• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت کاویان قطعه:

۵۰ درصد قطعات ریختگی توسط کارگاه‌های غیرقانونی تولید می‌شود

  • کد خبر : 3674
  • 20 تیر 1398 - 16:34
۵۰ درصد قطعات ریختگی توسط کارگاه‌های غیرقانونی تولید می‌شود
مدیرعامل شرکت کاویان قطعه که در زمینه ریخته‌گری قطعات آلومینیومی فعالیت دارد، با اشاره به فعالیت کارگاه‌های بدون مجوز، گفت: تعداد کارگاه‌های بدون مجوز فعال در زمینه قطعه‌سازی قالب‌های لوازم خانگی در کشور بسیار زیاد هستند و عمده قطعات تولیدی در این حوزه‌ها توسط کارگاه‌های بدون مجوز انجام می‌شود اما در زمینه قطعات خودرو این امکان وجود ندارد و قطعات خودرو به دلیل حساست بالایی که دارند باید در شرکت‌های معتبر تولید شود.

مدیرعامل شرکت کاویان قطعه که در زمینه ریخته‌گری قطعات آلومینیومی فعالیت دارد، با اشاره به فعالیت کارگاه‌های بدون مجوز، گفت: تعداد کارگاه‌های بدون مجوز فعال در زمینه قطعه‌سازی قالب‌های لوازم خانگی در کشور بسیار زیاد هستند و عمده قطعات تولیدی در این حوزه‌ها توسط کارگاه‌های بدون مجوز انجام می‌شود اما در زمینه قطعات خودرو این امکان وجود ندارد و قطعات خودرو به دلیل حساست بالایی که دارند باید در شرکت‌های معتبر تولید شود.

حسین چنبرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با اشاره به تولید بیش از ۵۰ درصد قطعات ریختگی توسط کارگاه‌های غیرقانونی، اظهار داشت: دلیل اصلی فعالیت گسترده شرکت‌های زیرزمینی در حوزه ریخته‌گری قطعات آلومینیومی و تولید بیش از ۵۰ درصد قطعات توسط شرکت‌های غیرقانونی، این است که مسائل کنترل کیفی در کشور اجرا و رعایت نمی‌شود و استانداردی در این زمینه برای تولیدکنندگان تعیین نشده است.

وی با اشاره به دلیل اصلی وجود این کارگاه‌های زیرزمینی در کشور، بیان کرد: دلیل اصلی فعالیت گسترده این کارگاه‌های زیرزمینی و بدون مجوز در صنعت قطعه‌سازی کشور این است که میان جرم و مجازات تناسبی وجود ندارد و تولیدکنندگان غیرقانونی، می‌توانند به دلیل عدم وجود کنترل کیفی مناسب، قطعات‌ بی‌کیفیت تولید شده خود را با سود بالا توزیع ‌کنند و جریمه‌ای نیز بابت غیرقانونی بودن فعالیت خود پرداخت نمی‌کند.

 مدیرعامل شرکت کاویان قطعه در ادامه تصریح کرد: در این هفت ماه اخیر تعداد تولیدکنندگان غیرمجاز قطعات ریختگی در کشور به شدت افزایش یافته است و میزان سود این گروه بسیار زیاد است.

چنبرنیا با اشاره به قطعات تولید شده توسط واحدهای تولیدی غیرقانونی، عنوان کرد: این واحدهای تولیدی غیرقانونی قطعاتی تولید می‌کنند که تنها ۶ ماه عمر دارند، در صورتی که اگر قطعه‌ای منطبق با استاندارد جهانی تولید شود، حداقل باید ۱۰ سال کار ‌کند.

مدیرعامل شرکت کاویان قطعه درخصوص بی‌دقتی سازمان‌های ناظر، بیان کرد: میزان دانش و آگاهی کارشناسان سازمان‌های ناظر به اندازه‌ای کم است که نمی‌توانند مواد اولیه خالص را از مواد ضایعاتی تشخیص دهند و به همین دلیل است که این سازمان‌ها قادر به جداسازی قطعات بی‌کیفیت در بازار نیستند.

تولید داخلی قطعات ریختگی خودرو، منطبق با استاندارد جهانی

وی درباره کیفیت قطعات ریختگی تولید داخلی، بیان کرد: قطعات ریختگی تولید شده در کشور مطابق با استانداردهای جهانی است و در برخی زمینه‌ها مانند ریخته‌گری قطعات خودرو، تولیدات داخلی در سطح بسیار بالاتری نسبت به سایر کشورها ‌قرار دارد و در حال حاضر این توانمندی را داریم که برای سایر شرکت‌های خودروساز دنیا همانند پژو و رنو نیز قطعه تولید کنیم.

 مدیرعامل شرکت کاویان قطعه با اشاره به عاملی که مانع پیشرفت فعالیت قطعه‌سازان می‌شود، تصریح کرد: تولیدکنندگان داخلی با استفاده از دانش فنی موجود در کشور، نیروی کار توانمند داخلی و … می‌توانند قطعات پیچیده‌ای همانند قطعات خودرو را تولید و صادر کنند اما تنها عاملی که موجب عدم پیشرفت و رشد شرکت‌های تولیدکننده داخلی می‌شود، تحریم‌ها است که البته مدیران مربوطه نیز هیچ برنامه‌ای برای کاهش اثرات مخرب آن ندارند.

