• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
مدیرعامل شرکت نیک فلز گستر اراک مطرح کرد:

کم‌رنگ شدن نقش تولیدکنندگان زیر سایه واسطه‌گران

  • کد خبر : 15448
  • 15 فروردین 1402 - 15:08
کم‌رنگ شدن نقش تولیدکنندگان زیر سایه واسطه‌گران
مدیرعامل شرکت نیک فلز گستر اراک، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: نفس‌های تولید به سبب وجود مشکلات فراوان و همچنین واسطه‌گران به شماره افتاده است.

مدیرعامل شرکت نیک فلز گستر اراک، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: نفس‌های تولید به سبب وجود مشکلات فراوان و همچنین واسطه‌گران به شماره افتاده است. سرنوشت اکثر واحد‌های تولیدی به دلیل رویارویی با انبوهی از موانع به تعطیلی ختم شده و در حال حاضر نیز تمایل افراد به سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی با ریسک کمتر سوق پیدا کرده است.

حسین رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت نیک فلز گستر اراک از سال ۱۳۸۰ در شهرک صنعتی حاجی آباد واقع در اراک فعالیت خود را با تولید انواع مقاطع آلومینیومی صنعتی و اختصاصی، لوله آلومینیومی از قطر هشت میلی‌متر تا ۲۰۰ میلی‌متر، هیت سینک و تسمه‌ها تا عرض ۲۷۰ میلی‌متر، پروفیل‌های آلومینیوم سبک و تولید بیلت از قطر پنج تا ۱۲ اینچ به طول ۶ متر با آلیاژ‌های مختلف آغاز کرد. همچنین این شرکت مجهز به دستگاه اکستروژن دو هزار تنی، کوره «DC» عمودی، آبکاری و پولیش قطعات آلومینیوم است. در حال حاضر ۸۰ نفر در این کارگاه مشغول به فعالیت هستند. در کنار تولید محصولات متنوع، همواره سعی بر این داشته‌ایم که با بهره‌گیری از دانش متخصصان و ماشین‌آلات و تجهیزات به‌روز، محصولاتی باکیفیت ارائه کرده و رضایت مشتریان را جلب کنیم زیرا رضایت‌ آن‌ها یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های موفقیت است.

وی به بیان مشکلات اساسی فعالان صنعت آلومینیوم پرداخت و گفت: نوسان شدید قیمت شمش آلومینیوم مشکلی است که تمام فعالان این حوزه از آن رنج می‌برند؛ در کنار روند صعودی قیمت شمش آلومینیوم، افزایش هزینه‌های جانبی تولید هم مانعی در برابر تولیدکنندگان شده است. در طول سال با افزایش قیمت مواد اولیه مواجه بودیم اما طی دو و سه ماه اخیر این روند شدت گرفت و قیمت‌ها به سرعت رشد کردند؛ متاسفانه دسترنج تلاش‌هایی که در طول سال با زحمت به دست آورده بودیم با نوسانات اخیر قیمت شمش آلومینیوم از دست رفت. همچنین حذف سقف قیمتی برای رقابت در بورس کالا یکی از دلایلی است که باعث افزایش کاذب قیمت شمش آلومینیوم شد. همین موضوع باعث شد تا با رقابت کاذب بین برخی شرکت‌ها، قیمت نهایی شمش دستخوش تغییرات بسیاری شود؛ به عنوان مثال اگر قیمت پایه شمش ۸۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود با رقابت ۴۰ تا ۵۰ هزار تومانی به فروش می‌رفت و تولیدکنندگان حقیقی هم برای تهیه مواد اولیه با ضرر‌های مالی جبران ناپذیری مواجه می‌شدند. به همین دلیل نتوانستیم قرارداد‌های طولانی مدت منعقد کنیم و به مشتریان اعلام کردیم که مواد اولیه مورد نیاز برای سفارشات را خود تهیه کنند زیرا با نوسان هفتگی قیمت آلومینیوم، سردرگم مانده‌ بودیم که محصول نهایی را باید به چه قیمتی به فروش برسانیم تا بتوانیم مجددا برای تولید، شمش آلومینیوم مورد نیاز را خریداری کنیم.

مدیرعامل شرکت نیک فلز گستر اراک در همین راستا ادامه داد: از چالش‌های دیگری که با آن روبه‌رو هستیم، تهیه دشوار قطعات یدکی ماشین‌آلات، قالب‌های فولادی و روغن هیدرولیک باکیفیت برای دستگاه‌های پرس اکستروژن است. در کنار تعدد اجناس بی‌کیفیت در بازار، افزایش قیمت این قالب‌ها بسیار شوکه کننده است؛ دو سال گذشته قیمت هر یک از این قالب‌ها یک میلیون تومان بود اما اکنون قیمت آن‌ها به ۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. همچنین دوام و ماندگاری این قالب‌ها طوری بود که جوابگوی تولید ۱۰ تا ۱۵ تن محصول بودند اما قالب‌های فعلی تنها بعد از تولید سه تا چهار تن محصول، کارایی خود را از دست می‌دهند. قبل از وضع تحریم‌ها این قالب‌ها از کشور‌های ترکیه، سوئد، کره جنوبی، آلمان و اوکراین وارد کشور می‌شد اما اکنون به دلیل تحریم‌ها به ناچار باید از قالب‌های بی‌کیفیت چینی آن هم با قیمت‌های بالاتر استفاده کنیم و افراد سودجو هم با تغییر برند و نام محصولات، آن‌ها را به نام محصولات باکیفیت جا زده و به فروش می‌رسانند.

