• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیر تامین و فروش شرکت سهند هیدرولیک:

صنعت قطعه‌سازی ایران مسیر پیشرفت را طی می‌کند

  • کد خبر : 6837
  • 19 آبان 1400 - 10:47
صنعت قطعه‌سازی ایران مسیر پیشرفت را طی می‌کند
مدیر تامین و فروش شرکت سهند هیدرولیک گفت: صنعت قطعه‌سازی کشور در حال توسعه است و سبد محصولات این صنعت روز به روز گسترده‌تر می‌شود؛ در این مسیر، شرکت ما به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ است تا ضمن اینکه اثرات منفی رشد قیمت جهانی آلومینیوم و نرخ ارز بر تولید و فروش قطعات آلومینیومی را به حداقل برساند، چشم‌انداز مطلوبی را نیز برای حفظ مشتریان داخلی و همچنین حضور در بازارهای بین‌المللی ترسیم کند.
مدیر تامین و فروش شرکت سهند هیدرولیک گفت: صنعت قطعه‌سازی کشور در حال توسعه است و سبد محصولات این صنعت روز به روز گسترده‌تر می‌شود؛ در این مسیر، شرکت ما به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ است تا ضمن اینکه اثرات منفی رشد قیمت جهانی آلومینیوم و نرخ ارز بر تولید و فروش قطعات آلومینیومی را به حداقل برساند، چشم‌انداز مطلوبی را نیز برای حفظ مشتریان داخلی و همچنین حضور در بازارهای بین‌المللی ترسیم کند.

امین محرابی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: فعالیت شرکت سهند هیدرولیک همان‌طور که از نام پیداست، در زمینه تولید قطعات هیدولیکی است. این شرکت از سال ۱۳۷۴ تاکنون، به تولید قطعات موتوری و گیربکسی پرداخته است و در حال حاضر تامین‌کننده اصلی قطعات انگشتی، واتر پمپ‌ها، دریچه گاز در OEM و… هستیم. در کنار تامین این محصولات، تامین‌کننده قطعاتی مانند قطعات گیربکسی و موتوری که توسط تولیدکننده خودرو تولید نشده باشند نیز هستیم.

وی ادامه داد: نزدیک به ۷۰ درصد قطعاتی که در این شرکت تولید می‌شوند، از آلومینیوم ساخته شده‌اند و برای تامین آلومینیوم مورد نیاز، تاکنون از منابع داخلی اقدام به تامین نیاز خود کرده‌ایم. بعضی از مواد اولیه توسط خود شرکت خودروساز تامین می‌شود و آلومینیوم مورد نیاز را از شرکت‌هایی مانند فن‌آوری ذوب گلپایگان تامین می‌کنیم.

قیمت‌ بالای آلومینیوم، متاثر از نرخ دلار است

مدیر تامین و فروش شرکت سهند هیدرولیک در خصوص چالش‌های مسیر تامین مواد اولیه، اذعان کرد: در این باره باید به این نکته اشاره داشت که افزایش قیمت آلومینیوم هم در تامین و هم در فروش محصولات به طور مستقیم تاثیر منفی دارد. البته در تولید قطعات OEM، مشکلی نداریم؛ چراکه خود شرکت‌های خودروسازی مواد اولیه مورد نیاز ساخت قطعه را تامین می‌‌کنند اما برای ساخت قطعاتی که توسط تولیدکننده خودرو تولید نشده باشند، این چالش را داریم چون باید آلومینیوم را از منابع دیگری تامین کنیم که با توجه به افزایش قیمت‌ها، نمی‌توانیم در فروش محصولات روی افزایش قیمت مانور بدهیم. تا به حال نتوانستیم سیاست خاصی را برای رویارویی با این چالش اتخاذ کنیم زیرا به دلیل عدم واردات آلومینیوم اولیه، باید این فلز را از تولیدکننده‌های داخلی تامین کنیم و هر قیمتی که برای آن در نظر می‌گیرند را بپذیریم.

وی در تکمیل صحبت خود بیان کرد: افزایش قیمت آلومینیوم متاثر از رشد قیمت جهانی آن و نرخ دلار است اما پرمیومی نیز روی آن اعمال می‌شود که بیشتر شدن قیمت داخلی آلومینیوم از قیمت جهانی آن می‌شود. اسملترها به دلیل فعالیت تجاری که در زمینه صادرات شمش و واردات آلومینا دارند نیز مجبور هستند تابع نرخ دلار باشند تا دچار ضرر نشوند.

