• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

گهرزمین، پایدار در مسیر تولید

  • کد خبر : 12527
  • 24 بهمن 1401 - 10:01
گهرزمین، پایدار در مسیر تولید
شرکت سنگ‌آهن گهرزمین، از جمله شرکت‌هایی است که در مسیر تامین مواد اولیه صنایع فولادی کشور و کاهش وابستگی به واردات، نقش‌آفرینی می‌کند. عملکرد قابل توجه این شرکت سبب شده است که محصولات آن نه تنها جایگاه مهمی در بازارهای داخلی داشته باشند بلکه به بهترین شکل به بازارهای بین‌المللی نیز راه پیدا کند.

شرکت سنگ‌آهن گهرزمین، از جمله شرکت‌هایی است که در مسیر تامین مواد اولیه صنایع فولادی کشور و کاهش وابستگی به واردات، نقش‌آفرینی می‌کند. عملکرد قابل توجه این شرکت سبب شده است که محصولات آن نه تنها جایگاه مهمی در بازارهای داخلی داشته باشند بلکه به بهترین شکل به بازارهای بین‌المللی نیز راه پیدا کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، امروزه تامین مواد اولیه گلوگاه اصلی توسعه زنجیره فولاد برشمرده می‌شود که می‌تواند تحقق هدف‌گذاری‌های این صنعت را در مسیر تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تحت تاثیر قرار دهد. راهکار اصلی برون‌رفت و حل این معضل را باید در توسعه بخش بالادست صنعت جست‌وجو کرد. موضوعی که به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

شرکت سنگ‌آهن گهرزمین، یکی از بزرگ‌ترین واحدهای فعال در بخش بالادست زنجیره فولاد به شمار می‌آید. این شرکت در سال ۱۳۸۳ و به منظور بهره‌برداری از معدن شماره سه گل‌گهر با ذخیره ۶۴۳ میلیون تن تاسیس شد. هدف‌گذاری این شرکت تولید سالانه ۱۵ میلیون تن سنگ‌آهن به همراه برداشت ۶۰ میلیون تن باطله، در مجموع ۷۵ میلیون تن عملیات معدن‌کاری به منظور تولید سالانه ۱۰ میلیون تن کنسانتره و ۱۰ میلیون تن گندله است تا بتواند خوراک مورد نیاز کارخانجات فولادی را تامین و چشم‌انداز توسعه ۲۰ ساله صنایع فولاد کشور را محقق کند.

گهرزمین روی ریل توسعه

کلوخه سنگ‌آهن، سنگ‌آهن دانه‌بندی، کنسانتره سنگ‌آهن و گندله، محصولات تولیدی شرکت سنگ‌آهن گهرزمین را تشکیل می‌دهند. بدیهی است که اصلی‌ترین هدف هر واحد تولیدی، افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و بهینه‌سازی فرایند در راستای کسب سود حداکثری است. بررسی آمار تولید شرکت سنگ‌آهن گهرزمین در سال‌های مالی اخیر آن، حاکی از رشد تولید محصولات این شرکت است. تولید کنسانتره در این شرکت از چهار میلیون و ۹۰۶ هزار تن در سال مالی منتهی به آذر ماه ۱۴۰۰، به بیش از ۶ میلیون و ۴۱۲ هزار تن در سال مالی منتهی به آذر ۱۴۰۱ رسیده است که این رقم، بیانگر رشد بیش از ۳۰ درصدی تولید کنسانتره در بازه زمانی یاد شده است. باید توجه داشت که در حال حاضر، سه خط دو میلیون تنی برای تولید کنسانتره در شرکت سنگ‌آهن گهرزمین به بهره‌برداری رسیده است و این شرکت، از کنسانتره تولیدی به عنوان خوراک کارخانه گندله‌سازی استفاده می‌کند. در مطالعه عملکرد سال‌های مالی اخیر این شرکت، رشد به نسبت پیوسته‌ای از میزان تولید کنسانتره مشاهده می‌شود. علت این مسئله را می‌توان در عواملی همچون برنامه‌ریزی‌های دقیق با هدف کاهش توقفات و افزایش بهره‌وری کارخانجات، اجرای کامل فرایند اورهال، شات‌دان‌های برنامه‌ریزی شده و… جست‌وجو کرد.

این شرکت همچنین در سال مالی منتهی به آذر ماه ۱۴۰۱، بیش از سه میلیون و ۵۳۲ هزار تن گندله تولید کرده است که در مقایسه با تولید گندله در سال مالی پیش از آن (دو میلیون و ۹۰۱ هزار تن)، رشد بیش از ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد. کارخانه گندله‌سازی این شرکت، با ظرفیت سالانه پنج میلیون تن و با بهره‌گیری از علم و تکنولوژی روز در راستای تامین نیازهای زنجیره فولاد کشور، در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ راه‌اندازی و در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ پس از اتمام تست «PGT» به بهره‌برداری رسید. در میان چشم‌اندازهای واحد گندله‌سازی این شرکت، اهداف کمی و کیفی ارزشمندی به چشم می‌خورد که انجام اقدامات اصلاحی با هدف افزایش ظرفیت تجهیزات و دستیابی به چشم‌انداز تولید ۶ میلیون تن در سال، افزایش تولید به بیش از ظرفیت اسمی و افزایش خلوص کیفی محصول به واسطه بهبود عملکرد تجهیزات از آن جمله‌اند. از سوی دیگر، تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی نیز با رشد بیش از ۲۴ درصدی در شرکت سنگ‌آهن گهرزمین رو‌به‌رو بوده و از هفت میلیون و ۷۴۸ هزار تن در سال مالی منتهی به آذر ماه ۱۴۰۰، به بیش از ۹ میلیون و ۶۶۴ هزار تن در سال مالی منتهی به آذر ماه ۱۴۰۱ رسیده است. خط تولید سنگ‌شکن برای تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی، در آبان‌ ماه ۱۳۹۷ در این شرکت به بهره‌برداری رسید که ظرفیت تولید آن برابر با ۱۵ میلیون تن در سال است.

