• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

یکه‌تازی «فخوز» در بومی‌سازی

  • کد خبر : 12691
  • 26 بهمن 1401 - 16:42
یکه‌تازی «فخوز» در بومی‌سازی
روز سه‌شنبه 25 بهمن ماه، آیین رونمایی از یک هزار و 560 قطعه بومی‌سازی شده گروه فولاد خوزستان در سال‌های 1400 و 1401 و دستگاه اندازه‌گیری میزان آهن کل و فلزی در آهن اسفنجی با حضور مدیرعامل و مدیران شرکت فولاد خوزستان، جمعی از مسئولان و مقامات استانی، مدیران شرکت‌های فولادی و اعضای انجمن آهن و فولاد ایران برگزار شد.

روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن ماه، آیین رونمایی از یک هزار و ۵۶۰ قطعه بومی‌سازی شده گروه فولاد خوزستان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و دستگاه اندازه‌گیری میزان آهن کل و فلزی در آهن اسفنجی با حضور مدیرعامل و مدیران شرکت فولاد خوزستان، جمعی از مسئولان و مقامات استانی، مدیران شرکت‌های فولادی و اعضای انجمن آهن و فولاد ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، امین ابراهیمی در آیین رونمایی از یک هزار و ۵۶۰ قطعه بومی‌سازی شده گروه فولاد خوزستان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و دستگاه اندازه‌گیری میزان آهن کل و فلزی در آهن اسفنجی، بیان کرد: مجموعه فولاد خوزستان همواره به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات فولادی کشور با تکیه بر توان داخلی و اعتماد به جوانان این مرز و بوم، اتفاقات خوبی را در حوزه بومی‌سازی رقم زده است. اقدامات شرکت فولاد خوزستان منجر به بومی‌سازی ۲۵ هزار قطعه و صرفه‌جویی ۶۰۰ میلیون یورویی شده است.

وی افزود: تولید فولاد قبل از انقلاب، ۱٫۸ میلیون تن بود و این میزان در سال ۲۰۲۱ به ۲۷٫۹ رسیده است. در افق ۱۴۰۴، رسیدن ایران به رتبه اول تولید فولاد در منطقه هدف‌گذاری شده است و با توجه به ظرفیت‌های ایجادشده، تولید ۵۵ میلیون تن محقق خواهد شد.

بومی‌سازی ۱۵۶۰ قطعه طی دو سال اخیر در «فخوز»

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان با بیان اینکه مزیت رقابتی شرکت فولاد خوزستان، نیروی انسانی متخصص، خلاق، تلاشگر و صاحب دانش صنعت فولاد است، تصریح کرد: شرکت فولاد خوزستان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، موفق به بومی‌سازی یک هزار و ۵۶۰ قطعه شده است که اغلب استراتژیک هستند. در این دو سال، ۳۷ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی از طریق بومی‌سازی قطعات و تجهیزات رخ داده و ۴۰ درصد جذب شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش یافته است.

ابراهیمی با بیان اینکه به ازای هر دو شغل در صنعت فولاد، بیش از ۱۲ شغل در سراسر زنجیره عرضه و پشتیبانی ایجاد می‌شود، مطرح کرد: «فخوز»، بزرگ‌ترین عرضه‌کننده فولاد میانی و بزرگ‌ترین صادرکننده کشور در بخش صنایع فولادی است. همچنین در سال جاری، این شرکت با ۳۵۴ شرکت دانش‌بنیان مذاکره داشته و با ۳۳۵ شرکت وارد تعامل و همکاری شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان خاطرنشان کرد: «فخوز» بحث تاسیس مرکز نوآوری فولاد خوزستان با همکاری تافکو به منظور گسترش فرهنگ نوآوری و بومی‌سازی را در سال جاری در دستور کار قرار داده است. ضمن اینکه از محل صرفه‌جویی ارزی به دنبال بومی‌سازی، اجرای پروژه‌های مسئولیت‌های اجتماعی در دستور کار قرار گرفته است.

کاهش ارزبری صنعت فولاد زیر سایه بومی‌سازی

در ادامه این مراسم سید رسول خلیفه سلطان، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بیان کرد: استان‌های خوزستان، کرمان، یزد، آذربایجان، اصفهان و هرمزگان، قطب‌های تولید فولاد در کشور هستند به لحاظ آمایش سرزمینی، دو استان خوزستان و هرمزگان به دلیل برخورداری از مرزهای آبی، سرآمد تولید فولاد کشور به شمار می‌آیند. دسترسی به حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی و همچنین دسترسی به منابع آبی و انرژی، مواردی هستند که توسعه فولاد را توجیه می‌کنند. میزان ارزبری در ازای تولید هر تن فولاد طی پنج سال گذشته، ۱۳۰ دلار بوده که به دنبال اقدامات انجام شده در حوزه بومی‌سازی، این رقم در حال حاضر به حدود ۸۰ دلار رسیده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: شرکت فولاد خوزستان با مدیریت امین ابراهیمی به عنوان مدیر جوان و جسور، اقدامات بزرگی را در صنعت فولاد کشور انجام داده است. سرمایه‌گذاری ۲۷ همت و هدف‌گذاری‌های شرکت فولاد خوزستان برای افق ۱۴۱۰، نویدبخش تحول صنعت فولاد کشور است. شرکت فولاد خوزستان همواره در توسعه و ترویج مفاهیم بومی‌سازی پیشرو بوده است.

توسعه بومی‌سازی در «فخوز»، نتیجه اعتماد به توان داخلی است

نادر سلیمانی، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در این مراسم عنوان کرد: اگر سرانه مصرف فولاد کشور به ۲۰۰ کیلوگرم برسد، در افق ۱۴۰۴ در حدود ۱۸ میلیون تن فولاد مصرف خواهد شد و از ظرفیت ۴۵ میلیون تن، قطعا به ۵۵ میلیون تن خواهیم رسید. میزان تولید نیز از بیش از ۳۰ میلیون تن فعلی به همین میزان رشد خواهد یافت.

وی افزود: شرکت فولاد خوزستان امروز یکی از قطب‌های اصلی صنعت فولاد کشور است که بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن فولاد تولید می‌کند. دستیابی شرکت فولاد خوزستان به بومی‌سازی ۲۵ هزار قطعه و صرفه‌جویی‌های ارزی و‌ شکست تحریم‌های غرب، نتیجه نگاه و اعتماد به توان داخلی است.

در ادامه این مراسم، پرویز درویش، معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد ایران بیان کرد: صنعت فولاد در حوزه استانداردسازی پیشرو بوده و ۹ استاندارد بین‌المللی در شرکت فولاد خوزستان تدوین شده است که دستاورد بزرگی به شمار می‌آید.

وی اضافه کرد: شرکت فولاد خوزستان، شرکتی پیشرو در دانش فولاد به ویژه در حوزه استانداردسازی محسوب می‌شود و استاندارد ملی شمش فولاد به دبیری فولاد خوزستان تدوین شده است. سازمان ملی استاندارد در حال حاضر در رتبه ۲۲ جهان قرار دارد که بخشی از آن به دلیل عملکرد صنعت فولاد و اقدامات انجام شده در شرکت فولاد خوزستان است.

درویش در پایان خاطرنشان کرد: شرکتی که بتواند استاندارد بین‌المللی را تدوین کند، بدون شک با دانش و استاندارد مسیر توسعه را طی خواهد کرد. زمانی که دانش و استاندارد در یک مجموعه حاکم باشد، در ساخت قطعات نیز استاندارد رعایت خواهد شد و این مسئله از نتایج توجه شرکت فولاد خوزستان به استانداردها است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=12691

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.