خنثی‌سازی جهش قیمتی آلومینیوم

محرابی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت جهانی آلومینیوم چه تاثیری بر روند تولید قطعات آلومینیومی در این شرکت گذاشته است، اظهار کرد: برای مقابله با تاثیرپذیری تولید از این نوسان قیمت، تلاش کردیم حاشیه سود فروش خود را کاهش بدهیم و با همان قیمتی که قبلا نیز محصولات را به فروش می‌رساندیم، محصولات خود را عرضه کنیم تا نیاز مصرف‌کننده تامین شود. در حقیقت فشار اصلی این اتفاق روی دوش شرکت سهند هیدرولیک وارد می‌شود تا نگذاریم مصرف‌کنندگان متحمل سختی در خرید شوند.

افزایش میزان تولید در سال ۱۴۰۰

مدیر تامین و فروش شرکت سهند هیدرولیک تصریح کرد: ظرفیت تولید شرکت سهند هیدرولیک از لحاظ تعداد قطعات تولیدی، سالانه بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون قطعه است و در سال ۱۴۰۰ نیز میزان تولید قطعات افزایش یافت زیرا برخی قطعات که توانایی تولید آن در شرکت‌های داخلی وجود نداشت را توانستیم داخلی‌سازی و با تیراژ بالا تولید کنیم.

وی اضافه کرد: عمده مشتریان ما چه در زمینه قطعات تولیدی و چه در زمینه قطعات «After market«، خودروسازها هستند و تعهد کاری ما بر همین اساس است که روی ادامه همکاری با تولیدکنندگان خودرو تمرکز داشته باشیم.

به صورت غیر مستقیم در بازار جهانی حضور داریم

محرابی با اشاره به بحث صادرات و میزان فعالیت این شرکت در بازارهای جهانی، اظهار کرد: تاکنون به صورت مستقیم هیچ محصولی را صادر نکرده‌ایم و صرفا تاجرانی از کشورهای دیگر برای خرید محصولات ما به این شرکت مراجعه کرده‌اند و پس از خرید محصولات، در کشور خود از طریق بنگاه‌های فروش محصولات، برند ما را در بازار جهانی عرضه و به فروش رسانده‌اند.

وی تاکید کرد: طی دو سال اخیر، میزان فروش محصولات سهند هیدرولیک در بازار داخلی به شکل چشم‌گیری تغییر نداشته است و می‌توان در این باره به تاثیرگذاری شیوع ویروس کرونا نیز اشاره کرد که در دوران محدودیت‌ها و تعطیلی‌های پی‌درپی که سبب توقف فعالیت کارخانه‌ها نیز شد، میزان مصرف قطعات خودرو به لحاظ تیراژ کاهش پیدا کرد اما مشتریان خود را از دست ندادیم و حتی در سال ۱۴۰۰، نسبت به مدت مشابه سال قبل، شرایط مطلوب‌تری در تولید و فروش محصولات داشتیم.

تاخیر در پرداخت مطالبات از سوی مشتری

مدیر تامین و فروش شرکت سهند هیدرولیک در توضیح دیرکرد پرداخت مطالبات از سوی مشتریان و چالش‌هایی که در این زمینه وجود دارد، عنوان کرد: تاخیر در پرداخت مطالبات از سوی مشتریان، بحث یکی دو سال اخیر نیست و سابقه چندین ساله دارد اما به هر حال برای بقا و ادامه تولید، خود را با شرایط محیطی موجود وفق می‌دهیم.

وی در پایان به جایگاه صنعت تولید قطعات خودروسازی کشور در دنیا اشاره کرد و گفت: این صنعت در حال حاضر روند رو به رشدی را در داخل کشور طی می‌کند و به جایگاهی که کشورهای پیشرو منطقه دنبال می‌کنند، به زودی خواهد رسید. برخلاف تصور برخی تولیدکنندگان مبنی بر اینکه تحریم‌ها سبب افت و به نوعی توقف رشد صنایع در کشور شده است، باید گفت که این امر، باعث شد تا به توان داخلی اتکا کنیم و به این باور برسیم که در شرایط سخت بهتر از هر زمانی می‌توان رشد و پیشرفت را در تولید و صنعت کشور شاهد بود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6837
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است