داد. صادرات شرکت علاوه بر عراق و افغانستان، به کشورهای حوزه خلیج فارس، قفقاز، شرق اروپا و… انجام می‌شد. اما علاوه بر موانع یاد شده در مسیر صادرات، رفع تعهد ارزی صادرکنندگان سنگ بزرگی بود که مسئولان جلوی پای صادرکنندگان گذاشتند. همچنین باید برای صادرات هر محموله، از دستگاه‌های ذی‌ربط مجوز دریافت می‌کردیم.

مدیرعامل شرکت نورد لوله و پروفیل میامی فولاد شرق خاطرنشان کرد: مجموع این عوامل باعث خدشه‌دار شدن وجهه شرکت در میان مشتریان صادراتی شد. مشتریان نیز نمی‌توانند با توجه به مانع‌تراشی‌های صورت گرفته، منتظر محصولات ما بمانند و به سرعت به دنبال تامین‌کننده جایگزین رفتند. ضمن اینکه قوانین و مقررات صادراتی کشور ما برای مشتریان قابل شرح و قابل درک نیست. هر چند که برخی دستورالعمل‌ها و اتفاقاتی که در کشور رخ می‌دهد، برای خود تولیدکنندگان نیز غیر قابل درک است.

صادرات به قطر

صابری تصریح کرد: برخی از محصولاتی که در گروه نورد شرق تولید می‌شوند، در ایران و خاورمیانه نمونه زیادی ندارد. به طور مثال، زمانی که صنعت فولاد کشور هنوز تحریم نشده بود، محصولات شرکت نورد شرق در بسیاری از پروژه‌های جام جهانی قطر به ویژه پروژه‌های جاده‌ای و استادیوم‌ها استفاده شد. در آن زمان همکاری خوبی میان شرکت ما و قطری‌ها برقرار شده بود. لازم به ذکر است که قطری‌ها پیش از همکاری با شرکت ما، نیاز خود را از ترکیه و چین برطرف می‌کردند. با این حال، گروه تهران شرق توانست تا حدودی تامین‌کننده محصولات فولادی پروژه‌های جام جهانی قطر باشد.

وی عنوان کرد: متاسفانه حضور در بسیاری از بازارها هم به دلیل تحریم‌ها و هم شیوع ویروس کرونا کاهش یافت. نکته قابل توجه این است که زمانی که یک بازار از دست می‌رود، بازگشت مجدد به آن بازار بسیار دشوار خواهد بود. البته کشورهای عراق و افغانستان به محصولات کشور ما نیاز دارند و صادرات به این کشورها راحت‌تر است. با این حال، نمی‌توان به بازارهای کشورهای خاص مانند قطر، کویت و… به راحتی بازگشت. علاوه‌براین، نسبت به حضور در این بازارها مطمئن نیستیم که برای این موضوع برنامه‌‌ریزی کنیم.

مدیرعامل شرکت نورد لوله و پروفیل میامی فولاد شرق بیان کرد: شرایط بازار داخلی با توجه به واکسیناسیون سراسری و کاهش محدودیت‌های کرونایی، نسبت به چند ماه گذشته کمی بهتر شده است اما هنوز با شرایط ایده‌آل سه چهار سال قبل فاصله بسیاری دارد.

صابری ابراز کرد: گروه صنعتی تهران شرق چندین طرح توسعه را در دستور کار خود قرار داده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به احداث واحد نورد گرم، نورد سرد و تولید ورق آلیاژی اشاره کرد.

صدور بخشنامه جدید متوقف شود

مدیرعامل شرکت نورد لوله و پروفیل میامی فولاد شرق مطرح کرد: بخش خصوصی از مسئولان جدید دولتی به ویژه در وزارت صمت تقاضا می‌کند که برای صدور بخشنامه‌های جدید حتما از این بخش مشورت گرفته شود. متاسفانه در گذشته شاهد این بودیم که بلافاصله بعد از آن که دستورالعمل جدید فولادی ابلاغ شد، بخش خصوصی نسبت به این دستورالعمل اعتراض کرد و دولت نیز از صدور این دستورالعمل پشیمان شد. متاسفانه پیامد صدور این دستورالعمل‌ها و قوانین و مقررات پیاپی و متناقض، به هم خوردن تعادل در بازار خواهد بود.

صابری ادامه داد: صنعت فولاد کشور دیگر کشش و توان صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های پیاپی را ندارد. در حال حاضر، تولیدکنندگان باید اطلاعات خود را در سامانه جامع تجارت وارد کنند که از این موضوع استقبال می‌کنیم زیرا در صورتی که این سامانه به معنای واقعی جامع باشد و همه اصناف و تولیدکنندگان اطلاعات خرید و فروش و تولید را در این سامانه ثبت کنند، قطعا نتایج مثبتی حاصل خواهد شد.

وی اضافه کرد: خواسته تولیدکنندگان و بخش خصوصی از دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که به طور جدی جلوی صدور بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌های کارشناسی نشده را بگیرد. در برخی از مواقع به دولتمردان برای یک موضوع اطلاعات غلط داده می‌شود و برخی از صدور این دستورالعمل‌ها نفع می‌برند. این امر نیز موجب می‌شود تا با توجه به تصمیم‌گیری غلط، بازار دچار تنش و آشوب شود. تنها حمایتی که دولت می‌تواند از صنایع کوچک و متوسط به عمل آورد و آرامش را به این بازار بازگرداند، این است که صدور دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های پیاپی یک بار برای همیشه متوقف شود.

مدیرعامل شرکت نورد لوله و پروفیل میامی فولاد شرق تاکید کرد: باید تا حد امکان قوانین و مقررات مربوط به تولیدکنندگان ساده باشد و دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های متناقض پیشین ملغی شود. مقررات‌زدایی می‌تواند فضایی پایدار و شفاف هم برای تولیدکنندگان و هم برای دولت جهت نظارت بهتر فراهم آورد. قطعا هر اندازه که فضا برای فعالیت تولیدکنندگان بازتر شود، دست تولیدکننده نیز برای افزایش تولید و اجرای طرح‌های توسعه‌ای بازتر خواهد بود و این موضوع به سود تولیدکننده و اقتصاد کشور است.

صابری بیان کرد: با توجه به واکسیناسیون سراسری و شیب نزولی کرونا در کشور، وقت عادی شدن کسب و کارها است و تولیدکنندگان می‌توانند در فضای به وجود آمده از این موقعیت، روند رو به رشد خود را آغاز کنند. دولت نیز می‌تواند با تدبیر و خرد جمعی به فضای بازار و تولیدکنندگان آرامش دهد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2456

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است