• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت ریخته‌گری آگرین ذوب باختران:

توسعه تولید، مستلزم رونق آموزش عملی است

  • کد خبر : 9229
  • 11 دی 1401 - 15:10
توسعه تولید، مستلزم رونق آموزش عملی است
مدیرعامل شرکت ریخته‌گری آگرین ذوب باختران گفت: اگر به دنبال توسعه و پیشرفت در تولید و صنعت کشور به ویژه صنعت ریخته‌گری هستیم، باید آموزش عملی از دوران ابتدایی تحصیلی تا مدارج برتر دانشگاهی را در دستور کار خود قرار دهیم تا بتوانیم استفاده بهینه از نیروهای انسانی باتجربه در بخش‌های مختلف تولید داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ریخته‌گری آگرین ذوب باختران، تولیدکننده قطعات فولادی و چدنی گفت: اگر به دنبال توسعه و پیشرفت در تولید و صنعت کشور به ویژه صنعت ریخته‌گری هستیم، باید آموزش عملی از دوران ابتدایی تحصیلی تا مدارج برتر دانشگاهی را در دستور کار خود قرار دهیم تا بتوانیم استفاده بهینه از نیروهای انسانی باتجربه در بخش‌های مختلف تولید داشته باشیم.

مرتضی کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: دو کوره یک تنی برای ریخته‌گری و تولید انواع قطعات فلزی در داخل مجموعه تعبیه شده است. این قطعات از طریق چهار روش ریخته‌گری به نام‌های ماسه‌ای، CO2، لاست فوم و دقیق بنا بر سفارش مشتری در این شرکت تولید می‌شود. ضمن اینکه ریخته‌گری انواع فولاد و چدن در مجموعه ما در تیراژ بالا صورت می‌پذیرد و کاربرد قطعات تولیدی در صنعت خودروسازی، سیمان و… است.

وی در ادامه به تفاوت انواع روش‌های ریخته‌گری در تولید قطعات چدنی و فولادی اشاره کرد و گفت: ریخته‌گری دقیق به منظور تولید قطعات با ابعاد کوچک و ماسه‌ای برای تولید قطعات با ابعاد بزرگ صورت می‌پذیرد. ریخته‌گری لاست فوم در معدود شرکت‌های داخلی در حال انجام است و خوشبختانه ما یکی از مجموعه‌هایی هستیم که از این روش در تولید قطعات استفاده می‌کنیم. باید توجه داشت که فرایند انتخابی بر پایه کیفیت، دقت و همچنین تیراژ آن صورت می‌پذیرد. برای مثال، تولید ۱۰۰ هزار عدد از یک قطعه در ماه به روش ریخته‌گری ماسه‌ای امکان‌پذیر نیست و باید از روش‌های روز ریخته‌گری برای تولید آن استفاده کنیم.

نوسان قیمت قراضه آهنی در بازار داخلی

مدیرعامل شرکت ریخته‌گری آگرین ذوب باختران در ارتباط با تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، عنوان کرد: قراضه آهنی و چدنی، مواد اولیه مورد مجموعه نیاز است که بر اساس انواع ذوب، نسبت به تامین انواع مواد افزودنی به ویژه فروآلیاژها اقدام می‌کنیم. برای مثال، اگر قرار به ریخته‌گری فولاد MO40 باشد، باید آنالیز خاصی را بر اساس سفارش شرکت‌های مختلف در نظر بگیریم.  بنابراین نسبت به تامین فولاد St37 و مواد افزودنی لازم برای تولید قطعه مد نظر اقدام می‌کنیم. نوسان قیمت قراضه، مهم‌ترین چالشی است که با آن مواجه هستیم و دلیل اصلی این مسئله نیز جولان واسطه‌ها در بازار قراضه است. ضمن اینکه قیمت قراضه نیز بر اساس نوع آن که می‌تواند میلگرد، تیر آهن، ضخیم بار و یا نازک بار باشد، متفاوت است و فروآلیاژها به ویژه فرومنگنز نیز عمدتا از بازارهای وارداتی تامین می‌شوند که نوسان نرخ ارز، تاثیر بسزایی بر آن دارد.