تکنولوژی دایکست ایرانی داریم

چنبرنیا با اشاره به دستگاه‌های دایکستی که در کشور وجود دارد، توضیح داد: شرکت کاویان قطعه از لحاظ خرید تکنولوژی و دستگاه‌های نوین، مشکلی ندارد و به همین دلیل توانسته‌ایم کیفیت محصولات تولید شده را همچنان در سطح بالایی نگه داریم.

وی به تکنولوژی ایرانی در زمینه دایکست اشاره و خاطرنشان کرد: تکنولوژی ایرانی در زمینه ساخت دستگاه دایکست در کشور وجود دارد و ما در این زمینه خودکفا شده‌ایم و خوشبختانه نیازی به واردات دستگاه ریخته‌گری از سایر کشورها نداریم.

مدیرعامل شرکت کاویان قطعه افزود: در زمینه ساخت تکنولوژی نوین دایکست، به سطحی از توانمندی رسیده‌ایم که دستگاه‌های تولیدی در کشور دارای برترین کیفیت جهانی است و از کشورهای اروپایی و آمریکایی در این زمینه پیشروتر عمل کرده‌ایم.

میزان تولیداتمان را به یک پنجم کاهش داده‌ایم

چنبرنیا درخصوص ظرفیت تولید شرکت درخشان قطعه‌ساز سپاهان، بیان کرد: ظرفیت تولید شرکت ما در ماه ۵۰ تن است اما در حال حاضر، با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور، ظرفیت تولید به یک پنجم کاهش پیدا کرده که این کاهش میزان تولید، تنها به دلیل تحریم‌های وضع شده است.

وی در ادامه مطرح کرد: امکان تولید باکیفیت و در تناژ بالا برای تولیدکنندگان داخلی به دلیل دسترسی به مواد اولیه مرغوب، نیروی انسانی توانمند و انرژی ارزان میسر است و دانش فنی و تکنولوژی نوین نیز در کشور وجود دارد و خوشبختانه تولیدکنندگان داخلی با هیچ کمبودی مواجه نیستند و اگر تحریم‌ها برداشته شود، صنعت قطعه‌سازی کشور در دنیا بی‌رقیب خواهد شد.

قیمت‌گذاری قطعات ریخت‌گی، توافقی است

مدیرعامل شرکت کاویان قطعه درخصوص قیمت‌گذاری قطعات ریخت‌گی در کشور، اظهار کرد: قیمت‌گذاری قطعات ریختگی بیشتر به صورت توافقی میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است و ارگان یا شخص خاصی نمی‌تواند در این زمینه تصمیم‌گیری یا مداخله کند.

چنبرنیا در خصوص فعالیت انجمن دایکست، توضیح داد: با اینکه قیمت‌گذاری قطعات ریختگی در کشور به صورت توافقی است اما انجمن دایکست ایران نیز به صورت تخصصی، قیمت قطعات را مشخص می‌کند اما مشکلی که تنها در کشور ما وجود دارد این است که خودروسازان برطبق این تصمیم کارشناسانه فعالیت نمی‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: انجمن دایکست براساس تعداد ماهیچه‌، وزن قطعه، دستگاه، قالب و … قیمت‌گذاری را انجام می‌دهد و در این انجمن افراد متخصص و با تجربه‌ فعالیت می‌کنند، به همین خاطر، نظرات آن‌ها معتبر و درست است اما متاسفانه مشکلی که وجود دارد این است که خودروسازان به نظرات کارشناسانه آن‌ها استناد نمی‌کنند.

شرکت‌های خودروساز، تصمیم‌گیری واحد و منسجمی ندارند

چنبرنیا درخصوص واردات قطعات ریختگی خودرو، اظهار کرد: شرکت‌های خودروساز فعال در کشور، منسجم نیستند و به همین خاطر گاهی به تولیدکنندگان داخلی و گاهی قطعه‌ای را که در داخل کشور امکان ساخت و تولید آن وجود دارد را به تولیدکنندگان خارجی سفارش می‌دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر امکان ثبت سفارش برای شرکت‌های خودروساز وجود ندارد و آن‌ها چاره‌ای جز استفاده از محصولات داخلی ندارند، درصورتی که اگر این تحریم‌ها و مقررات منع واردات وجود نداشت، قطعا این شرکت‌ها همانند گذشته قطعات را وارد می‌کردند.

مدیرعامل شرکت کاویان قطعه به مقایسه قطعات تولید شده در داخل با قطعات وارداتی، پرداخت و مطرح کرد: قطعات تولید شده در داخل کشور علاوه بر کیفیت بالایی که دارد، با قیمت بسیار پایین‌تری عرضه می‌شود و هر دو مزیت کیفیت و قیمت مناسب را دارند، به همین دلیل منطقی است که مصرف‌کنندگان از تولیدات داخلی استفاده کنند.

چنبرنیا در پایان با اشاره به توانمندی نیروی کار ایرانی، گفت: سال‌ها است که در کشور ریخته‌گری قطعات آلومینیومی انجام می‌شود و نیروی کار مهارت و تجربه لازم برای فعالیت در این حوزه را به دست آورده، به همین خاطر میزان خطای نیروی کار ایرانی برای ساخت قطعات خودرو کاهش یافته است، برای مثال قطعه‌ای در کشور با ضایعاتی حدودا ۴ درصد تولید می‌شود درحالی که همان قطعه در کشور فرانسه، ۱۱ درصد ضایعات دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3674

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است