نقش‌آفرین گهرزمین بازار

بازارهای اصلی شرکت سنگ‌آهن گهرزمین را صنعت استخراج کانه‌های فلزی و بخش تامین مواد اولیه در صنعت فولاد کشور تشکیل می‌دهند. نام شرکت‌های بزرگی در میان مشتریان شرکت سنگ‌آهن گهرزمین به چشم می‌خورد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به شرکت‌های صنعتی و معدنی گل‌گهر، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه، فولاد کاوه جنوب کیش، شرکت بازسازی کوثر، شرکت قطعه‌ساز سیرجان، فولاد هرمزگان، مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز و شرکت‌هایی از جمله «ACCENTUR» و «D.G.A» به عنوان مشتریان بین‌المللی محصولات این شرکت اشاره کرد. در میان سبد محصولات شرکت سنگ‌آهن گهرزمین، کنسانتره سنگ‌آهن و گندله، در هر دو سوی بازارهای داخلی و صادراتی نقش‌آفرین هستند و به فروش می‌رسند. در خصوص سیاست‌های فروش محصولات در این شرکت، کسب سود و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در فروش محصولات تولیدی، در درجه نخست اهمیت قرار دارد. در نتیجه، اهداف این شرکت در خصوص بخش فروش به واسطه مقایسه میان ارزش افزوده حاصل از فروش داخلی و صادراتی مشخص و بر مبنای آن، سیاست‌گذاری‌ها انجام می‌شود.

محصولات قابل فروش این شرکت شامل کلوخه سنگ‌آهن، سنگ‌آهن دانه‌بندی، کنسانتره و گندله است که همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، کنسانتره و گندله، علاوه بر فروش به مشتریان داخلی، به بازارهای جهانی نیز راه می‌یابند. البته صادرات این محصولات از خردادماه سال ۱۳۹۸ در پی بخشنامه وزارت صمت و اعمال تعرفه‌های فروش صادراتی متوقف شده بود که مجددا از سال ۱۴۰۰ ادامه یافت. گفتنی است که فرایند فروش محصولات کنسانتره و گندله به مشتریان داخلی، از طریق انعقاد قرار‌دادهای فروش سالانه و با نرخ مشخصی بر اساس میانگین قیمت فروش شمش فولاد خوزستان در دوره‌های سه‌ماهه و مطابق با درصد اعلامی از سوی وزارت صمت انجام می‌شود. فروش صادراتی نیز بر اساس برگزاری مزایده عمومی صورت می‌گیرد. در حال حاضر، انجام صادرات مشروط به عرضه اولیه در بازار بورس کالا طی دو مرحله است که در صورت عدم تقاضا و به فروش نرسیدن محصولات در این بازار، امکان صادرات فراهم می‌شود. شرکت سنگ‌آهن گهرزمین از نقاط قوت و مزیت‌های قابل توجهی در زمینه فروش برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان به تامین بخش بزرگی از مواد اولیه مورد نیاز شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، پذیرش در بورس کالا و امکان فروش محصولات از این طریق با بالاترین قیمت پیشنهادی و همچنین صادرات محصولات به بالاترین قیمت بر اساس برگزاری مزایده عمومی فروش اشاره کرد. با این حال، تردیدی نیست که ریسک‌هایی نیز باعث تهدید این شرکت در حوزه فروش می‌شوند که از بی‌ثباتی قوانین و تعرفه‌ها، مشکلات موجود در مسیر صادرات محصولات تولیدی و نوسانات نرخ ارز در این خصوص یاد می‌شود.

گفتنی است که فروش کنسانتره این شرکت در سال مالی منتهی به آذر ماه ۱۳۹۹، برابر با سه هزار و ۸۷۳ تن بوده که در سال‌های مالی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، به ترتیب به بیش از یک میلیون و ۸۱۹ هزار تن و دو میلیون و ۴۶۰ هزار تن رسیده است. آمار فروش محصول گندله این شرکت نیز از رشد قابل توجه آن حکایت دارد؛ به طوری که فروش این محصول از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن در سال مالی ۱۴۰۰، به بیش از چهار میلیون و ۸۷۰ هزار تن در سال مالی منتهی به آذرماه ۱۴۰۱ رسیده است. این رقم بیانگر رشد قابل توجه نزدیک به ۲۹۰ درصدی تولید گندله در این شرکت است. با توجه به ارزش افزوده بالای محصول گندله که حدود ۱٫۵ برابر ارزش محصول کنسانتره است، برای این شرکت مقرون‌به‌صرفه به نظر می‌رسد که تمامی تولیدات کنسانتره خود را به خط تولید گندله ارسال کند و مازاد بر نیاز خط گندله‌سازی را به فروش برساند. گفتنی است که به دلیل مصرف گندله توسط بسیاری از شرکت‌های فولادی کشور، این شرکت توجه خود را علاوه بر کسب سود بیشتر به رفع وابستگی کارخانجات فولادی به واردات این محصول نیز معطوف کرده است. این مسئله با توجه به حجم بالا و کیفیت مرغوب گندله تولیدی در این شرکت، می‌تواند سهم به‌سزایی را در رفع این وابستگی ایفا کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=12527

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.