کرمی در خصوص کمبود نیروی انسانی متخصص در صنعت ریخته‌گری، مطرح کرد: یکی دیگر از معضلاتی که طی ماه‌های اخیر با آن دست و پنجه نرم کرده‌ایم، کمبود نیروی انسانی بوده است. متاسفانه تمایل و انگیزه نیروی انسانی جهت فعالیت در کارگاه‌های ریخته‌گری به شدت کاهش یافته است و افراد به دنبال فعالیت در مشاغل آسان هستند. از سوی دیگر، سخت‌گیری‌های اعمال شده از سوی اداره کار باعث شده است تا کارفرمایان نتوانند بهره‌وری کافی از نیروی انسانی شاغل در مجموعه خود را داشته باشند. در واقع نوعی نگاه حق به جانب علیه کارفرمایان شکل گرفته است که باید در ازای رفع کوچک‌ترین مسائل، در حال رفت و آمد به اداره فوق باشد. در حالی که کارفرما نیز معضلات مربوط به خود را دارد و متاسفانه همکاری‌های لازم با آن‌ها انجام نمی‌شود.

وی در همین راستا ادامه داد: افزایش دستمزد در سال جاری نه تنها فشار مضاعفی روی دوش کارفرمایان نبود بلکه به ضرر نیروی انسانی نیز تمام شد؛ چراکه تولیدکننده می‌تواند به سود مدنظر خود در ازای فروش قطعات تولیدی دست پیدا کند اما همگام با افزایش تورم و گرانی در جامعه، نیروی انسانی ناچار است همین قطعه را با در نظر گرفتن سود حاصل از آن در بازار خریداری کند و بنابراین با افزایش دستمزد، سود چندانی عاید نیروی کارگری نمی‌شود. متاسفانه منفعت و رفاه کارگران در جامعه آن طور که شایسته این قشر زحمتکش است، در نظر گرفته نمی‌شود و  این در حالی است که شاهد رشد هولناک تورم و افزایش چندبرابری قیمت کالاهای اساسی در جامعه هستیم.

قطعی برق به تولید آسیب زد

مدیرعامل شرکت ریخته‌گری آگرین ذوب باختران با اشاره به زیان حاصل از قطعی برق به کوره‌های مجموعه، اذعان کرد: برق، عاملی اثرگذار در خط تولید مجموعه است که هرگونه نوسان و قطعی آن می‌تواند منجر به ضرر مالی فراوانی برای مجموعه شود. خوشبختانه در تابستان سال جاری با قطعی برق طی یک روز کاری مواجه بودیم و توانستیم شرایط را مدیریت کنیم اما اگر برق مجموعه به صورت ناگهانی قطع شود، با توجه به گرم و سردسازی فضای داخلی کوره که توسط آب صورت می‌گیرد، امکان انفجار کوره تشدید خواهد شد. متاسفانه این اتفاق چند بار در کارگاه‌های ریخته‌گری استان کرمانشاه به وقع پیوسته و  علاوه بر خسارت مالی سهمگین، تلفات جانی نیز به همراه داشته است.

کرمی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه چه چشم‌اندازی را برای صنعت ریخته‌گری متصور می‌شوید، گفت: در حالی می‌توانیم آینده روشنی را برای این صنعت متصور شویم که نسبت به آموزش و پرورش صحیح و هدفمند از رده‌های سنی پایین در جامعه و همچنین مدارس و دانشگاه‌ها اقدام کنیم. بدون شک به هر میزان که بتوانیم نسبت به آموزش عملی افراد در سنین پایین اقدام کنیم، انگیزه و همچنین تجربه آن‌ها جهت فعالیت در مشاغل سخت مانند ریخته‌گری در آینده بیشتر خواهد شد. همان طور که پیمودن رده‌های مختلف تحصیلی از دیپلم تا دکتری نیازمند زمان و دانش کافی است، فعالیت در بخش تولید به ویژه صنعت نیز نیازمند تجربه و مقابله با دشواری‌های آن است.

وی با بیان اینکه حضور واسطه‌ها در بازار به نفع تولیدکنندگان واقعی نیست، ابراز کرد: متاسفانه دولت از تولید حمایت نمی‌کند و  شرایط دریافت تسهیلات بانکی نیز بیش از پیش دشوار شده است. سود حاصل از بازگشت اقساط و همچنین درخواست سند ملکی شهری معتبر به عنوان وثیقه، جایی برای دریافت وام باقی نگذاشته است. نوسان نرخ ارز، به شدت به تولید آسیب زده است و متاسفانه هیچکس حامی تولیدکنندگان نیست.

مدیرعامل شرکت ریخته‌گری آگرین ذوب باختران در پایان یادآور شد: حدود ۱۰ سال است که وارد عرصه تولید شده‌ایم و تمام تلاش خود را جهت رونق تولید به کار گرفته‌ایم. امیدواریم در آینده نه چندان دور رونق به بازار مصرف برگردد و معضلات مرتبط با نوسان قیمت ماده اولیه و همچنین کمبود نیروی انسانی مرتفع شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=9229

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.