تولید از رونق افتاده است

رحیمی با اشاره به اینکه تقاضا برای محصولات کاهش یافته و در پی آن بسیاری از واحد‌های تولیدی نیز غیرفعال ‌شده‌اند، ابراز کرد: علی‌رغم نامگذاری سال در خصوص حمایت از تولید و تولیدکنندگان، گامی در جهت عملی کردن آن برداشته نشد؛ در حال حاضر نیز با شرایط نامناسب اقتصادی و افزایش قیمت‌ها، اکثر تولیدکنندگان قادر به ادامه مسیر نیستند و به ناچار مجبور هستند واحد تولیدی خود را تعطیل کنند. در گذشته با ۱۰ شرکت فعال در حوزه تولید شوفاژ‌های گرمایشی همکاری داشتیم اما اکنون تنها با یک شرکت در ارتباط هستیم. اکثر تولیدکنندگان به تولید مقاطع آلومینیومی با مصارف ساختمانی همچون کرکره درب‌ها روی آورده‌اند اما ما در زمینه تولید انواع مقاطع صنعتی فعال هستیم و محصولات تولیدی ما به طور غیرمستقیم به کشور‌های همسایه صادر می‌شود. صنعتگران تنها به دلیل علاقه‌ای که به تولید و پیشرفت صنعت کشور دارند در این مسیر قدم برداشتند، در صورتي كه واسطه‌گران بدون وجود هيچ مشكل و دغدغه‌اي همچون مالیات، بیمه، هزینه‌های جانبی تولید و دستمزد کارکنان كه توليدكنندگان با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند به راحتي سود‌های کلانی را نصیب خود می‌کنند. همین موضوع باعث شده است تا تمایل افراد به فعالیت‌های تولیدی کاهش یافته و سرمایه‌گذاری در زمینه ملک و… افزایش یابد. واحد‌های تولیدی همچون ما که در حال حاضر فعال هستند، تنها به دلیل علاقه و همچنین اهمیتی که به امرار معاش افراد فعال در کارگاه‌ها می‌دهند، سرپا مانده‌اند. شرکت نیک فلز گستر اراک اکنون به سبب وجود این مشکلات با ۴۰ تا ۵۰ درصد توان خود فعالیت دارد اما با امکانات و تجهیزاتی که این مجموعه در اختیار دارد می‌تواند با ۱۰۰ درصد ظرقیت خود مشغول به تولید باشد.

محدودیت، عامل شکوفایی خلاقیت

وی در خصوص طرح نوآورانه شرکت نیک فلز گستر اراک و اقدامات آن در جهت بومی‌سازی قطعات و تجهیزات، اظهار کرد: شرکت نیک فلز گستر اراک حدود ۱۵ سال است که با کوره‌های «DC» که در اختیار دارد، بیلت مورد نیاز خود را ریخته‌گری می‌کند و این مجموعه جزو اولین شرکت‌هایی بود که بیلت با آلیاژ‌های مختلف همچون سری‌های۲۰۰۰، ۳۰۰۰، ۶۰۰۰، ۷۰۰۰، ۲۰۲۴، ۷۰۷۵، ۶۰۶۱ و ۶۰۶۳ را تولید کرد. با توجه به اینکه صنعت آلومینیوم در تمام دنیا به سرعت در حال پیشرفت است، برای اینکه بتوانیم با رقیبان خود در بازار به رقابت بپردازیم و از آنان عقب نمانیم، باید ماشین‌آلات و تجهیزات خود را به‌روزرسانی کنیم زیرا اگر با روش‌های سنتی به تولید ادامه دهیم از گردونه رقابت حذف خواهیم شد. به همین دلیل شرکت نیک فلز گستر اراک برای به‌روزرسانی خط تولید خود، دستگاه‌ پرس اکستروژن دو هزار تنی را طراحی و با سفارش قطعات آن به تولیدکنندگان داخلی موفق به ساخت آن شد و توانست با تولید مقاطع خاص از رقبای خود پیشی بگیرد؛ اکنون نیز با همین دستگاه به فعالیت خود ادامه می‌دهد. یکی دیگر از طرح‌های توسعه‌ای این مجموعه راه‌اندازی واحد آبکاری آنودایز برای تمام مقاطع آلومینیومی است.

انتهای پیام//

 

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=15448

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.