• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
معاونت مالی اداری شرکت صنایع زرین مس پاسارگاد عنوان کرد:

کمبود مواد اولیه، سد راه تولیدکنندگان شده است

  • کد خبر : 9113
  • 10 دی 1401 - 12:43
کمبود مواد اولیه، سد راه تولیدکنندگان شده است
معاونت مالی اداری شرکت صنایع زرین مس پاسارگاد، تولید‌کننده سیم و مفتول مسی گفت: تامین مواد اولیه، یکی از ارکان اصلی تولید محسوب می‌شود که این مهم در داخل کشور با چالش‌هایی از جمله گرانی و تغییر لحظه‌ای قیمت و... مواجه بوده است. به دنبال تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی به دلیل عدم تامین مواد اولیه، توجه مضاعف و حمایت دولت و مسئولان ذی‌ربط در راستای رفع این معضل بیش از پیش احساس می‌شود.

معاونت مالی اداری شرکت صنایع زرین مس پاسارگاد، تولید‌کننده سیم و مفتول مسی گفت: تامین مواد اولیه، یکی از ارکان اصلی تولید محسوب می‌شود که این مهم در داخل کشور با چالش‌هایی از جمله گرانی و تغییر لحظه‌ای قیمت و… مواجه بوده است.

مرتضی فیروزی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیان کرد: شرکت صنایع زرین مس پاسارگاد در سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را در استان مرکزی آغاز کرد. زمینه فعالیت این شرکت، تولید مفتول مسی و انواع سیم و کابل‌های مسی و نیز انواع کابل‌های آلومینیومی فشار ضعیف است.

وی افزود: در حال حاضر شرکت صنایع زرین مس پاسارگاد با کمتر از ۱۰ درصد ظرفيت اسمی توليد یعنی ۷۸ هزار تن انواع مفتول مسی و همچنین سيم و كابل‌های مسی و آلومینیومی و همچنین به‌كارگيری بيش از ۷۰۰ نفر پرسنل توانمند و متخصص، مشغول فعالیت است.

معاونت مالی و اداری شرکت صنایع زرین مس پاسارگاد عنوان کرد: مشتریان سیم و کابل‌های فشار متوسط و فشار ضعیف متفاوت از سیم و کابل‌های فشار قوی محسوب می‌شوند؛ چراکه مشتریان سیم و کابل فشار قوی بیشتر مرتبط با پروژه‌های بزرگ دولتی مانند نفت، گاز و پتروشيمی بوده اما تنوع سیم و کابل فشار متوسط و فشار ضعیف بسیار زیاد است و مصرف‌کنندگان آن عمدتا پروژه‌های ساختمانی، عمرانی و… هستند.

تامین مواد اولیه، چالش اصلی زنجیره تولید

فیروزی در خصوص نحوه تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، اظهار کرد: خوشبختانه از آنجایی که ایران غنی از منابع مواد اولیه مورد نیاز صنعت سیم و کابل یعنی مس و مواد پتروشیمی است، در این زمینه مشکلی نداریم اما در نحوه عرضه آن‌ها با مشکل مواجه هستیم. همچنین نوسان قیمت مس نیز تاثیر بسزایی در صنعت سیم و کابل کشور داشته است.

وی در همین راستا اضافه کرد: تولیدکنندگان مفتول و سیم و کابل مسی، مواد اولیه مورد نیاز خود را از طریق بورس کالای ایران تامین می‌کنند. در حال حاضر وضعیت بازار مفتول به دلیل سیاست‌های وزارت صمت که برای خرید کاتد مس وضع شده است، مناسب نیست و وضع قوانین نادرست بدون مشورت با تولیدکنندگان، فعالان این صنعت را با مشکل مواجه کرده است.

معاونت مالی اداری شرکت صنایع زرین مس پاسارگاد تصریح کرد: نوسان نرخ ارز، موجب عدم تعادل بین قیمت مس و مواد پتروشیمی در بورس و بازار آزاد که بر اساس ارزهای نیمایی و آزاد قیمت‌گذاری می‌شوند، شده است و همین مسئله بستر لازم برای رانت‌خواری عده‌ای سودجو را فراهم و تولیدکنندگان واقعی سیم و کابل را با معضل تامین مواد اولیه و زیان مالی رو‌به‌رو کرده است.

فیروزی با اشاره به اینکه برای تولید مفتول مسی، به‌ جز کاتد مس از قراضه نیز استفاده می‌شود، مطرح کرد: پس از بازیافت قراضه، به‌ راحتی می‌توان از آن مفتول تولید کرد و کیفیت این مفتول‌ها تفاوت چندانی با مفتول تولید شده از کاتد مسی ندارد. لازم به ذکر است که در ایران به خصوص در مناطق صنعتی، با بحران تامین ضایعات مسی رو‌به‌رو هستیم زیرا حجم ضایعات به قدری نیست که جوابگوی نیاز تولیدکنندگان باشد.

تولید، قربانی کمبود انرژی شده است

وی اذعان کرد: با وجود اینکه میزان تولید طی سالیان اخیر کاهش پیدا کرده و هزینه‌های جاری نیز افت داشته است اما چالش مهم‌تری که اکثر تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، افزایش بهای حامل‌های انرژی و محدودیت‌ها و مشکلاتی است که همگام با کاهش برق مصرفی ایجاد می‌شوند. باید توجه داشت که اگر این محدودیت‌ها ادامه پیدا کند، سودآوری تمامی شرکت‌های صنعتی به شدت کاهش خواهد یافت و این امر به هیچ وجه به نفع تولیدکنندگان نیست.

این فعال صنعت سیم و کابل در ادامه تاکید کرد: در فصل تابستان با مشکل تامین برق و در فصل زمستان نیز با چالش تامین گاز  مواجهیم. در واقع به طور میانگین ۶ ماه از سال را به دنبال کاهش و قطعی حامل‌های انرژی، در استرس و بلاتکلیفی به‌سر می‌بریم. زمانی که اعلام می‌شود میزان مصرف انرژی مجموعه را کاهش دهید، مجبور به خاموش‌کردن کورههای خود می‌شویم؛ حال آنکه به طور معمول کوره در هفته یک‌ بار روشن می‌شود و دیگر نیازی به خاموش کردن آن طی روز نیست که البته هزینه چندانی هم برای استارت آن وجود ندارد اما زمانی که کوره دائم روشن و یا خاموش می‌شود، این گرم و سرد شدن باعث ایجاد تنش و نقص فنی در تجهیزات کوره خواهد شد.

فیروزی همچنین با اشاره به اینکه نیروی انسانی از باارزش‌ترین منابع در هر کسب‌و‌کاری محسوب می‌شود، عنوان کرد: در بسیاری از مواقع تلاش کرده‌ایم تا نیروهای انسانی جوان و متخصص در مجموعه استخدام کنیم که متاسفانه این امر محقق نشد زیرا جوانان به دلیل مشکلات معیشتی، تمایلی به فعالیت در عرصه تولید ندارند و بیشتر به دنبال مشاغل آزاد با درآمد بالا هستند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» در خصوص اینکه آیا دولت حمایتی از تولیدکنندگان مفتول مسی و نیز سیم و کابل دارد، اذعان کرد: به دلیل اینکه تمام مواد اولیه تولید مفتول مس داخلی است و عرضه آن نیز بسیار شفاف از طریق بورس انجام می‌شود، تولید مفتول هیچ نیازی به حمایت دولت ندارد زیرا  اگر بازار روند طبیعی خود را طی کند، این صنعت با چالش خاصی مواجه نخواهد شد و تولیدکنندگان سیم و کابل کمبود مفتول مس نخواهد داشت. البته عوارض گمرکی و سود واردات تجهیزات و ماشین‌آلات، در مجموع ۱۵ ‌درصد اضافه شده است که این امر تاثیر مستقیم بر قیمت سیم و کابل می‌گذارد.

به گفته معاونت مالی اداری شرکت صنایع زرین مس پاسارگاد، شرایط بازار مفتول مسی و نیز سیم و کابل مناسب است و این امر به میزان تقاضای مصرف‌کننده برمی‌گردد. میزان تقاضا با قیمت محصول رابطه معکوس دارد؛ یعنی هرچقدر قیمت محصول بالاتر باشد، تقاضا برای آن کمتر است. البته خوشبختانه از آنجایی که محصولات متنوعی از سیم و کابل را تولید می‌کنیم، مشکلی در زمینه فروش محصول نداریم.

استانداردسازی، ضامن کیفیت سیم و کابل

فیروزی در رابطه با کیفیت سیم و کابل‌های تولیدی، خاطرنشان کرد: سازمان‌های دولتی باید در بحث استاندارد‌سازی تولید سیم و کابل نظارت‌های لازم را داشته باشند که این متاسفانه امر هنوز محقق نشده است. سازمان ملی استاندارد باید اقدام به جمع‌آوری سیم و کابل‌های غیراستاندارد از سطح بازار کند زیرا تنها بازرسی از واحدهای تولیدی فایده‌ای ندارد. به دلیل اینکه هر شرکتی می‌تواند نمونه‌های استاندارد قدیمی خود را ارائه دهد. به جز نظارت، ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان از دیگر عوامل تاثیرگذار در این زمینه به شمار می‌آید. به این صورت که دولت بدون اینکه نیازسنجی کند، تنها به خاطر وعده اشتغال و کارآفرینی پروانه بهره‌برداری صادر می‌کند و به دنبال آن، شاهد تعداد زیاد کارگاه‌های زیرپله‌ای هستیم که اقدام به تولید و توزیع سیم و کابل‌های غیرمجاز می‌کنند.

وی تاکید کرد: متاسفانه فعالیت واحدهای تولیدی که سیم و کابل نامرغوب و غیر‌استاندارد تولید می‌کنند، بر قیمت رقابتی به صورت غیرواقعی تاثیر می‌گذارد. تولید سیم و کابل استاندارد، هزینه‌بر است زیرا استفاده از مس مرغوب و روکش مناسب، قیمت تمام شده را افزایش می‌دهد اما تولیدات غیراستاندارد برخی از کارگاه‌های زیرپله‌ای، اجازه قیمت‌گذاری منطقی را به تولیدکنندگان مطرح و قدیمی نمی‌دهد و بنابراین آن‌ها نمی‌توانند سیم و کابل تولیدی خود را با توجه به قیمت‌های اصولی در بازار عرضه کنند.

این فعال صنعت سیم و کابل در همین راستا اضافه کرد: سیم آلومینیومی، از استاندارد مختص به خود برخوردار است و تولید آن هیچ منع قانونی ندارد و تنها تفاوت آلومینیوم و مس در رسانایی آن است. استاندارد کابل‌های آلومینیومی از سایز ۱۶ به بالاست و اگر از این مقدار کمتر باشد، غیراستاندارد و شکننده است.

ضرورت به‌روزرسانی تجهیزات و ماشین‌آلات 

فیروزی با بیان اینکه برای تولید مفتول مسی از ماشين‌آلات متنوعی که ساخت کشور آلمان و چین مطابق با تكنولوژی روز دنيا است استفاده می‌کنیم، گفت: برای تولید انواع مختلف سیم و کابل، ماشین‌آلات داخلی و همچنین خارجی وجود دارد اما تجهیزات و ماشین‌آلات ساخت ایران متاسفانه بسیار بی‌کیفیت و سرعت آن‌ها بسیار پایین است و معضل مهم‌تر اینکه استهلاک این ماشین‌آلات بالاست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تکنولوژی ساخت ماشین‌آلات صنعتی در هر کشور، به یک بخش تاثیرگذار در اقتصاد تبدیل می‌شود زیرا مهم‌ترین عاملی که مانع از توسعه و پیشرفت صنعت خواهد شد، فرسودگی تجهیزات و دستگاه‌های تولیدی و عدم به‌کارگیری از فناوری‌های نوین و روز است.

معاونت مالی اداری شرکت صنایع زرین مس پاسارگاد در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه با توجه به قدمت ۵۰ ساله صنعت سیم و کابل، آیا تولیدکنندگان داخلی از توان رقایت با کشورهای همسایه برخوردارند یا خیر، اظهار کرد: این مقوله در ارتباط با مفتول مس و سیم و کابل مسی متفاوت است. ایران در تولید مفتول مس تقریبا پیشتاز است البته به شرطی که این محصول اصولی و استاندارد تولید شود اما در رابطه با انواع سیم و کابل، از آنجایی که جزو پنج کشور برتر جهان از لحاظ میزان ذخایر مس هستیم، بنابراین اگر تولید این محصول با رعایت استانداردهای کافی صورت پذیرد، بنابراین می‌توانیم با تولیدکنندگان مطرح جهان رقابت کنیم.

فیروزی در پایان یادآور شد: از آنجایی‌ که شرایط کافی برای صادرات محصولات تولیدی فراهم نیست، بنابراین شرکت صنایع زرین مس پاسارگاد در حوزه صادرات فعالیتی ندارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=9113

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.